borstvoeding op schema?

ja daar ben ik weer, als moeder van een eerste heb je toch altijd veel vragen (althans ik als onzeker miepje wel).
Ik krijg mijn zoon Sander van 11 weken niet makkelijk op een schema van om de 4 uur voeden.Is er iemand die bv geeft waarbij het wel lukt? Gaat dat dan makkelijk of moet je hem het laatste uur bezig houden/vermaken. Slaapt je kindje dan veel en is het daardoor makkelijk?
Ben benieuwd naar de reacties
groetjes Lineke
 
Hoi,

Ik denk dat het helemaal van je kindje en jou afhangt.
Een bv baby hoeft helemaal niet in een schema ook al zou hij om de 2 uur komen is dat geen probleem. (misschien voor jou vermoeiend maar niet erg)
Zolang je het zelf prima vind is het ook prima. Het schijnt zelfs beter te zijn voor de hoeveelheid voeding als je op verzoek voed en niet rekt tussen de voedingen. Want door een speentje neemt de honger wat weg waardoor je kindje minder drinkt. En dan je bv terug loopt en hij weer eerder komt. Hmm kan je me nog volgen.

Maar ieder kind is anders. Ons dochtertje zat vanaf een week op een schema maar dat juist omdat ze heel veel sliep en ik haar voor iedere voeding om de 3 uur moest wakker maken. Wat daarna automatisch veranderde in vier uur.

Misschien heb je iets aan www.borstvoeding.nl   daar kan je vragen stellen en vragen en antwoorden lezen van andere. Ik heb er in moeilijke en onzekere periodes veel aangehad. Waardoor ik het makkelijker kon volhouden als het even tegen zat.

Ik geef nu al ruim 19 maanden bv met up en downs, onzekerheden en rot momenten maar zo veel plezier en gezelligheid.

Heel veel bv plezier.
groetjes
 
Hoi Lineke,

Ik geef nu 6 mnd bv en ik heb het in het begin ook op schema gedaan. Ik ben daar 2 mnd geleden vanaf gestapt en geef nu als zij honger heeft. Ik vind het zielig om haar een uur honger te laten hebben alleen omdat er dan nog geen 3 á 4 uur tussen zit. Ik denk maar zo, als wij honger hebben pakken we ook meteen wat.

Je ziet wel aan je kindje wanneer hij/zij honger heeft. Je kunt natuurlijk wel voor jezelf zeggen dat je er in ieder geval 2 uur tussen laat zitten ofzo want anders kun je helemaal niets meer. Zo doe ik het in ieder geval nu.

Ik hoop dat je er wat aan hebt.
Veel succes verder.

Groetjes Petra
 
Hoi Lineke,

Zoals de andere reacties al aangaven, zou ik echt niet aanraden om stipt te voeden. Ieder kind is gewoon anders. Vaak is het zo dat ze 's morgens langer tussen de voedingen zit dan 's avonds. Dit komt door zowel de samenstelling en de hoeveelheid melk die je produceert aan het einde van de dag. Natuurlijk kun je wel als hij een maand of 3 is een beetje regelmaat proberen in te bouwen, maar niet te geforceerd. Gewoon dat jij een beetje weet waar je aan toe bent gedurende de dag. Misschien is dat 's morgens na 4 uur weer en 's avonds na 2 uur weer. Mogelijk dat je zoon 's avonds na 1 uur weer komt en dat hij steeds maar weinig drinkt. Dit heet clustervoeden en daar moet je gewoon nog even lekker aan toegeven. Krijgt ie goed alle vette achtermelk binnen en heb je kans dat hij de nacht goed doorkomt. Zelf heb ik mijn dochters 's avonds rond 23.00 nog wel altijd wakker gemaakt voor de laatste voeding, zodat ze 's nachts niet kwamen. Maar dit werkt niet bij iedereen. Mijn jongste dochter (nu 8 maanden) had zelfs tot een maand of 5 nog steeds behoefte aan ongeveer 6 voedingen per dag. Dronk altijd maar kort en weinig. Mijn oudste dochter is ook geen drinker, maar die ging op 5 voedingen over toen ze 9 weken oud was. En zelfs naar 4 toen ze 4 maanden oud was en kreeg ze de laatste al om 19.30 uur. Bij haar kon ik de klok erop gelijk zetten. De jongste heb ik (groeit niet zo hard) tot een maand of 7 nog wakker gemaakt 's avonds. Toch zat hier ook aardig een schema in, maar dus niet altijd exact even lang tussen de voedingen. Een beetje sturen kan wel, maar dwing het niet te veel af, het komt echt vanzelf wel, hij is immers slechts nog maar 11 weekjes op deze wereld! Succes,

