borstvoeding op verzoek en regelmaat????

hallo

ik geef borstvoeding op verzoek en alleen de avondvoeding van ong 23.00 uur doen wij op tijd voor wat regelmaat. nou heb ik het vandaag even helemaal gehad (zie ander topic). volgens mijn moeder komen veel dingen door de onregelmatigheid in de voedingen. maar hoe doe je dat? voeden op verzoek en toch regelmaat?
mijn zoon is 8 weken, met 6 weken 4 kilo, dus nu ruim 4. en drinkt nog steeds met moeite om de 3 uur. ben er zo moe van!
hoe doen andere borstvoedende mama's dat?

Hoi hoi,

Bij voeden op verzoek is het ritme wat tijden betreft  inderdaad wisselend. Ritme betekent niet dat alles op een bepaald tijdstip moet, maar vooral dat je steeds dezelfde volgorde in activiteiten houdt. Op die manier wordt de dag voor je kindje voorspelbaar en weet hij/zij (sorry..) dat op het ene het andere volgt. Zo proberen wij de volgorde vanuit het boek 'Regelmaat en inbakeren' aan te houden: slapen-voeden-verschonen-knuffelen-even in de box-bij de eerste tekenen van moe zijn wakker naar bed. Ik moet zeggen dat dat prima werkt. Wij voeden op tijd en dan krijg je natuurlijk wel eens dat Senne wakker is en het echt nog geen tijd is om te drinken. Dan sla ik de voeding over en doe ik de rest van het riedeltje opnieuw tot het tijd is voor de volgende voeding. Trouwens, dit lukt natuurlijk niet altijd, maar zo heel strak houden wij ons er niet aan. Wel heb ik gemerkt dat Senne er heel goed op reageert en goed slaapt sinds ik meer regelmaat heb ingevoerd. Ik denk dat het weinig uitmaakt welk ritme je precies ervan maakt, als er maar een bepaalde vaste volgorde in zit. Bovenstaand ritme kun je volgens mij even goed bij voeden op verzoek toepassen, maar je moet je er wel fijn bij voelen.

Succes ermee!

Groetjes,
Dionne

hoi,
Ik ben het helemaal eens met Dionne. En de moeite waard om te proberen denk ik. Na een paar dagen kun je al verschil merken.

Succes meis!!!

groetjes Sonja

hoi woedel,

ik was vandaag op het CB om de kleine te wegen en daar had ik het ook over BV!
daar zeiden ze dat de BV binnen 1.5 uur verteerd is en ze dus na 2 uur weer honger kunnen krijgen!
en dat ze makkelijk 4 uur kunnen slapen op KV!
ik geef zelf BV en KV en idd na BV wil hij binnen 2 uur drinken. en met KV moet ik hem na 4 uur wakker maken!
de laaste voeding geef ik om 22.00 en dan slaapt de kleine door tot 7 uur. als ik om 23 uur de voeding geef slaapt hij tot 4.30!!!
Misschien een idee om een keer een flesje KV te geven zodat je wat meer rust krijgt en er weer beter tegen aan kan!!!

veel succes ermee in ieder geval!
groetjes Anneke

Hoi Anneke,

Dat verhaal van het CB is lariekoek hoor! Ik heb mijn oudste zoons respectievelijk 8 en 11 maanden zelf gevoed, en ze sliepen echt wel 4 uur of langer op de BV hoor! Daar heeft het niks mee te maken. Eerder met de hoeveelheid die ze drinken. BV is niet standaard met 1,5 uur verteerd!
En wat het voeden op verzoek betreft: ik merkte dat de kinderen vanzelf een regelmaat krijgen, die je wel een beetje kunt sturen door bijvoorbeeld een beetje tijd te rekken of een keertje iets eerder wakker te maken. Maar ik voedde ook volgens een regelmaat!

groetjes,
Sabine

Mijn meisje (net 3 maand) drinkt (bv) overdag om de 3 uur. 's Nachts zit er 11 uur tussen, dus ook op bv kunnen kinderen een hele lange tijd zonder.

Ook ik ben het wel eens zat dat ik iedere 3 uur (en 's avonds iedere 2 uur) aan moet treden voor de voeding. Ik heb ook wel een paar keer 's avonds mijn man een flesje laten geven, omdat ze toen 3 keer binnen 4 uur wilde drinken. Moeilijk he, ik wil aan de ene kant best wat meer vrijheid, maar aan de andere kant geniet ik enorm van de bv....

Hoi,

Esther had ook met 1,5 a 2 uur weer honger toen ik nog bv gaf, dus ik weet hoe uitgeput je raakt als je alleen maar korte tukjes kunt doen. Op flesvoeding sliep ze eerst 3 en later 4 uur. Bij mij maakte het dus wel verschil, maar dat kan ook aan de hoeveelheid liggen want volgens mij maakte ik niet genoeg voeding aan om ons hongerlapje tevreden te houden...
Een vriendin van mij geeft bij de avondvoeding eerst de borst en biedt daarna nog een flesje aan. Op het cb raadden ze het aan om het andersom te doen: eerst een flesje kv en dan de borst als toetje, of evt eerst afgekolfde melk en dan de borst als toetje. Voor de fles hoeven ze minder hard te werken en dan krijgen ze dus meer binnen omdat ze minder snel in slaap vallen. Misschien kun je dat eens proberen?
Bij ons bracht kv en dat op vaste tijden overigens wel een hoop rust in de tent, want Esther komt uit zichzelf niet in een ritme maar heeft die regelmaat wel nodig. Maar dat zal per kindje verschillen.

Groetjes,

Eveline

Moedermelk is snel verteerd, staat hierboven ook al.
Ik heb zelf een regelmaat erin gekregen door, de voedingen
eerst zelf wat te plannen.
's ochtends gaf Qinq zelf aan wanneer ze ermee begint. als ze zich om 6uur meldde gaf ik haar BV op bed. Daarna legde ik haar terug, en voedde ik na 2 uur weer.
na die voedin er 2.5 uur ertussen. En dan liet ik haar weer zelf melden.
Dat was dan 2.5 á 3 uur verder. Daarna was het 3 uur en soms zelfs 4 uur.
Om 20:00 krijgt ze een flesje met moedermelk, en als ze dorstig is nog een halve portie meer. Daarna brengen we haar op bed...en maken haar indien nodig om 23.30 weer wakker voor de laatste voeding. En dan meldt ze zich om 6uur weer, als mn man zn wekker gaat. Er zit niet echt een plan achter maar bij ons werkt het!
Misschien heb je er iets aan...........
groetjes
Hanna

Terug
Bovenaan