borstvoeding of niet.

Hallo,

Toen onze zoon geboren is heb ik borstvoeding gegeven, echter ik had veel te veel productie tijdens het kraambed al een borstontsteking, per borst toen 800 ml melk afgekolfd omdat mijn borsten volledig leeg moesten (resetten). Daar kwam ook nog bij dat mijn zoontje niet direct uit de borst kon drinken dus ik moest hem voeden met een tepelhoedje, de melk kwam langs zijn neus en mond overal uit lopen. Op advies kraamzorg in combi met lactatiekundige gaan kolven en flesjes met borstvoeding gaan geven. Het gevolg hiervan was dat ik met de 9 voedingen die hij tot 7 weken volhield eigenlijk continu bezig was met kolven voeden en schoonmaken van de kolfmaterialen en flesjes en dan weer mocht gaan kolven. Daarom heb ik na 8 weken besloten om te stoppen met borstvoeding en over te stappen naar flessenvoeding.

Kortom ik heb niet zon goede ervaring met het geven van borstvoeding, toch twijfel ik nu of ik het met ons meisje nu weer moet gaan geven. Aan de ene kant wil ik het graag omdat de vader van mijn kinderen zowat voor alles allergisch is, en het kindje door het drinken van borstvoeding beter beschermd wordt.
Aan de andere kant wil ik gewoon flessenvoeding geven omdat ik dan zeker weet dat het zich niet weer gaat herhalen en ik tenminste van dit kraambed kan gaan genieten.

Hebben jullie tips of ideeen zodat ik van mijn besluiteloosheid kan afkomen?

liefs Do

Ondanks dat het begin van het borstvoeding geven geen van beide keren makkelijk was, heb ik uiteindelijk 8 en 6 maanden borstvoeding gegeven.

Bij mijn oudste was ik vastbesloten om het tot een succes te maken, IK ZOU DE GOEDE MOEDER ZIJN, nou dat resulteerde dus wel in een postnatale depressie.
Heb bij hem alles gehad, slechte start, tepelkloven, krampjes, regelmatig verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking. Toen ik ging werken ben ik 50/50 gaan voeden, borstvoeding en flesvoeding om en om, dan hoefde ik maar 1 keer te kolven op mn werk. Zo heb ik het heel lang volgehouden(8 mnd). En heb ik er nooit spijt van gehad, want hij groeide als kool, het is echt een reus geworden, geen allegieën enz.

Bij mijn 2e was ik weer vastbesloten om te gaan borstvoeden, nu zou ik het beter doen. Maar helaas zelfde start, tepelkloven, vingervoeden, tepelhoedjes, toch weer zonder tepelhoedje. Dit keer had mijn voeding niet genoeg voedingsstoffen, op een gegeven moment elk uur voeden, dit wou echt niet. Na 2 maanden ben ik 50/50 gaan voeden, borstvoeding en flesvoeding. Ik vond dat echt super, ik kon beiden houden, en heb nog 4 maanden half/half gevoed. Dus totaal 6 maanden, daarna werd ze te onrustig, en dat vond mijn borst niet zo leuk.

Wat ik hiermee wil zeggen is, kies je voor borstvoeding, dan kies je zowieso niet voor de makkelijkste weg. De beproeving zit in de eerste 2 weken, en daarna de eerste maand. Doorzettingsvermogen en aanmoediging door partner en familie is wel de sleutel tot succes.
Het begint al met de bevalling, als die zwaar is geweest dan heeft dat al invloed. Ik weet niet of je nu echt kunt genieten van de kraamtijd, ik vond het afzien en kon beide keren pas na de eerste maand voorzichtig gaan genieten. Maar daarna vond ik het super zo makkelijk, altijd kant en klaar bij me, ook als het eigenlijk nog geen borst-voedingstijd was maar ik even geen flesvoeding had.

Door mijn eigen opstartproblemen heb ik ook wel begrip voor moeders die echt niet kunnen borstvoeden. Het is een hele emotionele tijd en die kan voor sommige moeders net het breekpunt zijn. Ik heb al eens iemand na een maand kolven wegens allergische reacties op de borstvoeding geadviseerd om maar te stoppen omdat ze er helemaal doorheen zat en nu zelfs van het kolven al helemaal rood uitsloeg. Daarentegen een andere vriendin kon perfect borstvoeding geven, maar gooide er met de pet naar gewoon uit gemakzucht, daar heb ik dan weer meer moeite mee.

Flesvoeding geven hoeft ook niet per-sé makkelijker te zijn. Alhoewel je nu geen water meer speciaal hoeft te koken of flesjes hoeft te steriliseren. Heb ik ook al kindjes mee gemaakt die niet tegen kraanwater konden en daardoor altijd darmkrampjes kregen en alleen maar flesjes konden hebben van een speciaal merk bronwater. Krampjes van een bepaald merk voeding, reflux, spugen door een verkeerde voeding, nog steeds altijd hongerig en dan aan de forte, maar dat mag dan weer niet vanwege de allergiën in de familie, knoeien met johannesbroodpitmeel, verstoppingen door kunstvoeding of juist diaree. Nee, ik denk niet dat het de eerste start van jou en je kindje altijd makkelijker zal maken.

Dan geef ik toch liever weer borstvoeding.

