Borstvoeding vs flesvoeding op praktisch gebied

Ik had weinig moedermelk heb het maar 1 maand gekolfd en dan 20 ml per dag opgespaard tot een flesje. Nu zwanger voor de tweede. Ik ga gewoon kuntvoeding geven.
 
Ik heb bij m'n oudste 4 weken BV gegeven. Maar ik vond het vreselijk. Gauw overgestapt op FV en bij de tweede FV vanaf dag 1 gegeven.

Er zitten altijd voor- en nadelen aan natuurlijk. Ik vond de fles fijn want:
- Je weet hoeveel ze drinken en wanneer ze weer honger krijgen. Met BV was ik altijd onzeker en wist ik niet hoeveel ze dronk en waarom ze huilde.
- Flesje kan je man ook geven.
- Op pad nam ik gewoon een thermosfles heet water mee en ik maakte gewoon een flesje in een restaurant of in de speeltuin
- Schoonmaken en uitkoken is écht het werk niet!
- Je kan makkelijk de deur uit, iedereen kan je kind voeden en ze zijn geen fles weigeraars.

BV maakte me onzeker. Ik vroeg me altijd af of m'n dochter honger had. Alle voedingen deed ik zelf. Ik vond het vervelend om in het openbaar te voeden. Veel meer last van stuwing en lekkende borsten, irritant.

Je moet kijken wat bij je past. BV pastte gewoon écht niet bij mij en m'n dochters zijn prima groot geworden op de fles hoor.
 
Mijn advies zou ook zijn om gewoon je eigen ervaring op te doen met borstvoeding en dan te besluiten wat je gaat doen. Onze beide kinderen hadden het in het begin even lastig met drinken maar ging daarna picobel. Ik vond het grote voordeel dat ik de voeding altijd mee had. Had een grote doek in de luiertas die ik dan over hem heen kon doen tijdens het drinken, anders waren ze teveel afgeleid. Ook snachts vond ik het super, baby in de cosleeper, even aanhangen, aftanken en weer verder slapen. Mijn man deed genoeg andere dingen met de baby; vooral veel wiegen tijdens de krampjes en wandelen. Op het moment dat ik weer ben gaan werken (ik had de luxe na 6maans pas weer te moeten werken) en dus ging kolven nam de productie zelf af. Heb tot ca 7maand bv kunnen geven, daarna flesvoeding, ging ook prima. Alles heeft voor- en nadelen, en je moet gewoon even je weg vinden wat het handigst is voor jullie als team.
 
ik kan je alleen de voor- en nadelen van borstvoeding vertellen, mijn dochter is nu ruim 7 maanden en ik geef nog steeds borstvoeding. 

Voordelen: 
- altijd bij je, zo paraat en altijd op de juiste temperatuur en samenstelling
- heerlijke intieme momentjes met je kindje 
- hoe goed kunstvoeding ook is, moedermelk blijft het allerbeste qua samenstelling en stemt zich helemaal af op jouw kindje
- ook te gebruiken om te troosten
- (voor mij) het allerfijnste gevoel ooit!
Nadelen: 
- het kost even tijd voordat het loopt en in balans is, hier zijn we daar wel een week of 2 mee bezig geweest: denk aan leren aanhappen, de juiste houding vinden, kolven om de productie om gang te krijgen, vervolgens overproductie etc etc. maar met een goede kraamhulp en/of lactatiekundige kom je er wel uit. 
- alle voedingen komen op jou neer. dat is trouwens niet helemaal waar: ik kan ook prima de deur uit gaan en dan geeft mijn vriend afgekolfde melk in een flesje. Dat krijgt ze ook bij oma en ook op het kinderdagverblijf. Tip: ga daar op tijd mee oefenen! Wij zijn dat vanaf 4 weken gaan doen en hebben hier nooit gedoe mee gehad!
- kolven: ik kolf gelukkig heel makkelijk en snel dus ook niet zo'n probleem, maar als je voor bv kiest en het blijkt allemaal te lukken is het het wel waard om in een goede kolf te investeren. 
Succes met je keuze! Overigens denk ik dat welke keuze je ook maakt, het de beste keuze is voor jouw kindje. Zeker als je de keuze weloverwogen maakt! Liefde!
 
