borstvoeding of flesvoeding

Ik ga het gewoon weer proberen, borstvoeding maar ook gelijk aan de fles hoor... kan de pappa ook lekker een flesje geven. Voor hem wel zo leuk en voor mij wel zo fijn (om 3 uur ’s nachts ;)

Ik ga toch weer proberen om borstvoeding te geven. Bij onze dochter heb ik het 3 1/2 maand vol gehouden. Maar ik kon er niet enorm van genieten moet ik zeggen. Ik heb een paar keer borstontsteking gehad en je weet nooit hoeveel ze krijgen.
Maar ondanks dat, ga ik het toch weer proberen. Maar ik ben nu wel makkelijker: als het niet gaat ga ik gewoon over op de fles. Voelde me de vorige keer wat schuldig en wilde het wat langer volhouden maar dat doe ik dus niet meer. Flesvoeding is ook prima en een ontspannen moeder helemaal!

Groetjes,
Dile

Hallo allemaal,

Ik ga borstvoeding geven. Bij mijn zoontje heb ik 8 maanden borstvoeding gegeven dus wil dit nu weer gaan doen.
Ik wil nog wel even iets kwijt over dit onderwerp; te vaak wordt er van te voren gedacht dat borstvoeding altijd iets fijns en moois is, vaak zijn vrouwen dan ook na een aantal dagen teleurgesteld als blijkt dat het niet zo makkelijk is en eigenlijk de eerste weken ook vreselijke pijn kan doen.
Ik wist ook van te voren totaal niet dat er echt een 'opstart fase'   bij hoort waarin er bij mij de eerste 3 dagen helemaal geen melk kwam en daarna 3 weken met pijnlijke kloven en gedoe.   Gelukkig heb ik volgehouden en werd het hierna geweldig en heel 'natuurlijk'.
We weten allemaal dat moedermelk de beste start is voor je kleintje maar wees je ervan bewust dat het niet meteen 'geweldig is'. Dat heeft soms even nodig!
Succes!

hallo allemaal,

ik ben nu zwanger van mijn derde kind, ik heb bij mijn andere kinderen ook geprobeerd bv te geven maar hellaas is dat beide keren mislukt bij mijn eerste kind had ik daar heel veel moeite mee en was er erg droevig om omdat er aan alle kanten werd gezegd dat het slecht was als je geen bv gaf, het heeft een lange tijd geduurt voordat ik er vrede mee had.

ik heb geen bv er is te weinig ik moest 24 uur kolven om te kijken hoeveel ik had er was in totaal 5 ml over 24 uur dus bij de tweede heb ik het 2 dagen gedaan en toen voelde het al niet goed en inderdaad bleek dat ik weer niks had,
ik denk dat ik het nu wel weer ga proberen maar ik ga gelijk proberen te kolven dan weet ik gelijk of ik het heb of niet die stress wil ik niet meer en met fles voeding worden ze ook groot en gezond.

luister goed naar je eigen lichaam en kolf voor de zekerheid dan weet je of je heb of niet! laat je niet gek maken door wat mensen zeggen niet iedereen kan bv geven dat weet ik nu wel uit eigen ervaring!

groetjes lisa

Toen ik er net achter kwam dat ik zwanger was dacht ik: 'Aan mijn lijf geen polonaise meer, ik geef nu direct de fles'. De andere twee heb ik bv gegeven, 5 weken! Ik kon niet meer, ik gaf huilend van de pijn bv. Ik ben echt geen watje en ik kan heel wat pijn hebben maar dit was niet meer normaal.
We hebben heel wat geprobeerd van Nystatine tot miconazol. Maar ja, als het in je borst zit gaat het niet weg door het uitwendig te behandelen. Nu ben ik laatst toch maar naar een bv bijeenkomst geweest. De lactatiekundige begreep me direct. Dit was verbazend voor me omdat destijds iedereen riep: 'meid, je borsten zien er perfect uit je kan geen pijn hebben'. Nee, ik had idd geen kloven of zo.
Ik zal je eerlijk zeggen dat mijn bv meer zeer heeft gedaan dan mijn bevalling maar omdat ik persé wilde geven ging ik maar door en door. Tot mijn man er een stokje voor stak, die kon het niet meer aanzien.

Ik hoorde van fluconazol tabletten. 400mg de eerste dag en daarna 100mg voor twee weken. Zelf dacht ik het te gaan slikken als mijn kindje net geboren is, gezien mijn voorgeschiedenis. Heeft iemand hier toevallig ervaring mee? Ik wil graag bv geven maar ik wil ook wel graag de laatste keer genieten van mijn kraamtijd!

Liefs

even een praktisch vraagje voor diegene die al een kindje hebben. Is een flesopwarmer aan te raden of gaat het opwarmen in de magnetron net zo gemakkelijk? ik ben bezig met de uitzetlijst en vroeg me dit dus af. en oja, wat raden jullie aan voor een borstkolf, gewoon eentje die handmatig bediend kan worden of een automatische? Wat zijn de voor/nadelen?
Alvast bedankt voor jullie tips!!

Hey Elise,
Als je bv gaat geven kun je beter een opwarmer gebruiken. Bv in de magnetron gaat snel 'kapot'. Voor de fles is de magnetron prima. Althans dat is wat ik altijd deed.
Het kolven ging bij mij het beste met een handkolf van Avent. Ik zou je adviseren om nog geen kolf te kopen maar om er één te lenen (zijn prima te stereliseren) of te huren bij de kraamzorg. Als je dan precies weet welke het beste bij je past kun je er één kopen. Dan loop je niet het risico op een (dure) miskoop.

Liefs

@Do, Helaas weet ik er alles van hoe het is om borstvoeding te geven met spruw. Bij mij kwam de spruw steeds erg hevig terug en als laatste redmiddel heb ik toen fluconazol tabletten gekregen. De huisarts wilde het liever niet geven omdat het een paardenmiddel schijnt te zijn. Ik weet dus ook niet of ze dit preventief voor zullen schrijven. Helaas heeft het bij mij ook maar tijdelijk geholpen. Toen ik weer huilend lag te voeden en ik voor me zelf wist dat ik alles geprobeerd had ben ik gestopt met de borstvoeding. Deze keer wil ik het zeker weer proberen en ff afwachten hoe het gaat maar de fles is een heel goed alternatief.

@Elise, Ik vindt dat een flewarmer gelijkmatiger opwarmt dan de magnetron, duurt wel wat langer. En voor de borstvoeding is het beter in de fleswarmer.
Wat ik je zeker aan kan raden als je flesjes gaat geven is een magnetronterrelisator, ik vind die ideaal.

Groetjes Anja

Terug
Bovenaan