Borstvoeding tijd inkorten

Hoi allemaal,
6 juli is ons 2e zoontje geboren. Nadat bij de eerste de bv is mislukt (na 10 dagen kolven gestopt), gaat het nu hartstikke goed. Alleen valt het me allemaal nogal tegen. Ik ben erg moe en vind het zwaar dat het allemaal op mij aankomt. Nu doet mijn zoontje voor mijn gevoel ook echt lang over de voedingen. Vannacht ben 1 uur en 45 min bezig geweest. Dan valt hij in slaap aan de borst en tijdens het boeren wordt hij wakker en wil dan weer drinken. Dit breekt me op. Ook door de dag ben ik zeker een uur met alles bezig. Wordt dit minder. Kan ik iets doen om hem effectiever te laten drinken. Als ik 4 weken bezig ben wil ik voor mezelf de balans opmaken, doorgaan met de bv of afbouwen.

Welkom in het leven van borstvoeding, ik zou accepteren dat dit erbij hoort. Wil je de tijd inkorten, dan kun je hands free kolven en een flesje aanbieden. Maar dit is nou eenmaal borstvoeding geven, de baby is nog mini dus geniet er van en neem de tijd ook voor zulke dingen. Naast voeding is het ook sabbelen ter geruststelling voor de kleine

Vind het zelf nogal hard gezegd hierboven ‘hoort erbij en geniet ervan’ , terwijl je duidelijk aangeeft dat het jou opbreekt.

Ik had precies hetzelfde als jij.
Het consultatie bureau vertelde me dat kunstvoeding ook een idee was, en dan nog 1 a 2 per dag kolven of je kindje aanleggen.

Het zou namelijk niet uitmaken hoeveel moedermelk hij binnen krijgt, want alle voedingsstoffen gaan dan in die 2 voedingen zitten.
Bouw dit wel langzaam af ivm borstontstekingen mocht je het willen

Babyloading,

Nee ik wil haar alleen laten beseffen dat dit borstvoeding nou eenmaal is. Ze geeft zelf aan dat ze over een aantal weken gaat beslissen om er mee door te gaan of niet. Dan ga ik niet doen alsof het binnenkort allemaal makkelijker gaat want dat was bij mij in elk geval zeker niet het geval. Maar de optie om handsfree te kolven en dan flesvoeding te geven of je partner de voeding te laten geven is een goed alternatief vind ik. Zo blijft je productie mooi op gang en kun je altijd later nog beslissen om op (deels) kunstvoeding over te stappen. Ik verbaas mij er soms over dat mensen denken dat borstvoeding easy peasy is en je na een halfuurtje klaar bent

Ik ben me zeer bewust dat borstvoeding hard werken is en nietvanzelf gaat. Dit heb ik zelf ervaren bij de eerste. Na een zware zwangerschap merk ik alleen dat mijn eigen reserves op zijn en het me tegenvalt. Ik zie op tegen de voedingen en dat wil ik voorkomen. De optie met kolven en kunstvoeding combineren vind ik een goeie. Die ga ik zeker overwegen. Dankjewel voor de beide reacties! 

Wauw... Dat is inderdaad lang! Drinkt je kindje al die tijd dan ook effectief? Of is het ook veiligheid zoeken?

Borstvoeding is pittig, maar ik vond het ook enorm dankbaar en liefdevol. Helaas ging het hier ook niet helemaal soepel ? maar na een maand of twee werd het makkelijker voor mij.

Een aantal tips die mij hebben geholpen zal ik opnoemen. Misschien zit er een tip bij die jou ook kan helpen.
- lactatie deskundige! Wat was ik gelukkig toen zij was geweest. Ik vond het even gek maar ze was helemaal geweldig. Ze gaf goede tips waardoor ons kindje beter aanhapte en dus makkelijker kon drinken. Ook gaf ze tips hoe het lichaampje reageerde op bijvoorbeeld drinken met blote babybenen (dat is nog eens lekker knuffelen ook!)
- ik ben naar een diëtist geweest. Zij heeft gekeken naar mijn voeding en we hebben een plan gemaakt waardoor ik voldoende voedingsstoffen binnenkreeg zodat de melk zo voedzaam mogelijk was. Dat zorgde ervoor dat onze kleine minder vaak wilde drinken omdat ze lekker vol buikje had ☺️
- ik ben twee voedingen gaan kolven. In het begin na het voeden, later in plaats van een voeding. Onze meid kreeg dus twee flesjes per dag en drie voedingen bij mij. (Ongeveer) tijdens clusteren of een sprongetje legde ik haar vaker aan. De flesjes waren wisselend kunstvoeding, borstvoeding of gemengd. Zo kon mijn man ook de nachten soms voeden. De kleine was flesjes gewend voor op de opvang en ik legde een voorraadje aan voor op de opvang. Snachts Dan kolfde ik. Ja we moesten dan allebei op maar kolven was bij mij zo klaar dus ik lag dan weer eerder te slapen ? dit moet je wel heel rustig regelen want je borsten moeten hier aan wennen ☺️

Maar bovenal: als ik wilde stoppen met borstvoeding moest ik mezelf een bedenktermijn van 24 uur gunnen ? wilde ik dan nog stoppen dan zou ik dat doen. Maar vaak draaide ik toch weer bij.

Tot slot: blije moeder... blije baby... Kies en doe wat goed voelt!!!! Succes ?

Die eerste periode borstvoeding is intens hè.. Ik vond het ook altijd weer lastig (3 kinderen aan de borst gehad). Mijn ervaring is echter wel dat het na een aantal weken beter wordt, als je wat meer op elkaar 'ingespeeld' bent. Als ik het goed begrijp is het bij jou vooral de duur van het voeden wat je opbreekt? Wat betreft het in slaap vallen kan je op het moment dat dat gebeurt je kindje (voorzichtig) proberen wakker te maken, bv door sokjes uitdoen, voetjes kriebelen en dan weer aanleggen. Daarnaast kan het zijn dat hij op een gegeven moment minder effectief drinkt, als de melk ook minder snel gaat stromen. Dit kan je zien doordat hij dan niet (vaak) meer slikt, maar vooral sabbelt. Je kan dan met compressie van je borst (inknijpen van de borst zeg maar) de stroom nog iets stimuleren om te zien of hij dan beter drinkt. Het kan ook zijn dat het zuigbehoefte is en hij wel genoeg gedronken heeft, dan kan je evt ook speentje aanbieden op moment dat hij niet meer effectief drinkt.
Maar dit zijn natuurlijk allemaal adviezen 'op afstand', ik kan je vooral aanraden om een keer een lactatiekundige ibclc mee te laten kijken. Mijn ervaring daarmee was altijd positief, kunnen goed met je meedenken wat er nog anders/beter kan. 

Terug
Bovenaan