borstvoeding vs kunstvoeding

Hoi Petra,

Ook hier de grote vraag: Ga ik wel of niet door met bv geven.
Nik is nu 4 weken en is die 4 weken steeds onrustig geweest. Veel huilen tussen de voedingen, krampjes?, maar weer extra aanleggen, dan soms wel stil, de andere keer nog scheller aan het huilen. Ik was geradbraakt. Ik geef nu sinds gisteravond de fles,
meteen een heel ander kind. Nik is tevreden na de fles,  sliep afgelopen nacht  in zijn eigen bed ( hij sliep anders alleen als bij mij lag).Vanochtend werd ik wakker doordat mijn man onder de douche ging, ipv door Nik. Ik voelde me voor het eerst weer een beetje uitgeslapen.
Ondertussen kolf ik. Morgen ga ik de hele dag de gekolfde voeding in de fles aanbieden. Even kijken hoe dat gaat. Als Nik dan ook onrustig word stop ik met de bv. Ik zou het liefst Nik een half jaar bv geven, nu vooral omdat hij onze laatste is, maar ik wil niet dat dit ten koste van alles gaat. Want zoals het ging kwam ik nergens aan toe, was ik aan het voeden en aan het troosten en amper meer aan het genieten.

Liever een baby aan de fles, dan een moeder in de stress!
Dit is één van de eerste stelregels die ik leerde toen ik met de kraamopleiding begon.
Dus voor diegene die inmiddels gestopt zijn of dit overwegen: luister naar je gevoel en laat de rest maar lullen.
Elke overwogen beslissing is een goede beslissing.

Groetjes,

Suus

Liever een baby aan de fles, dan een moeder in de stress!

Ja, dat is helemaal waar. Nu de beslissing is genomen merk ik al aan mezelf dat ik rustiger ben, lekkerder in mn vel. Vandaag het kolfapparaat retour gestuur (had ik nog niet gebruik ivm de twijfel, ik kolfde nog met een huurapparaat), en dat voelde gewoon goed. Ik heb een punt gezet achter de bv. Niet zoals ik het me van te voren had bedacht, maar zoals jullie allemaal zeggen: een happy moeder is ook belangrijk!!

groetjes Petra

Wat een goeie stelregel zeg van die kraamopleiding!
Jammer dat er veel toch anders over denken ...

Maarrruh inderdaad fijne mensen hier op 't oktoberforum :) 't is denk ook niet voor niets dat we allemaal terug blijven komen!

Liefs,
Anne

Hallo moeders (ah wat klinkt dat fantastisch....)

Heerlijk moeder zijn (nu slaapt ze nog heerlijk weinig aan 't huilen).

Maar   ik worstel ook een beetje met de borstvoeding. Leonie krijgt de borstvoeding uit de fles omdat zij in het ZH niet goed wilde drinken en zij ook een bepaalde hoeveelheid moest drinken en dan moest ik in het ZH wegen. Erg gedoe en Leonie werd er redelijk gefrustreerd van. Want het was toch lastiger uit de borst te drinken dan uit de fles. Dus heb ik de keuze gemaakt uit de fles te drinken. Wel BV. Maar dat afkolven vind ik toch best pittig. Vooral 's nachts. Ik denk er zelf nog over na hoe ik dit ga oplossen en hoelang ik dit ga volhouden.

kan je een kindje ook een paar KV flessen geven per dag? Of is het echt het een of het ander?   Ga ik ook nog wel even vragen op het consultatie bureau. Een vriendin van mij kolft ook 4 keer per dag een heeft dan genoeg voeding. Bij mij niet denk ik. Per voeding (7x) haal ik er zo'n 130/140 ml uit. En ze krijgt 110 per keer. En dan kolf ik 10 min per kolfbeurt.

Ik vind het ook wel prettig dat we hier gewoon rustig en realistisch over kunnen praten met elkaar zonder al die vreselijke verwijten naar elkaar hoe goed BV wel niet is. Het is idd fijn als het kan maar lukt het om de een of andere reden niet dan is er gelukkig een goed alternatief.

Welke flesvoeding geven jullie?

Heel veel succes en sterkte en lekker genieten van deze prachtige wondertjes!!

Groetjes Belle

@ Belle: ik kolfde 4 a 5 keer per dag, hing er maar net vanaf hoe vol mn borsten waren. Dit heb ik zo voor elkaar gekregen door minimaal  3 keer per dag, waaronder 's-ochtends een half uur te kolven. Dan kwamen er echt nog maar 1 druppel per 5 tot 10 zuigbewegingen. Doordat je borsten dan zo leeg zijn, gaan ze meer produceren. Ik heb wel 3 keer een (bijna) borstontsteking gehad. Ik weet niet of dat kwam omdat ik maar 5 keer per dag kolfde???
Nu ben ik al aan het minderen, ik zit nu op 3 keer per dag een half uur, en ik produceer daarmee genoeg voor 6 voedingen. Navara krijgt 7 keer de fles, dus vanaf vandaag 1 keer per dag een kv fles(nutrilon). Dan kan ook zij rustig wennen aan de overgang. Ik denk dat ik over een dag of 3 weer minder ga kolven!!

