Borstvoeding vs flesvoeding op praktisch gebied

Dag allemaal, even een vraag van een net zwangere vrouw van een eerste kindje. Naast de voor- en nadelen van borstvoeding en flesvoeding op het gebied van voedingswaarde voor het kind ed vroeg ik mij wat jullie praktische ervaring is. Wat is praktischer/ingewikkelder, borstvoeding (met kolven) of flesvoeding? En wat is belangrijk om aan te denken bij de keuze tussen die twee? Ik ben benieuwd naar ervaringsdeskundigen :)
 
De eerste heb ik 1 jaar Bv gegeven, en de 2e is nu 3 maanden...
Ik vond aan Bv vooral heel fijn dat je het "altijd" kan geven.. Huilt je kindje en weet je het niet meer? Tiet erin! Nooit nadenken over klaarmaken, hoeveelheid.. Gewoon hop! Altijd goed!
Soms wel onhandig als je even de deur uit gaat: goh wanneer komt die kleine weer?
Ik vond kolven geen probleem... Kolf heel makkelijk een ruime hoeveelheid.. Ook op mn werk hele fijne en goede kolf omstandigheden!
En hoewel het bij de oudste allemaal een stuk makkelijker ging, doe ik het zo graag ook met de 2e! Het is echt een fijn momentje samen die mijn man echt mist! 
Ik ben dus voor ?
 
Ik geef inmiddels ruim een jaar borstvoeding. De voordelen daarvan;
- het is gratis
- je hebt het altijd bij je
- je hebt geen gedoe met flesjes Klaarmaken en schoonmaken
- het past zich automatisch aan op de behoefte van je kind

Nadelen;
- je hebt het altijd bij je (dus ook als je zonder kind op stap bent)
- kolven is best een gedoetje (al vond ik het na even wennen best prima te doen)
- jij bent altijd degene die de voeding moet doen. Natuurlijk kan je man best eens een flesje geven maar dan moet jij op dat moment ook kolven dus voor jou maakt het weinig uit.
- je ziet niet hoeveel je kindje drinkt, wat je soms best onzeker kan maken

Over flesvoeding kan ik weinig zeggen :)

Borstvoeding vind ik trouwens een prachtig avontuur. Het was bij ons niet makkelijk maar ik zou het zo over doen bij een tweede kindje.
 
Flesvoeding is veel praktischer/makkelijker zeker de eerste maanden. Ik heb een combinatie van flesvoeding en borstvoeding gedaan. Het grootste voordeel is dat je niet in je eentje verantwoordelijk bent voor het voeden van je baby, je partner kan dit ook doen. Anders ben je toch overdag, 's avonds en 's nachts aan het borstvoeden en/of kolven, je kunt niet een keer overslaan. Daarnaast weet je met flesvoeding precies wat erin gaat en heb je minder zorgen over teveel/te weinig etc. 
Flesjes gaan gewoon in een sopje of vaatwasser dus dat is echt de moeite ook niet ?
Dat gezegd hebbende vind ik borstvoeding geven bijzonder mooi, als borstvoeden je aanspreekt, zou ik het proberen! De praktische kanten kom je dan wel uit.
Ps: Je zegt dat je net zwanger bent, dus mijn tip zou zijn om de laatste fase van je zwangerschap af te wachten hoe je je dan voelt. Je hebt alle tijd! 
 
Ik denk dat het gewoon verschilt of het makkelijk gaat wbt moeder én kind. Ik had korte spiertjes rond mn tepels die eerst opgerekt moesten worden door op heel laag tempo te kolven.. Mijn kindje hapte vanaf t eerste moment slecht aan wat altijd gedoe bleef om hem goed aam de borst te krijgen wat dus ook regelmatig resulteerde in kloven.. ook bleek mijn kindje reflux te hebben én liep na 6 weken door menstruatie mijn voeding helemaal terug. Al met al heb ik er een nare herrinnering aan. Toen ik stopte verdween mijn bekkeninstabiliteit als sneeuw voor de zon.. dit alles maakt dat ik nu bij mn 2e heb gekozen voor fles en het echt zo ontspannen vind!

Zelf zou ik als het je eerste kindje is het wel proberen.. het is en lijkt mij zó mooi als het wél lukt! Al is het maar tot je weer werkt als n blijkt dat kolven niks voor jou is..
 
Eens met wat minni zegt. Doe waar je je goed bij voelt. Heb zelf alleen fles gedaan. Het is niet zon gedoe met schoonmaken van de fles hoor. Heeft allebei voors en tegens. Ligt egt aan wat je zelf wilt
 
Tsja je hebt voors en tegens. Ik zou borst gewoon proberen, als je het niks vindt kan je altijd fles doen. Mijn ervaring (klein half jaar borst, half jaar fles):
Voordeel borst = altijd gereed en op temperatuur, gratis, bondingmoment, je hoeft niks schoon te maken, makkelijk als je gewend bent, je hoeft niet bang te zijn dat je teveel geeft. Nadeel = jij moet het altijd doen, kan niet te lang weg van huis (zonder kolf), het begin is even pittig met afstemmen, als je wil stoppen moet je afbouwen, kolf schoonmaken is een rotklus, melk in de vriezer kost veel ruimte.
Fles voordeel = iedereen kan het geven, je kan het afmeten, je kan een weekend weg zonder zorgen.
Nadeel: je moet steeds met schepjes en thermoskan in de weer, je hebt een max van wat je mag geven, minder gezellig, duur.
Uiteindelijk geldt denk ik vooral het gevoel van jou als mama, gaat het je goed af, sta je erachter? Dat is het grootste aspect denk ik.
 
Ik heb gekozen voor kijken waar het schip strandt... na een week bleek dat ik te weinig voeding had. Dus ben direct gestopt. Die beslissing gaf me veel rust. Het is belangrijk te doen waar jij je goed bij voelt! Schoonmaken en prijs waren voor mij echt niet doorslaggevend om het door te zetten! Het grote voordeel vond ik dat mijn man in de weekenden de nachtflessen deed en dat ik bij kon slapen!
 
Terug
Bovenaan