Het hoeft niet weer zo te gaan he,ik heb nu 2 kids 10 maanmnd bv gegeven,en bij alle 2 ging het zo anders.1ste keer veel last van kloven overmatig melk en stuwing enzo....de 2de keer alleen in begin stuwing gehad en geen kloven enzo....wel een beetje ander verhaal dan bij jou maar ook bij jou kan het deze keer anders gaan,misschien drink je 2de kindje wel meteen goed uit de borst en je ben zelf al meer ervaren natuurlijk,je weet van je eerdere problemen,bv geven is vaak ook doorzetten want begin is idd vaak moeilijk met die pijnlijke stuwing enzo....maar als het eenmaal goed gaat is het ook zoiets moois!iets om trots op te zijn,dus ik zal zeker aanraden om het te proberen.mogt echt niet gaan kun je de fles weer pakken
je moet natuurlijk zelf weten als je echt niet ziet zitten gewoon flesje geven,maar wou even mn mening geven.

liefs jootje

Ik heb echt precies het zelfde meegemaakt bij de eerste, had zoveel melk dat ik aleen maar aant kolfen was en na 6 weken was ik het zo zat dat ik gewoon voor mezelf heb gekozen en op de fles ben overgestapt. Ik hd nu bij de tweede die twijfel weer/nog steeds een beetje maar ben er zo goed als uit..ik ga het wel weer proberen...maar zodra de borstvoeding niet loopt door welke reden dan ook dan ga ik gelijk over op de fles en ik ga dus niet kloven! Zeker met straks 2 kinderen heb ik die tijd gewoon denk ik niet en ik wil de oudste niet onnodig laten wachten omdat moeders zonodig 9xkeer er dag moet kolven....ik wil gewoon lkker flexibel blijvn en lekker genieten.

ook ik heb precies t zelfde gedacht toen ik zwanger was van de 2e!

ik had ook borstontstekingen. maar je zag er aan de buitenkant niks van! ik had geen kloven ofzo
nathalia kreeg bloed binnen als ze melk dronk maar volgens de kraamzuster was dit zo weinig dat dit geen kwaad kon.
nou, dat geloof je natuurlijk! had flink veel pijn bij het aanleggen, maar ook dat scheen erbij de horen.
op een dag was ik bij mn moeder op visite. ze zei: jeetje do, heel je bh is roze!
ja dat is melk met een beetje bloed. zei ik. schijnt normaal te zijn hoor zei de zuster.
mn moeder vertrouwde het niet en maakte gelijk een afspraak bij de arts. wij daarnaar toe en ook hij had zoiets van: dat mag niet. accuut stoppen dus met de bv! dit was heel moeilijk voor mij.
ik kreeg een verwijzing mee voor een mammografie want hij wilde weten waarom er bloed mee kwam omdat je aan de buitenkant niks zag.
mammo kwam niks uit omdat ik nog te veel melk had ondanks het afbinden.
ik moest het maar in de gaten houden. maar omdat er niemand meer aan mn borsten zat, kwam er dus ook niks meer uit.

bij aleiyah mocht ik t weer proberen.
heb behoorlijk zitten twijfelen maar was er na een tijdje toch uit: ik ga flesvoeding geven!
de flesvoeding van tegenwoordig is zo goed dat ik niet weer al die rotzooi op me hals wilde halen.

ook nu ga ik flesvoeding geven.
moet ook zeggen dat ik meerdere redenen had om fles te geven ipv borst. vond het zielig voor de oudste. je bent nl best veel bezig met bv... allemaal tijd die ik dan niet aan nathalia kon geven.
klinkt misschien stom, maar ik vond dat echt.

succes met je keuze!

liefs, do

We vewachten nu de eerste. Ik heb besloten dat ik toch voor de bortvoeding ga als het allemaal kan. Ik wil het gewoon proberen. Volgende maand ook een soort van cursus hiervoor.

Wanneer begint eigenlijk de melkproductie in de borsten? ik denk dat als je van je eerste zwanger bent dit later begint?

Ook ik ben begonnen de vorige keer met borstvoeding, 3x over aan beide borsten borstontsteking, met als gevolg een abces wat operationeel verwijderd moest worden. (nachtje ziekenhuis) Melk wel in overvloed. Betekend dat ik onze dochter 1 week aan de borst heb gegeven, daarna gekolfd. Wel weer geprobeerd om de borst te geven, maar dan kwam de borstontsteking weer opzetten. Ben hier 2 dagen echt heel ziek van geweest. De roze wolk heb ik toen echt niet gezien..
Na 6 weken kolven op advies van de huisarts gestopt met borstvoeding, ging er zelf echt aan onderdoor.
Nu probeer ik 't toch weer, vind 't toch wel iets heel natuurlijks. Heb 't natuurlijk ook allemaal in huis, voedingsbh's, kolf. Heb voor mezelf nu heel duidelijk dat als 't om wat voor reden niet wil, direct stop. Vorige kindje was heel erg hongerig, hapte vaak aan, voordat ze dronk had ze al 10x aangehapt..(auw!) Dus mocht ik weer zo'n hongerig kindje krijgen is 't snel bekeken..
Succes met je beslissing!!
Liefs

Terug
Bovenaan