Borstvoeding tijd inkorten

Helaas heeft dat bij ons echt een tijdje geduurd.
Tot 8 weken oud kwam ze elke 1,5-2 uur in de nacht en was ik inderdaad ook 1-1,5 uur bezig.
Van 8-15 weken werd het steeds minder en kwam ze nog maar 2 keer meestal. En duurde het een uur ongeveer.
En van 15-22 weken komt ze nog maar 1x per nacht en duurt het ongeveer 45 min en sindsdien is ze ineens een stuk effectiever gaan drinken! Nu ben ik met 10 min links en 10 min rechts klaar. Maar ze is nu bijna een half jaar oud. Dus ik vond het ook zeker af en toe erg vermoeiend! Maar ben zelf heel blij dat ik wel doorgezet heb.
Maar dit is voor iedereen anders en je moet doen waar je je goed bij voelt!

Hoi! De eerste weken borstvoeding is zeker heel intens, ik herken me helemaal in jouw verhaal! Ja, het is zwaar én ja, het wordt beter! 
je kindje is nu ongeveer 10 dagen oud en dan heb je de eerste regeldagen, daar kan dat lange drinken ook mee te maken hebben. 
Wij hebben een Lactatiekundige laten komen na ongeveer een week en dat heeft echt het verschil gemaakt! Hele goede tips gehad en ze was zo lief en geduldig (maar duidelijk!) dat ik wel durf te zeggen dat ik door haar uiteindelijk bijna een jaar borstvoeding heb gegeven. Dat zou dus mijn tip zijn: bel een Lactatiekundige!
succes!

Ik had een ontzettend strenge kraamverzorgster (een topper, maar streng). Mijn zoontje mocht niet tutten aan de borst. De borst was er om uit te drinken. Onder het kaakje wrijven en onder de voetzolen om hem wakker te houden. Tussendoor een schone luier en 20 minuten per borst, meer niet. Later nog een lactatie deskundige gehad voor aanhapproblemen. Zij was het eens met de "regels" van de kraamverzorgster. 
Als je zo lang bezig bent ben drinken, dan vermoed ik ook dat er comfort wordt gevonden. Dochter dronk max 7 minuten per borst. Ze zat iets sneller vol, dronk minder, maar wel effectiever. 
Vraag een lactatie deskundige om advies als je er zo lang over doet. 

Dank voor de reacties! Lactatiekundige is geweest maar ik zal haar morgen bellen voor nog een keer advies. Hem wakker houden probeer ik ook idd met onder kin en voetjes wrijven. Speentje wil hij niet wel de pink.
Wel fijn om te lezen dat sommige ook moeilijk vonden en toch hebben doorgezet. Ontzettend knap!

Mijn tip is ook om een gecertificeerde lactatiekundige mee te laten kijken. Die kan goed beoordelen of je kindje effectief drinkt bijvoorbeeld en heeft vast ook andere tips. Borstvoeding is super mooi maar ook heel intens. Als het je meer kost dan oplevert is het heel lastig om vol te houden, dus goed dat je over een poosje de balans opmaakt voor jezelf ❤
De voedingen werden hier na een poosje wel korter: je kindje wordt sterker en kan beter zuigen, het maagje wordt groter dus ze kunnen iets meer per keer drinken en ze kunnen wat beter wakker blijven. Ook voor je kindje is borstvoeding de eerste tijd hard werken. Ik voedde in het begin ook bijna wel een uur (max om de 2 uur) maar dat werd al snel een half uur, daarna een kwartier en daarna soms nog maar een paar minuten. Het wordt zeer waarschijnlijk bij jullie ook steeds korter, maar wanneer weet niemand. Dat is bij iedereen anders. 

Hier ook de ervaring dat het in het begin lang duurde, 3 kwartier tot een uur was ik zeker wel bezig bij mijn oudste, maar na 4 maanden werd het ineens beter. Toen kwam hij niet meer 11-12x per dag, maar nog maar een keer of 8 en duurden de voedingen nog maar 30-45 minuten, en vanaf daar werden het steeds minder en snellere voedingen. De laatste maanden (ik ben rond 20 maanden gestopt) was borstvoeding geven een karweitje van minder dan 5 minuten, en dat dan 2x per dag, maar je hebt het wel altijd kant en klaar bij je, als hij ziek is oid kan je gewoon weer een paar keer extra 'aanleggen' (tegen die tijd stond hij meestal tijdens de voedingen terwijl ik wat voorover op een stoel zat). 
Kolven was bij mij in het begin niet de oplossing om het sneller te laten gaan, ik had ook gewoon 30 minuten nodig om te kolven (en ja, mijn melk stroomde echt zo langzaam, ook met de kolf, ik bleef niet droog nakolven ofzo) en dan met al het afwaswerk en het flesje geven erbij (dronk hij niet sneller uit) was je alleen maar meer tijd kwijt. Maar uiteraard het proberen waard.
Mijn tweede (15 juni geboren) drinkt nu (en sinds de kraamweek) in 8-10 minuten de borst leeg en is dan klaar en dat maar 6-8x op een dag, ik weet niet wat me overkomt, zoveel tijd heb ik ineens 'over' (genoeg te doen met 2 kinderen, maar ik had verwacht veel meer tijd kwijt te zijn aan het voeden).

Terug
Bovenaan