Borstvoeding op verzoek afbouwen: hoe?

Hallo allemaal!
Ik hoop dat jullie me kunnen helpen. Mijn zoontje van bijna  6 maanden krijgt nog steeds borstvoeding, maar is duidelijk erg geinteresseerd in andere voeding. Ik geef hem elke middag een fruithapje en 's avonds weer een beetje, met een paar lepeltjes danoontje start. Puur om hem te laten wennen aan de lepel en andere smaken. Niet om de BV te vervangen. Hij krijgt nog steeds op verzoek, dwz dat hij om de drie uur komt. Ja, ook 's nachts! (zucht...)
Nu wil ik vanaf zes maanden de borstvoeding gaan afbouwen, maar ik heb geen idee hoe ik dat moet doen en hoeveel een kind van 6 maanden eigenlijk nodig heeft.
Op het CB kreeg ik alleen maar een folder mee met hoeveel cc flesvoeding hij krijgt.
Wat is jullie eetschema voor een baby van 6 maanden?
Alvast bedankt voor de reacties!
Groet, Susy
 
Hallo Susy,
Wat een bijzonder advies krijg je dan mee van het CB...
Ik heb mijn zoon (nu 8,5 maand) tot 8 maanden gevoed. Met 6 maanden ben ik (mede ook op advies van CB) gestart met bijvoeding. Daarnaast merkte ik ook dat Stan interesse had in andere voeding. Eerst begin je inderdaad met 's ochtends of 's middags een fruithapje. Het menu-advies wat ik toen had meegekregen was deze:
- borstvoeding naar behoefte óf 3x flesvoeding
- 1 x warme maaltijd bestaande uit beetje groente, aardappeltje of witte rijst en evt. eetlepel vlees, kip of 1/2 ei.
- fruithapje

Ik heb alles langzaam een beetje geprobeerd en gekeken hoe mijn zoon hierop reageerde. Hij at alles gretig op en ook zijn darmpjes leken alles aan te kunnen. Aan de hand van het advies van het CB wist ik ook ongeveer hoeveel borstvoeding ik kon geven. Stan had toen behoefte aan 4 keer per dag; 's ochtends, tussen de middag, uurtje of drie 's middags en 's avonds na de maaltijd kreeg hij bv als toetje. Ik geef hem pas sinds 2 weken andere melkproducten zoals biogarde of yoghurt (zonder suiker etc.) Met 7 maanden ben ik diksap en thee gaan geven, deze heeft de borstvoeding van drie uur 's middags vervangen.

Het afbouwen van borstvoeding is bij ons heel automatisch gegaan. Toen Stan 4 maanden was kreeg hij 7 voedingen. Hij dronk toen:
7 uur
10 uur
12 uur
15 uur
18 uur
20 uur
23 uur
De voeding van 18 en 20 uur lagen erg dicht bij elkaar. Heb hem toen een keertje doorlaten huilen in bedje (oh, erg moeilijk... pijn in m'n moeder-hart...) maar met 10 a 15 minuten was hij weer stil en sliep weer.
Toen hij rond de 6 maanden was moest hij bij de voeding van 23 uur heel diep uit zijn slaap komen. Ik heb hem toen een keer door laten slapen en hij werd toen om 6.00uur wakker. Dit heb ik toen door gezet en zo zaten we opeens op 5 voedingen, moet er wel bij zeggen dat we toen ook begonnen zijn met het geven van bijvoeding.

Het is best lastig om je er een weg in te vinden. Je voed eigenlijk wel op verzoek, maar ook wel volgens een schema. Als je op een gegeven moment je voed-schema naast die van een "flessenkind" zet zal er niet veel verschil in zitten.
Het is wel verstandig als je bv wilt gaan vervangen door flesvoeding, om dan eerst te beginnen met de voeding van 12 uur, daarna een keer de middag voeding en pas als allerlaatste de ochtendvoeding. Omdat je 's ochtends vaak de meeste voeding hebt. Kijk ook eens op de site van www.borstvoeding.nl daar staat misschien ook nog informatie waar je wat aan hebt. En in het groene boekje van het CB staat ook een stuk over voeding; wat je als eerste bijvoeding kan geven en hoe daarna verder.
Veel succes en ben benieuwd hoe 't verloopt.

