Borstvoeding tot 6 maanden

Hoi Allemaal

Mijn Celeste is nu 9 weken en het gaat supergoed met borstvoeding en het is mijn hoop en plan dat wij minimaal tot 6 maanden door blijven gaan met puur BV en pas dan beginnen met fruit en groentehapjes enzo. Maar als ik hier op het forum lees dan lijkt het op dat wij bij een minderheid horen. Ik snap wel dat werken en BV geen match-made-in-heaven en ook dat het voor sommige gewoon niet lukt, maar ik ben nieuwsgerrig: wat zijn jullie redenen om wel/niet BV te geven de 6 maanden dat wordt geadviseerd? FF voor de dudelijkheid - ik heb verlof tot juli 2009 en heb dus alle tijd om voor BV.

Mor 74

Hallo,

Allereerst wil ik ff kwijt: Als jij het ziet zitten en de BV loopt goed dan is het idd super goed dat je tot 6mnd volledig BV geeft.Als een baby bij dr moeder drinkt wordt vraag en aanbod automatisch aangepast, dus dan hoef je idd niet perse met 4 mnd aan de hapjes.

Persoonlijk lukt het mij  niet om 6 mnd 100% BV te geven, ik kolf namelijk en de productie loopt wat terug, ik zou het waarschijnlijk wel oppeil kúnnen houden, maar heb  het nu gewoon even gehad.Jette is ruim 4 maanden en krijgt nu af en toe een fles bijvoeding.Ik wilde ook graag met 4 mnd al fruit en groente geven, maar dit is me afgeraden ivm verhoogde kans op allergie.Als je kindje groter wordt wordt de behoefte ook groter en eerlijk gezegd zal k blij zijn als Jette zover is dat ze met de pot mee kan eten.Dan slaapt ze mss ook wat regelmatiger.Ze slaapt wel goed hoor, ook s nachts is ze erg lief, maar mn gevoel zegd dat ze eigenlijk iets langer wil slapen, maar wakker wordt doordat ze honger heeft.
Nou, jij iig succes met voeden, en geniet ervan, want ik mis Jette wel aan de borst..

Ynez

Hoi Mor,

Onze Elise is nu 15 weken oud. Al in mijn zwangerschap riep ik dat ik 6 maanden borstvoeding wilde geven. Na de bevalling kwam de bv. ook prima op gang. Ik had zelfs een overschot en moest regelmatig kolven omdat Elise anders teveel binnen kreeg en zich verslikte.
Toen ze ongeveer 6 weken oud was kreeg ze spruw, en ik natuurlijk ook. 6 weken lang heb ik haar volgestopt met medicijnen om de spruw te behandelen. Het voeden deed mij erg pijn. Ik begon er zelfs tegenop te zien. Op een gegeven moment ben ik gaan kolven, maar het werd allemaal niet beter.
3 weken heb ik lopen piekeren wat ik nou zou doen, en na een bezoek aan een lactactiekundige heb ik met pijn in mijn hart besloten om te stoppen. Ik vond het echt vreselijk en heb het er dan ook erg moeilijk mee gehad. Ik wilde zo graag die 6 maanden vol maken en had genoeg bv. dus daar lag het niet aan.
Nu ik gestopt ben, is de spruw zo goed als weg, dus ik weet dat ik wel de juiste beslissing heb genomen. Maar toch blijft het pijn doen.
Ik weet in ieder geval dat ik er alles aan gedaan heb en  ben blij dat ik het toch nog  3 maanden heb volgehouden.

Groetjes, Miranda

Hoi hoi,

Sofie is bijna 5 maand en ik geef ook gedeeltelijk borstvoeding. Ik ben sinds een maand weer aan het werk en kolf daar 2 keer. Ik kan dan alleen in 2 x maar 1 voeding kolven en heb dus niet genoeg voeding voor de volgende dag (als ik werk krijgt ze 2 voedingen buitenshuis). Verder krijgt ze om 23.00 uur haar laatste voeding, aangezien ik 's avonds kapot ben geeft mijn vriend haar dan een fles.
Ik had in het begin ook graag 6 maanden volledig bv willen geven, maar het blijkt in de praktijk niet zo te werken. En ik moet zeggen ik vind het helemaal goed zo!