Ik zou het ook gewoon uitproberen en kijken of het je bevalt.
Ik geef nog steeds borstvoeding (zoon is 14 maanden), maar heb wel af en toe flesvoeding bijgegeven. In het begin was de borstvoeding wel lastig. Hij viel al heel snel te veel af omdat de borstvoeding niet goed op gang kwam (misschien door lange bevalling die eindigde in keizersnede?) en vanaf dag 2 dus bijgekolfd om de productie te stimuleren terwijl hij ook al 3 kwartier tot een uur nodig had per voeding (en dat dan 10-12 keer op een dag). Ik had het me allemaal wel iets rooskleuriger voorgesteld toen ik ermee begon. Maar na een week ging het prima qua productie, kon ik de 30 ml kunstvoeding die ik na elke voeding bij moest geven vervangen door de 30 ml extra afgekolfde voeding en daarna heeft de kolf dus een hele tijd in de kast gestaan, tot ik weer ging werken. Ik moet wel zeggen, ik heb het wel altijd prettig gevonden om ook kunstvoeding in huis te hebben als backup, als ik ziek was vond ik het heerlijk dat ik wist dat mijn zoontje geen voeding te kort kwam en ik dus niet een baby had die juist extra vaak wou drinken omdat mijn productie dan terugliep. Vaak kreeg hij dan 1-2 flesjes per dag ofzo kunstvoeding, de rest nog wel gewoon aan de borst, tot ik me weer beter voelde en merkte dat de productie dan vanzelf weer toenam en ik het ook makkelijker aan kon om evt een of een paar keer extra te voeden op een dag om de productie weer op het oude niveau te krijgen.

Ten opzichte van flesvoeding vind ik het heerlijk dat er niets klaargemaakt of opgewarmd of schoongemaakt moet worden en dat je borst ontbloten genoeg is om te kunnen voeden. Zeker nu het voeden zelf binnen 5 minuten klaar is omdat hij veel beter doordrinkt, scheelt dat gewoon veel tijd, in het begin denk ik dat onze kleine sneller de fles leeghad dan de borst, dus zou toen denk ik minder tijd hebben gekost. Het drinken zelf gaat nu aan de borst en aan de fles ongeveer evensnel, maar dat duurde hier wel een maand of 8 voordat we op het punt waren dat borstvoeding minder tijd kostte dan flesvoeding (als je het schoonmaakwerk/voorbereiden meerekent). Maar ten opzichte van een kolf schoonmaken is een flesje dan wel weer veel sneller, en de gekolfde melk gaat uiteraard ook nog via een flesje (al doen ze dat schoonmaakwerk gelukkig op de opvang want het flesje blijft daar, haha). Ik heb ook makkelijk 15-25 minuten nodig om te kolven, terwijl mijn zoontje in 5 minuten klaar is aan de borst, dus kolven kan echt wel een tijdvreter zijn. Gelukkig kan je ondertussen andere dingen doen als je een kolf BH hebt en dus je handen vrij hebt. In het begin was kolven voor mij trouwens wel sneller dan borstvoeding geven, simpelweg omdat je dan beide borsten tegelijk leegkrijgt (als je dubbelzijdig kolft tenminste). Zelfs met het schoonmaakwerk was dat voor mij minder tijd dan borstvoeding rechtststreeks geven, maargoed, daar komt dan in principe wel weer de tijd bij van het flesje geven (maar dat kan je dan wel uitbesteden aan iemand anders).
 
Geen ervaring met bv, vanaf dag 1 meteen kv gegeven
Ik vond het heerlijk dat iedereen gewoon een flesje kon geven, en niet alles op mij terecht kwam. Daarnaast had ik van te voren niet een speciaal gevoel bij BV, kan me niks bedenken bij een heerlijk magisch moment van ons samen. 
Flesje kv is letterlijk in 30 sec klaar, dus die tijd kost het ook niet. Ik moet ook altijd 'lachen' (niet lelijk bedoeld) om perfecte temperatuur. Kleine hier heeft nooit geklaagd over de temperatuur, gewoon altijd hup in de magnetron. Later warm water uit de kraan. Onderweg thermosfles mee. Dus temperatuur was hier nooit hetzelfde.
Na gebruik even omspoelen onder de kraan, einde van de dag gingen ze gewoon mee in de vaatwasser. Ook de moeite en tijd niet ;)
 
Terug
Bovenaan