Groetjes Marieke
 
Ik geef nu ook al 6 maanden borstvoeding en ik heb het volgende afbouwschema gekregen:

2 dagen de een na laatste voeding afbouwen
2 dagen de eerste voeding afbouwen
2 dagen de middelste voeding afbouwen
2 dagen de laatste voeding afbouwen
dan de eerste, maar die kun je eventueel blijven geven (wel beide kanten dan)
(die 2 dagen is niet verplicht, mag ook langer, maar zo lang hebben je borsten nodig om daaraan te wennen)

Zoals je ziet is dit schema gebaseerd op 5 voedingen. Ik zelf geef 6 voedingen (geen nachtvoedingen). Zodra je kindje 2 flesvoedingen (kv) krijgt, zal hij zeer waarschijnlijk zakken in het aantal voedingen (in mijn geval naar 5). Op zich heeft jouw kindje die nachtvoeding niet nodig, doorslapen van 21:00 tot 06:30 moet zeker kunnen rond 6 maanden (mijn dochter krijgt om 23:00 nog wel eten, maar dat ga ik dus ook afbouwen). Waarschijnlijk vind hij het gewoon lekker. Het doorslapen 's nachts is gelukt door haar een speentje te geven als ze wakker werd. Ik weet niet of je dat al doet, maar dat zou kunnen werken.

Het is bij het afbouwen belangrijk dat je dus absoluut niet kolft. De druk wegmasseren moet wel soms (ook om borstontstekingen te voorkomen). Misschien is het mogelijk dat je partner die eerste paar keer het flesje geeft, dan kun je uitlekken (om het maar oneerbiedig te zeggen) en masseren?

Tijdens het afbouwen zou ik geen andere smaken eten proberen of die nachtvoeding er proberen uit te krijgen. Je zoontje moet ook even tijd hebben om te wennen aan het andere eten.

Na 8 dagen is het afbouwen klaar, dan kun je gaan beginnen om 2 melkvoedingen te gaan vervangen door echt eten. Een schema zou dan bijvoorbeeld kunnen zijn:

Pap (van opvolgmelk of borstvoeding)
Sapje (eventueel met een babykoekje)
Melkvoeding
Fruithapje
Warme maaltijd
Melkvoeding  

Maar de volgorde kun je dus zelfbepalen. Hopelijk heb je hier wat aan.
Succes met afbouwen!!
 
Ha meiden!
Ontzettend bedankt voor jullie uitgebreide berichten! Ik ga inderdaad eerst maar eens proberen de nachtvoedingen af te bouwen. Hij heeft vannacht al van 24.00 tot 7.00 uur geslapen, joepie! En dat in deze hitte...
Ik ga het wel iets langzamer doen dan 2 dagen per voeding afbouwen, aangezien ik voor mijn zwangerschap al ettele malen borstontstekingen heb gehad en daar dus erg gevoelig voor ben. En bang uiteraard!
Ik hou jullie op de hoogte hoe het gaat, nu eerst maar eens wat fruit pureren voor meneertjes middagmaal.
Nogmaals bedankt en tot schrijvens!
Susy
 
Hallo,

Ik geef dus ook borstvoeding (kindje 8 mnd oud) Maar hij heeft vanaf het begin ';savonds een flesje melk erbij gekregen. Dus eerst borsvoeding en daarna nog wat ie maar wilde hebben van de fles. Ik kon heel erg merken dat ik 'savonds gewoon niet meer genoeg bv. had. En na zo'n flesje wist ik dat hij genoeg had gehad en hij sliep ook al vrij snel 'snachts door. Bovendien kon hij mooi wennen aan flesjes. Vanaf een maand of 4 kreeg hij nog 4 x bv. en dan 'savonds vaak nog een flesje. Ik ben vanaf 4 maanden dus direct ook begonnen met fruit en groente hapjes. Ging prima, hij vond het heerlijk. En hij kreeg hoeveel hij opkon van zo;n potje. Met 6 maanden ging ik langzaam over op 3 x bv. per dag + fruit en warm eten + toetje en met 7 maand heb ik het brood aan het voedingsschema toegevoegd. Het gaat nu als een trein moet ik zeggen.

gr.   Gwen J
 
Hallo allemaal!

