Borstvoeding struggles

Hallo dames,

Mijn dochtertje van 10 weekjes krijgt volledig borstvoeding. Maar nou gaat dat niet bepaald zonder problemen.

Een aantal weken geleden leek ik wat weinig melk te hebben, toen ben ik gaan bij kolven om de productie te.verhogen. het afgekolfde melk gaf ik dan in een flesje. Hierdoor raakte zij in de war waar door zij anders ging drinken aan de borst, wat resulteerde in tepel kloven. Op een gegeven moment had ze een tepel speen verwarring en pakte ze beide niet. Uiteindelijk op advies van lactatiekundige van fles veranderd dat ging gelukkig weer goed.

Omdat ik bang was dat mijn melk terug zou lopen ben ik gaan kolven, dit liep een beetke uit de hand, waardoor ik vorige week dus enorme overproductie had en mijn borsten op knappen stonden. Erg pijnlijk. Nou vervolgens ben ok gaan blokvoeden omdat de productie verlagen.
Tijdens de nachten zat er vaak erg lang tussen voor dat de volgende borst weer aan de beurt was. Laatste keer zat er 11 uur tussen!!.

Eergisteren ben ik gestopt.met blokvoeden. Nu voelen.mij borsten soepel en slap aan. Gisteren dronk ze nog prima en leek ze verzadigd.
Vandaag was ze echt heeel onrustig en raakt gefrustreerd. Mijn borsten zijn al heel de dag gewoon soepel. Ze heef teen voorkeur voor links, die was ook het meest gespannen tijdens overproductie. Links weigert ze wel eens, maar nu helemaal. Ik be net voor de zekerheid links even gaan kolven en er kwam.maar 20cc uit. Kan ik nu al weer onderproduceren??

Maar goed ik wil dus eigenlijk heel graag bv geven, maar vind het best zwaar.
Mijn oudste 2 dochters ben ik bij 3 en 10 wkewn gestopt omdat ze allebei koemelkallergie hadden. Ik was net.zo blij dat mijn jongste dat niet heeft en dat het eindelijk lukt.

Iemand tips?
 
Eigenlijk kun je het beste je kindje laten regelen hoeveel melk er komt. Als er te weinig is zal je kindje vaker om voeding komen vragen waardoor je weer meer melk aanmaakt. Extra kolven tussendoor zou ik niet te veel doen omdat je dan overproductie krijgt. 11 uur tussen twee voedingen is wel erg lang op deze leeftijd. Dan zou ik toch je kindje wakker maken of tussendoor een keer kolven om je productie op gang te houden.

Als jouw productie nu weer te laag is kun je proberen een paar dagen powerkolven. Dat is een uur lang 10 minuten kolven, 10 minuten niet. Dit doe je 1 of 2 keer per dag.
 
Hoi mirtje,
 
Bedankt voor je reactie. Nee er zat niet 11 uurntussen de voeding, maar 11 uur voordat de zelfde borst weer werd aangeboden.
 
Zekreegzeg maar om 21.30 voor het slapen gaan links, toen kwam ze om 03.00 voor rechts en rond 07.00 weer voor links. Dus door het.blokvoeden zat er bijna 11 uur tussen voor ze.weer de linker.borst kreeg.
 
 
 
Hoi mirtje,
 
Bedankt voor je reactie. Nee er zat niet 11 uurntussen de voeding, maar 11 uur voordat de zelfde borst weer werd aangeboden.
 
Zekreegzeg maar om 21.30 voor het slapen gaan links, toen kwam ze om 03.00 voor rechts en rond 07.00 weer voor links. Dus door het.blokvoeden zat er bijna 11 uur tussen voor ze.weer de linker.borst kreeg.
 
 
 
Ik snap dat je graag borstvoeding wilde geven en dat je nu teleurgesteld bent dat het niet zo lekker loopt. Maar hey! Het is al 10 weken wél gelukt (met wat struggles). 
Ik wil niet zeggen dat je meteen moet stoppen (ik zou niet durven ;-) ), maar neem het wel in overweging. Als het allemaal zó lastig wordt, dan is niemand er meer echt gebaat bij. Jij zit de helft van de tijd in de stress en je kleine misschien ook, omdat die niet altijd binnenkrijgt wat die nodig heeft.. wat is dan wijsheid?
Het is al supermooi dat jouw kleintje 10 weken borstvoeding heeft gehad en daar kun je in ieder geval al trots op zijn!
 
Bij mij heeft het ook een tijdje geduurd voordat het wat beter ging. En achteraf ook super trots dat ik doorgezet heb, en het is nog steeds niet altijd makkelijk hoor.
Ze is nu inmiddels een half jaar oud.
Mijn productie wordt nu steeds stabieler.

Maar je moet zeker doen waar jij je goed bij voelt!
 
Ik zou stoppen met kolven en je kindje aanleggen als je kindje daar om vraagt. Dat is de meest natuurlijke manier. Hoe weet je dat je te weinig produceerde? Leg vaker aan, dat verhoogd je productie. En heb je die verwarring van fles of borst ook niet. Zulke kleintjes willen vaak drinken. (Niet veel!). Soms elk uur wel. Of liggen ze hele avonden te spenen aan je borst.  Lekker doen. Sterkte!!
 
[quote quote=10574668]Hoi mirtje,
 
Bedankt voor je reactie. Nee er zat niet 11 uurntussen de voeding, maar 11 uur voordat de zelfde borst weer werd aangeboden.
 
Zekreegzeg maar om 21.30 voor het slapen gaan links, toen kwam ze om 03.00 voor rechts en rond 07.00 weer voor links. Dus door het.blokvoeden zat er bijna 11 uur tussen voor ze.weer de linker.borst kreeg.
 
 [/quote]Oh sorry dan had ik dat verkeerd begrepen! Maar ook dat is vrij lang hoor! Hoe vaker je greppels geprikkeld worden hoe meer melk er aangemaakt wordt. Het gaat dan niet per se om hoe lang een voeding duurt, maar wel hoe vaak er een voeding is. Ik zou proberen zo vaak mogelijk aan te leggen. Niet bijvoeden met de fles. Komt je kindje na een uur alweer? Gewoon weer aanleggen.
Blokvoeden is enkel nodig bij overproductie. Nu heb je juist te weinig zeg je. Dan is het echt aanleggen, aanleggen, aanleggen. En biedt de tweede borst weer aan tijdens een voeding.

Bij mij ging het verloop ongeveer hetzelfde; de eerste weken had ik overproductie en een veel te sterke tsr. Toen ben ik gaan blokvoeden en 1 borst per keer aangeboden. Tot mijn zoontje steeds onrustiger ging drinken en weer veel vaker kwam voor voeding. Hij had duidelijk niet meer genoeg aan 1 borst. De oplossing hier was om de tweede borst weer aan te bieden én borstcompressie toe te passen zodat ook de vettere melk gedronken zou worden. Hij is nu 4,5 maand een drinkt standaard 2 borsten per voeding.
 
Terug
Bovenaan