Borstvoeding peptalk

Ik herken me deels wel in jou verhaal. Dochter is bijna 5 maand en krijgt nog volledig bv. Overdag elke 4 uur en de nachten gaan wisselend. De ene keer komt ze nog 1 x voor een voeding, soms ook niet en soms is ze weer vaker wakker zonder honger.
Het is zwaar, je kunt het niet overlaten aan je partner. Ik twijfel ook geregeld of ik wel door wil gaan, helemaal nu met werk erbij. Maar nul garantie dat het met kunstvoeding beter gaat. En kan de keus ook niet goed maken wanneer nu het juiste moment is om te stoppen. Het blijven ook fijne en mooie momentjes, hoe vermoeiend soms ook.
Doen waar je je goed bij voelt!!

Lastig he...! Ik heb ook voor de keuze gestaan en ik vond het zooooo moeilijk. Uiteindelijk heeft mijn kindje gekozen ipv ikzelf. Vanaf 3 maand ben ik bv gaan combineren met kv tot 7 maand en toen wilde hij geen bv meer. Ik vond de bv periode een hele zware periode en blij dat het voorbij is maar zou het zo weer doen!

Aah lieve mama het is zéker pittig! Ons zoontje kwam tot 8mnd zeker elke 3u en ook in de nachten vaak 2-3x. Het enige wat hielp was de borst. Hij is pats boem gaan doorslapen met 8mnd!? Niks aan gedaan. 
Wij slapen samen (wel veilig! even googl'en naar hoe je dit veilig doet) en dat scheelt mij zoveel! Daardoor hapt hij gewoon aan en slaap ik zo weer door. 
Hij slaapt nu vaan 20-5, en dan tiet, en dan 5-8. Soms ook helemaal rond 20-8. 
Ik hield er vast aan dat het een natuurlijk proces is; MILJOENEN vrouwen zijn mij (ons!) voorgegaan, met baby non stop aan de borst. De natuurlijke speenleeftijd ligt zelfs tussen 2-7jr, dus moet je nagaan hoeveel mama's hun kindjes zo lang gevoed hebben :)
Kortom: je bent niet alleen! En ik denk ook dat ik er later liefdevol op terug zal kijken dat ik het hem heb kunnen geven. 

In de weekenden deden wij wel dat mijn man er uit ging om 8u als ik 3x had gevoed, en dan zei hij 'tank 'm effe af, dan kan jij nog even slapen'. Dan ging hij met zoontje naar beneden en sliep ik nog effe als een zeester horizontaal, verticaal in ons bed een uurtje of 2 :) 

Hey,  het is ook zwaar.  Ik (moeder van dochter van 24 wk) geef ook nog bv, maar ben inmiddels wel bijna gestopt. Bij m'n eerste was ik na 4mnd volledig bv helemaal afgebrand en de rugklachten en hyperflexibiliteit die door het geven van bv maar aan bleven houden braken me op en het duurde nog tot 1,5 jr na de bevalling dat ik me weer oké voeldr. Afbouwen vond ik de hel maar het moest, omdat ik roofbouw pleegde. Daarom met m'n man afgesproken dat,  zodra hij deze keer zag dat ik er aan ten onder ging, ik zou luisteren en bv minderen . Dat heb ik na 6wk gedaan met de eerste fles. Ik liep huilend over straat maar na n paar dagen voelde ik veeeel verbetering in mm energie. Na enkele weken kwam er n flesje bij. Ik heb t op deze manier vol kunnen houden om grotendeels bv te geven tm 5mnd zonder er fysiek helemaal aan onder door te gaan. Maar alsnog... hoe vermoeiend! Ik sla in je verhaal vooral aan op de spruw. Ik en mijn dochter hebben die schimmel 2 mnd gehad. Het had niet alleen effect op pijn maar ook op de manier waarop ze dronk. Veel kleine voedingen en zeer freq. Daarnaast het 'vacuüm niet goed kunnen houden tijdens het drinken waardoor veel lucht mee happen. Weet je zeker dat de spruw weg is bij je kindje en de candida uit jouw tepel? Zoniet: vraag om tabletten voor jou om eea goed te behandelen  (kan ivm met bv) en je zult zien... het drinken verbeterd.
Mijn dochter ligt btw ook nog naast me. Maar het maakt wel dat je minder diep slaapt hè? 
Succes met beslissen.  Denk vooral eens aan hoe je je voelde bij je andere kinderen nadat je met bv was gestopt? Miss helpt dat.
Kick ass, moeders rulen!

Hallo lieve mama,
Ik heb een zoontje van 7 januari, hij is bijna 10 maanden oud en krijgt nogsteeds bv. Super knap dat je nog met 2 kindjes voor bv hebt gekozen! Het is mijn eerste en ik vond het toen al zwaar. De eerste maanden had ik volop energie maar naarmate de hormonen uit je lichaam gaan des te weiniger energie had ik het gevoel. Na 4 maanden heb ik 's avonds kv gegeven en de rest bv. Mijn man gaf dan de fles, kon ik even rust gaan pakken en had ik niet het gevoel dat ik de hele dag aan het voeden was. Krijgt je kindje al bijvoeding?
Wij zijn met 4 maanden al begonnen omdat hij er echt aan toe was. Huilen als wij aten, kijken naar onze mond en lepel etc. Ik begon met groente en fruit, eerst een theelepel en toen opgebouwd tot 125 gram (mogen ze vanaf 4 maanden). Na een gegeven moment sliep hij 9 uurtjes door van 21.00 tot 06.00. In de ochtend krijg hij bv,  tussendoor fruit en dan weer bv, middag weer bv avond groente van 135 gram en voor t slapen bv. We zaten toen op 4-5 bv momenten per dag. Na de groente en fruit zat er minimaal 4 uur tussen de bv. Daarna ben ik dus ook gestopt met kv. Het is je eigen keuze, luister naar je lichaam en gevoel. Ik heb super veel mensen om mij heen gehad die zeiden dat ik het alleen maar moeilijk maakte voor mezelf. Dat bv geen meerwaarde had etc, mijn gevoel zij niet stoppen. Het was kut, zwaar en rot die eerste maanden! Maar ik ben nogsteeds heel blij dat ik heb doorgezet, mijn zoontje vraagt er nu zelf voor. Het is toch een aparte band vind ik. Maar wat ik net zei, luister naar jezelf! Voed bij zo nodig met kv groente en fruit. Kolf af en laat in de avond iemand een flesje geven. Succes super mama!

Meld je eens aan op Facebook groep van borstvoedingsforum daar vind je steun en vrouwen die ook in hetzelfde schuitje zitten ??

Lieve mama, wat een herkenbaar verhaal. Mijn dochtertje is een stuk jonger (nu 2 weken oud), maar kwam ook steeds vaker. Op een gegeven moment s nachts om het uur en overdag om de 2 uur. Je kunt je voorstellen dat wij er helemaal doorheen zaten. Vandaag is de lactatiedeskundige langsgekomen. Ze heeft meegekregen met de voeding en hele waardevolle tips gegeven. We zaten in een vicieuze cirkel van voeden > krampjes > hierdoor meer willen drinken (maar slordig) > waardoor meer krampjes en nog vaker komen voor de voeding. Ook hebben we dit doorbroken door s avonds een flesje afgekolfde melk te geven. 
Mijn tip: laat iemand die er verstand van heeft meekijken. Dat scheelt zo veel ! 

Terug
Bovenaan