Mijn zoontje is nu ruim zes maanden. Ook ik geef nog steeds borstvoeding.
Hij wil al vanaf het begin geen afgekolfde melk uit een flesje. Nu kan ik het op zich goed combineren om hem iedere voeding zelf te voeden (werk aan huis) maar, ik zal toch eenkeer moeten stoppen.
Ik weet niet hoe ik hem aan de fles ga krijgen of zijn er ook andere mogelijk heden om flesvoeding te geven? Ik bedoel bijv in de tuit beker of een gewone beker?
Niet dat ik al van plan ben om er mee te stoppen, maar ik kan me hier soms zo druk over maken. Ik wil niet als hij anderhalf is dat ik nog steeds zelf moet voeden....
Hoop dat iemand hier ervaring me heeft of me inieder geval tips kan geven.

Groetjes, Marielle
 
Hoi Marielle,

Hier mijn "fles-verhaal"...

Ook mijn zoontje Stan had moeite om uit de fles te drinken. Helaas werk ik niet bij huis...
Toen hij ongeveer 2 maanden was had ik de fles een keer geprobeerd en dat ging goed. Ik gaf hem toen ongeveer één à twee keer per week afgekolfde voeding uit de fles. Nou ja, paps gaf dit, dat was natuurlijk hardstikke leuk en gezellig voor hem!
Op één of andere manier was het er een tijdje bij in geschoten om de fles te geven. Stan had een week of twee geen fles bv gehad. Een dag voordat hij moest wennen bij het kinderdagverblijf weigerde hij de fles!!  Hellup, ik moest die week erop aan het werk... en wist me geen raad. Na een telefoontje met mijn moeder en een collega had ik weer wat moed gekregen. Mijn collega had dezelfde situatie meegemaakt met haar dochter. Haar advies: blijven proberen, totdat het lukt. Nou, dat was natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Na wat tranen had ik de moed bijeen geraapt en vertelde mijn zoon: je krijgt vandaag alleen voeding uit de fles en niet uit de tiet. De eerste keer wilde hij de speen wel in de mond, maar deed er niets mee. Ok, prima, dan maar weer in de box en later weer proberen. Hij natuurlijk krijsen en ikke pijn in mijn moeder-hart. Later weer geprobeerd en weer hetzelfde liedje... totdat hij op een gegeven moment toch wel eieren voor zijn geld koos en, tadaaaa, hij ging uit de fles drinken!!! Jippie!! Ik blij en gerust. Ook de laatste voeding met de fles gegeven. Het was wel even flink kolven die dag, maar ik had het er voor over. De volgende ochtend gewoon weer de borst gegeven en me toch maar weer voorgenomen om regelmatig de fles aan te bieden.

Ik zou de fles nog wel een keer proberen. Misschien een andere soort speen proberen? Ik probeer bij mijn zoon ook wel eens een tuitbeker, maar dat gaat niet van harte. Daarnaast wordt het in principe ook afgeraden. Dan zou ik een rietje proberen, dat is beter voor de mondmotoriek. Het is denk ik nog te vroeg om te drinken uit een beker. Daarvoor moet je kindje enigszins kunnen zitten.

Heel veel succes! Ben benieuwd naar het vervolg.

Groetjes MaMarieke

 
Hai Marieke!

Bedankt voor je reactie.
Ben van de week op het cb geweest bij de arts. Daar heb ik het "probleem"voorgelegd.
Ze heeft me het advies gegeven om te stoppen   met de fles proberen te geven. Ik ga nu afkolven en in de vorm van pap geven. Dat hoeft niet iedere dag maar alleen als ik een keer uit wil slapen of als hij een keertje bij mijn ouders gaat slapen.
Ik moet alleen contact opnemen mat de dieetiste daarover omdat Bowen koemelk allergie heeft.
Ben dus benieuwd hoe het gaat. Ik zal je op de hoogte houden.
Hoe jong is jouw kindje?

Groetjes, Marielle
 
Terug
Bovenaan