Groetjes Marije

Ik was van te voren ook al overtuigd dat ik zeker 6 maanden borstvoeding wilde geven! Na de keizersnede kwam de borstvoeding pas na 3 dagen op gang, en vanwege moeilijke start van Jesse (aan de zuurstof en sonde de eerste 1,5 week) kon hij pas na een dag of 5 bij mij drinken, en ook niet alle voedingen. Dus kwam mn BV niet echt goed op gang. Eenmaal uit t ziekenhuis heb ik veel aangelegd en alles gedaan om de BV op te krikken (o.a. lactatiedeskundige ingeschakeld, Domperidon geslikt, 's nachts gekolfd e.d.), en ondanks 3 x spruw en een erg moeilijk kind met aanleggen, is t gelukt om volledig borstvoeding te geven. Maar mn productie blijft  mondjesmaat, t is absoluut geen overvloed, en ookal ging Jesse naarmate zijn groei meer vragen, er werd amper meer aangemaakt. Op advies van CB doe ik nu, met 4 maanden, al bijvoeden, 1 x fruit, 1x groente en 's avonds pap aangemaakt met gekolfde melk, en dan verder BV, en hij lijkt t hier goed op te doen, is tevreden en slaapt en groeit goed.. dus ondanks dat het heel veel voeten in de aarde heeft gehad, wil ik voorlopig nog niet stoppen met de BV, zeker tot 6 maanden en daarna kijk ik even waar hij behoefte aan heeft, als hij meer bijvoeding krijgt zal hij minder aan de borst willen, maar denk dat ik t nog wel tot z'n 1e jaar wil blijven doen, uiteindelijk blijft de BV perfect afgestemd op de kleine, in alle verschillende leeftijden, dus hoe langer je geeft, hoe beter! Ik kijk gewoon even hoe lang ik me er prettig bij voel...

En ik ben trouwens gestopt met werken om voor Jesse te kunnen zorgen, dus heb daarom ook alle gelegenheid om te blijven geven... maar ook als ik zou werken en niet alle voedingen zou kunnen geven, zou ik niet gestopt zijn met de BV, ik denk maar zo: alle moedermelk die een kind binnenkrijgt is meegenomen, zitten zoveel bijzondere stoffen in die niet in FV zitten, ook als je deels bij moet voeden zou ik die paar voedingen die je aan de borst kunt geven, gewoon blijven geven!

Hoi,

Milan is nu bijna 4,5 maand en ik geef nog steeds bv en probeer dit zo lang mogelijk vol te houden, alleen ik ben ook vorige week weer begonnen met werken en met kolven krijg ik er dus ook niet zoveel uit dan dat ik meegeef. Dus als mijn voorraadje op is en het niet meer lukt, dan zal ik ook misschien één of twee kv bij moeten geven, maar hoop dat het me wel gaat lukken om zes maanden vol te houden, ook in verband met astma en allergieën.
Gr. Esther

Hej,

Wat leuk allemaal die reacties. Ik geef onze Linde nu al 20 weken BV en het gaat gelukkig hartstikke goed. Ze heeft af en toe wel van die rommelige BV dagen, dat ik wel eens kriebelig wordt en haar niet helemaal begrijp. Ik wil graag tot 6 maanden BV geven, we zijn al zo goed op weg!   Ik heb alleen nog maar wat pap gegeven om te proeven. Weet je? Ze heeft nog geen behoefte. Gisteren probeerde ik verse banaan, lekker tot moes gemixt, maar nee joh, ze wil niet. Ze draaide ook echt haar hoofdje af. Ik ga het er niet in persen, dus had moeders lekker een fruithapje ;-)) !
Ze is ons derde kindje en ik ga gewoon genieten van haar. Het komt echt wel goed, let maar op. Op het CB hier (Zweden) wordt er ook niet moeilijk over gedaan. Alleen zeggen ze wel, met 6 maanden hebben ze vooral meer ijzer nodig en  is BV alleen niet meer voldoende. Dus vanaf 6 maanden wordt absoluut geadviseerd om bijvoeding te gaan geven. Ik bouw het  rustig op. De pap gaat de ene dag goed en de andere dag niet. Ze vindt het wel gezellig, in de wipstoel, slab om, lepeltje proeven etc. allemaal leuk. Maar het daadwerkelijke doorslikken en een nieuw hapje.... nee nog niet! We'll see, ik ga haar zo weer lekker aanleggen. Ze komt zelfs nog 's nachts, dat is wel s wat minder , het zou fijn zijn als ze consequenter door ging slapen!

Geniet maar van de BV mama's. de tijd gaat zo voorbij!

Liefs Pippi

hoi hoi,
wat leuk dat het met veel van  jullie wel zo goed blijft gaan met de bv.
ik had graag tot 6 maanden volledige bv aan mijn meisjes willen geven, maar dit zat er niet in. door mijn oververmoeidheid na de bevalling, is het niet meteen goed op gang gekomen. samantha moest in het zh blijven omdat ze nog te klein was en brenda mocht wel mee naar huis. ze waren zo klein dat geen van beide goed vast konden pakken. ik heb daardoor 5 van de 8 voedingen gekolfd. ik had niet genoeg en heb vanaf met begin fv erbij gegeven. na veel moeite gedaan te hebben is mijn productie goed toegenomen en probeerde ik ze te stimuleren om volledige bv te nemen. toen besloot samantha (met 9 weken) dat ze geen bv mee wilde. dus toen alleen brenda volledige bv proberen te geven en te kolfen voor samantha. met 11 weken besloot ook brenda dat ze niet meer wilde. met beide meisjes heb ik flink "ruzie" gemaakt, maar ze vertikten gewoon om vast te pakken. ik vond het wel erg jammer omdat brenda eindelijk door had hoe ze moest drinken zonder mijn tepel er af te trekken. Maar goed, ondanks dat het goed voor ze is en het ook erg speciaal is,  zijn ze inmiddels 5 maanden en doen het op de fv ook prima.

Liefs,
Petra

Terug
Bovenaan