Ik  vind wel dat ft kolven heel pittig is, en als je het doorzet: succes!!! Ik hoop dat je het lang vol kan houden. Of half om half, dat doen geloof ik best veel moeders!!

O ja, let wel op dat als je dus minder vaak op een dag gaat kolven dat bij sommige vrouwen de productie helemaal terugloopt!! Dus goed in de gaten houden, en dat eventueel een regeldag inlassen!!!

groetjes Petra

Hoi Meiden

Als ik jullie verhalen zo lees vraag ik mij af of jullie we goede begleiding hebben gehad bij het cb en/of ziekenhuis?? Voor de meiden die nu nog kolven, je kunt met behulp van een lactatiekundige misschien nog een heel eind komen met de borstvoeding, zonder konstant kolven. Bij mij is dit heel goed gelukt, Bo kreeg in het ziekenhuis ook bijvoeding. Eerst proberen te drinken uit de borst, daarna kolven en dit en eventueel het toekort aangevuld met kunstvoeding door middel van vingervoeden gegeven. Na 10 dagen dronk ze volledig uit de borst. Bij jullie is de productie al op gang dus dat zou minder problemen moeten geven. Het zou zonde zijn als jullie stoppen met de borstvoeding zonder dit geprobeerd te hebben. (Als jullie het nog trekken uiteraard)
Ik was zelf eigenlijk niet van plan om borstvoeding te gaan geven, ik ben door de kans op allergieen bij Bo in de 6e maand omgegaan en gezegt dat ik het "zou proberen".
Ik heb gelukkig we heel veel hulp kunnen krijgen, anders was ook ik na een week gestopt van ellende. Ik ben ook echt geen fanatiekeling en had zelf al blij geweest met 4 weken. Nu ga ik op weg naar de 3 mnd en denk er zelfs over om tot de 6 mnd door te gaan. Ik merk nu helaas (ook in mijn directe omgeving) dan meiden de bv opgeven en het niet meer trekken door relatief kleine problemen die met proffecionele hulp vrij goed te verhelpen zijn. Ik vind dit eigenlijk heel jammer, omdat de meeste eigenlijk gewoon door zouden willen gaan.
Meiden succes met de voedingen, of het nu kv of bv is. Voor de meiden die twijfelen, doe wat je gevoel je inbrengt, maar als je nog 1 poging zou willen wagen zoek een goede lactatiekundige of kijk even op het forum van www.borstvoeden.info . Ik heb hier heel veel goede tips gehad. De meiden hier zijn wel fanatiek, maar laten ook iedereen in haar waarde en hebben vaak goede tips.

Groetjes Natalie

Hoi!

Toen mijn 1e geboren werd wilde ik proberen om bv te geven. Na 3,5 week ben ik ermee gestopt. Dean bleef huilen terwijl hij net gedronken had. We hebben toen een flesje kv gegeven en hij sliep meteen uren achter elkaar. We zijn dus gelijk cold turkey overgegaan op de fles. Ik heb nog zo'n 2 weken gekolfd (en de watermelk niet gebruikt) en toen was het klaar. Ik voelde me schuldig omdat ik Dean die paar weken honger had laten lijden, zo voelde dat tenminste. Ik had mezelf voorgenomen om deze keer gelijk de fles te geven en niet te gaan stuntelen met bv. Ik voelde me er trouwens ook totaal niet prettig bij. Lynn krijgt dus vanaf dag 1 de fles en dat gaat prima. Mama blij, Lynn blij.

Succes met het al dan niet geven van bv. Je moet doen waar je jezelf het prettigst bij voelt. Of dat nu bv, kv of een combinatie daarvan is.

Groetjes
Nelly mv Dean & Lynn

Hoi Belle,

Over het merk kunstvoeding: ik geef inmiddels Similac aan Nik. Hier doet hij het stukken beter op dan op mijn bv. Afgelopen nacht heeft hij van 21:00 tot 02:15 geslapen en vervolgens na deze voeding tot 7:15 vanochtend. Hij komt overdag nu om de 3 a 4 uur. Als hij wakker is ligt hij warempel te spelen met zijn mobiel en hij zit tegen zijn eerste echte lachje aan. We hebben gewoon een heel ander kind in huis!

Groetjes,

Suus

Terug
Bovenaan