borstvoeding vs kunstvoeding

A

Anoniem

Guest
Ben benieuwd. Navara krijgt nu borstvoeding. Helaas wel met de fles, want de borst kan/wil ze nog steeds niet. Nu kost dat zoveel energie van mijn kant (zowel in de praktijk als emotionele energie) dat ik aan het overwegen ben om over te stappen op kunstvoeding. Ik zou mn vrien er een groot plezier mee doen. (Hij steunt mij overigens heel goed met het kolven hoor)
Hoe denken jullie erover. Borstvoeding of kunstvoeding??

gr. Petra

Hoi Petra

Ik herken me heel goed in jouw verhaal. Dat het allemaal heel erg veel energie kost zowel emotioneel als lichamelijk.
Ik heb nu in 4 weken tijd al 2 keer een flinke borstontsteking gehad en we gaan nu dan ook langzaam afbouwen. Aan de ene kant voel ik me daar heel prettig bij, omdat je weet dat je strax dan een stuk vrijer bent als je flesvoeding geeft. En aan de andere kant voel ik me heel erg schuldig en voelt het als een soort falen.
Gelukkig steunt mijn man me ook heel goed en staat hij helemaal achter de keuze om te stoppen....maar toch.

Ik snap dat het voor jou ook superzwaar is, je mist ook de intimiteit met je kindje (denk ik) En ik kan me voorstellen dat je erover denkt om ermee te stoppen...je moet maar zo denken, er zijn ook heel veel vrouwen die er bij voorbaat al niet aan beginnen!

Succes ermee, groetjes Judith

Ik vind het al heel wat dat je het al die tijd al volhoudt om eerst te kolven en daarna de fles te geven... doe je dat 's nachts ook? Of heb je ondertussen een voorraad in de vriezer van afgekolfde melk?
Ik zou me er proberen niet schuldig over te voelen als je gaat overstappen op kunstvoeding. Het is denk ik nog belangrijker voor je kind dat haar moeder zich lekker voelt dan dat zij borstvoeding krijgt.

Succes, Michele (mv Dimas, Luna en Manoe 27-09)

Hoi Petra,

Ik heb hier ook 4 weken lang mee geworsteld, maar wat ben ik blij dat ik de strijd uiteindelijk heb opgegeven!
Je schrijft over emotionele buien .. het was hier ook bijna iedere voeding huilen. Of ik begon ermee, of die kleine als de lactatiekundige weer eens vond dat ze toch echt aan de tepel moest... Op een gegeven moment ben ik het net als jij alleen nog maar gaan aanbieden in de fles, maar damn.. wat is dat kolven moeilijk... ik vond dat ik het vol moest houden voor haar, omdat alleen het beste goed genoeg is voor mijn kind .... totdat iemand me zei het beste voor haar is dat ik gelukkig ben en dat  je volop van haar geniet .. en tsja, deed ik dat? Tuurlijk genoot ik van haar, maar ... ik moest en zou er voor zorgen dat het slaagde met de bv, ik moest nog kolven.. ik moest nog dit.. ik moest nog zus.... ik moest meer, dan dat ik mezelf de tijd gunde om van haar te genieten.
Wat ben ik blij dat ik ben gestopt! Tuurlijk vraag ik me nog wel eens af of het gelukt zou zijn als ik nog 2 weekjes als doorgezet, maar tsja... dat weet je nooit?!
Tessa is erg tevreden met de kv ... en ik heb ook veel meer rust gevonden en zit veel beter in m n velletje.   Je moet vooral beslissen wat je zelf wilt, t is jouw lijf en jouw keuze, maar ik wou achteraf dat ik het eerder had opgegeven omdat er nu zoveel tijd verloren is gegaan aan die strijd, en het nu pas echt genieten is!.