grt. Dees
 
Als je borstvoeding geeft wordt er vaak gezegd dat je dat het beste op afroep/op verzoek moet geven. Ik heb dat ook een poos gedaan, maar mijn zoontje bleef elke 3 uur erom vragen, ook 's nachts. Dit is leuk voor hem, maar zeker niet voor mij. Ik hield dit echt niet vol. Mijn zoontje was teon al 3 maanden. Om borstvoeding vol te kunnen houden ben ik toen met een schema gaan voeden van om de 4 uur. Elke keer als hij honger had na 3 uur ben ik een eind met hem gaan wandelen zodat hij in slaap viel. En heb ik hem pas een uur later aan de borst gelegd. Dit deed ik dus een paar keer per dag. Was in het begin erg vermoeiend, maar het hielp wel. Na een paar dagen zat hij op een schema van 4 uur en hij sliep zelfs 's nachts 6 uur achterelkaar.  Inmiddels is mijn zoontje bijna 5 maanden en slaapt hij de hele nacht door van 2100 uur tot 2000 uur en geef ik nog steeds borstvoeding.
 
wat jammer dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een baby op schema moet eten, als wij honger hebben eten we toch ook, hoe is het om dan nog een uur te moeten wachten.
Als je je baby nog zo lang laat wachten heb je de kans dat hij/zij weer te moe is om voldoende te drinken, valt dat tijdens het voeden in slaap en wil vervolgens weer eerder dan het schema van mama eten. Op die manier blijf je in een cirkeltje ronddraaien en groeit je baby misschien ook veel minder.
Mama is er (oa) om je eten vandaan te halen (als je bv geeft), die bv is licht verteerbaar dus eerder door de darmpjes dan fles voeding.
Stap af van de schema's en geef je kind gewoon als ie wil ook al kost dat wat meer tijd. Op die manier schep je ook veel meer een vertrouwens band met je kind, dat is toch wat je wil. Als je als moeder al niet aan de behoefte van je kind kan/mag voldoen wie moet ie dan nog vertrouwen....
 
Nou ik vind dat antwoord van Martine nogal fel eigenlijk........

Ik zou het anders willen zeggen: ik merk soms van mezelf ook dat ik aan een schema vast probeer te houden. Maar als mijn kindje dan aangeeft dat ie wil drinken, denk ik uiteindelijk maar zo: als ik hem dán eten geef, is hij tevreden en gaat slapen ofzo. Als ik hem niet voed, blijft ie meestal toch doorgaan tot ie wél krijgt.
Dus het is vaak uiteindelijk voor jezelf makkelijker om meteen te voeden als je kind erom komt, dan om met allerlei trucjes te rekken. Vooral 's nachts!

Ik denk niet dat de vertrouwensband beschadigd als een kind even op zijn eten moet wachten hoor. Als je meerdere kinderen hebt, moet je baby wel vaker even wachten tot ie krijgt wat ie wil. Toch!?
Bovendien is de maatschappij er nou eenmaal niet echt op ingericht dat je dag en nacht naast je kind kunt zitten om hem direct te voorzien van alles.
En ik moet inderdaad ook weleens een poosje op mijn eten wachten als ik honger heb. Daar krijg je niks van hoor.

Misschien kun je het nog even aankijken of je kindje zelf een ritme ontwikkelt en er vanzelf langer tussen laat? Succes!!!
 
Hallo,

Hier weer een reactie van mij. Ik ben het helemaal met Martine eens. Ze komt helemaal niet fel over als je er net zo over denkt. Ze heeft helemaal gelijk. Als wij honger hebben pakken we toch ook wat en gaan we niet nog 1 á 2 uur wachten...

En hoezo, de maatschappij is niet zo. Jij hebt het kindje graag gewild. Waarom moet hij of zij zoch dan aanpassen naar hoe jij het wilt. Volgens mij hoort het andersom.
Zo denk ik er tenminste over.

Groetjes Petra
 
Terug
Bovenaan