Borstvoeding (of toch liever de fles) ?

Haha, Suus, hij is leuk gevonden. Ja, ik kan me voorstellen dat het met een tweeling weer anders is. Ik zou het ook niet zien zitten om alleen nog maar met voeden bezig te zijn, want daar komt het dan op neer.
Weekee, je weet inderdaad nooit van tevoren hoe het loopt, het blijft afwachten, maar ik wil het zeker proberen.

quote: Weekee reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('25-07-2008 23:50:01'));

De een doet het nu nog en het bevalt goed, een ander had niet genoeg voeding in de melk en weer een ander had teveel last van tepelkloven en pijn dat ze moest stoppen. Dus...zegt zo nog niks.

Hoi,

Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden. Dat wil niet zeggen, dat het altijd vanzelfsprekend goed gaat; het kan dus inderdaad zijn dat het ene moeder- en kindpaar een vlekkeloze start maakt met borstvoeding, terwijl anderen soms meerdere uitdagingen moeten overwinnen. Pijn en tepelkloven zijn helaas problemen waar veel moeders tegenaan lopen. Het is essentieel om te weten, dat het voeden geen pijn mag doen en zeker geen tepelkloven mag veroorzaken. Dit zijn echt tekenen dat er iets niet goed gaat (vaak het aanleggen) en is het belangrijk om z.s.m. de oorzaak van deze problemen op te sporen en te verhelpen. Stoppen met voeden is dan zelden nodig.

Helaas  gaan er nog steeds veel fabels en bakerpraatjes rond over borstvoeding. Niet genoeg voeding in de melk is daar één van..... Zoals de Wereld Gezondheidsorganisatie (WHO) ook aangeeft is borstvoeding een niet te evenaren manier om een baby de ideale voeding te geven voor een gezonde groei en ontwikkeling. Dat is ook precies wat keer op keer uit onderzoeken blijkt; moedermelk bevat alles wat een baby nodig heeft.  De kwaliteit van moedermelk is dus gewoon goed, daar hoef je echt niet aan te twijfelen. Wat soms wél verbetering behoeft is het borstvoedingsmanament dat wordt gevoerd. Regels als op schema voeden of de voedingsduur beperken (bijvoorbeeld de baby maximaal tien minuten aan elke borst laten drinken), roken tijdens de borstvoedingsperiode of o.a.  het gebruik van tepelhoedjes of  het gebruik van hormonale anticonceptie op basis van oestrogeen kunnen ervoor zorgen dat de baby niet goed aan de vette achtermelk toekomt of niet voldoende melk binnenkrijgt.
Borstvoeding in een notendop: de baby mag zo vaak en zo lang aan de borst als hij wil, mits hij goed is aangelegd.

Borstvoeding is aangeleerd gedrag; zowel moeder als kind moeten het leren. Dan scheelt het vaak al heel veel wanneer een moeder zich van te voren goed heeft laten informeren, zodat ze bekend is met de basis van borstvoeding. Dat geeft zelfvertrouwen en het bevordert de zelfredzaamheid. De Vereniging Borstvoeding Natuurlijk en Borstvoedingorganisatie LLL organiseren in heel Nederland regelmatig informatiebijeenkomsten over borstvoeding, die je tijdens de zwangerschap kunt bijwonen. Contactpersonen van de VBN en leidsters van LLL hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op www.borstvoedingnatuurlijk.nl en op www.lll.borstvoeding.nl .

Groetjes van Yvonne

quote: Bibi_11 reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('26-07-2008 19:42:07'));

Yvonne, ben je zelf ook contactpersoon bij BVN of LLL ? Je  weet er zo veel van.

Dat klopt, ik ben inderdaad VBN-contactpersoon

Hoi;
Ik ga weer voor de BV. Mijn dochtertje heb ik 13 maanden lang BV gegeven. Toen wilde ze zelf niet meer. Van mij had het nog wel door mogen gaan. Bij mij ging het vlekkeloos. Geen problemen met aanleggen, tepelkloven of borstontsteking. Maar deze zeer geslaagde eerste keer, geeft geen garantie dat het nu ook weer gaat lukken, dus het is afwachten....

Groetjes Finduilas

Hoi meiden,

Ook ik ga weer voor bv. Ik heb mijn andere 2 kinderen een jaar lang bv gegeven en dat is mij prima bevallen. Ik heb geen problemen gehad er mee en heb me vantevoren goed ingelicht bij de LLL. Ik ben naar info avonden gegaan en dat heeft enorm geholpen want ik wist niets van bv af natuurlijk. Wie wel als je het nog nooit hebt gedaan he?

Borstvoeding vind ik ideaal en ik ga er weer voor. Ik zal ook nog een keer naar een info avond gaan want het is nu wel weer 6 jaar geleden voor mij.

Heel veel succes iedereen.

Groetjes Petra

En voor de reeds ervaren vrouwen onder ons.......
Blijven je borsten mooi na borstvoeding?   Of theezakjes?(aangezien die van mij al niet zo groot zijn...)

Doeiiiii

Ik weet dat het heel belangrijk is om goed voorgelicht te zijn en daarom heb ik ook verschillende tijdschriften en info EN ik ga naar een informatiebijeenkomst (onderdeel van zwangerschapsgym)

Ik ben echt van plan er vol voor te gaan.

Terug
Bovenaan