Sterkte met je keuze!
Liefs,
Anne

hai meiden, bedankt voor jullie reacties. Ik heb na een goed gesprek met mn vriend toch besloten over te stappen op kv. Ik ga wel heel langzaam afbouwen, omdat ik toch heel erg gevoelig lijk te zijn voor borstonsteking. (al 2 keer in 4 weken, en 1 keer bijna). Ik zit op een schema van 4 keer kolven per dag, en produceer daarmee ong. 800cc mee per dag. Ik ga nu terug naar 3 keer per dag, en hoop zo rond begin december volledig gestopt te zijn!!

groetjes Petra

Hoi Petra,

Wat een moeilijke beslissing he?!
Ik had gisteren middag de zwager van mijn vader op kraamvisite, hij is huisarts. Uiteraard kwamen er een hoop babykwaaltjes voorbij en goed bedoelde adviezen en toen begon ie over de borstvoeding ..... Wat haat ik dat onderwerp sinds het niet gelukt is bij ons en iedereen maar denkt zich er mee te mogen bemoeien. Dat het bij hun allemaal "vanzelf" ging betekend niet dat het bij een ander ook zo moet gaan, en dat je dan niet goed je best hebt gedaan als je besluit ermee te stoppen. Wat mensen soms een ander durven te zeggen he?! Ik kan me d'r zo kwaad om maken.
Maar goed wat hij zei vond ik erg fijn. Hij zei de borstvoeding moet goed lopen en eigenlijk vanzelf gaan en anders moet je ermee stoppen... Zijn mening is dat dat het beste is voor moeder en kind. Ook vanwege dat hele strijd gedoe.
Ik heb gelukkig geen last gehad van borstontsteking en ook niet echt af moeten bouwen, ik heb nog 2 dagen de spanning eraf gekolfd en toen was het over, er druppelt af en toe nog wat en dan denk ik potverdorie.. waarom kan het nu wel ineens.... Bij mij was de productie ook terug gelopen naar 20cc, was nooit meer dan 70cc geweest, dus is eigenlijk gewoon nooit goed op gang gekomen.

Sterkte meid! Ennuhhh.. genietse van Navara!
Liefs,
Anne

Hoi Petra

Ik denk dat je zeker moet doen waar je jezelf het beste bij voelt, dat is veel belangrijker voor die kleine dan de moedermelk.
Ik heb zelf wel doorgezet en Bo drinkt sinds dat ze 6 weken is eindelijk vrij goed aan de borst.   Ik heb gelukkig weinig last gehad van kloven en geen borstontsteking gehad en heel veel hulp gehad van een lactatiekundige en een super opgeleide kraamhulp. We hebben ruim 5 weken echt geworsteld (soms elk uur voeden, meestal elke 2 uur dag en nacht) en ik heb meerdere keren op het punt gestaan om te stoppen, ik zei dan, nog 2 dagen aankijken, en dan ging het net een van die dagen een klein beetje beter, dat gaf mij weer een beetje moed om door te zetten. Ik zou me daar ook niet schuldig over gevoeld hebben als ik wel gestopt was, flesvoeding is ook goed. Nu het bij mij vrij goed loopt ben ik zelf wel blij dat ik toch doorgezet heb, helemaal omdat Bo meer kans heeft dan gemiddeld op koemelkallergie. Ik kan me goed voorstellen dat konstant kolven erg vermoeiend is.
Succes met afbouwen.

Groetjes Natalie

Oh, hartstikke goed dat je de beslissing hebt genomen!
Je zult zien dat je je al lekkerder voelt doordat nu je een beslissing hebt genomen. Net als de andere meiden die hebben gereageerd vind ik ook dat als de moeder happy is... dan is het kind ook vrolijker!

Ps. Ik ben blij dat alle meiden die gereageerd hebben op jouw berichtje realistisch hebben gereageerd... je ziet zo vaak van die felle reacties van mensen als het gaat over borstvoeding. Hier op het oktober forum gelukkig niet!

Groetjes, Michele (mv Dimas, Luna en Manoe 27-09)

Terug
Bovenaan