quote: lievenathalie schreef document.write(friendlyDateTimeFromStr('09-05-2007 12:18:04&apos

);
hallo allemaal,
mijn kleine jongen is nu bijna 4 weken oud en hij krijgt nu borstvoeding. alleen mijn vraag is...
1. kan het zo zijn dat hij af en toe niks binnen krijgt met een voeding?
2. kan ik mijn voeding ook vermeerderen? zo ja hoe??
3. kan ik ook het combineren met kunstvoeding..(flesvoeding)
ik hoop dat jullie me kunnen helpen..
liefs nathalie
Hoi Nathalie,
Wellicht kun je met de volgende informatie uit de voeten?
1. Je kunt naar meerdere dingen kijken. Goed aanleggen is erg belangrijk voor een optimale melkinname; alleen als de baby goed is aangelegd, kan hij de borst ook goed leegdrinken. Voor meer informatie over aanleggen kun je kijken op Borstvoeding.com-Als je aanlegt. De baby zuigt de melk niet uit de borst, maar masseert de melk uit de borst. Maar daarvoor moet de melk eerst gaan stromen, je lichaam moet de melk echt loslaten. Dat is precies wat de toeschietreflex doet, de melk wordt dan vanuit de melkkliertjes door de melkkanaaltjes naar de tepel gestuwd. Sommige moeders kunnen de melk voelen toeschieten (van een soort tinteling tot misschien zelfs wel een beetje pijnlijk), anderen voelen er eigenlijk niet veel of niets van. In de kraamtijd kun je aan je baarmoeder merken dat de melk toeschiet, want het hormoon die voor een toeschietreflex zorgt, zorgt er ook voor dat je baarmoeder samenkrimpt. Je baby wekt een toeschietreflex op door eerst korte zuigbewegingen te gaan maken. Zodra de melk begint te stromen, zal hij met lange halen ritmisch gaan drinken, zuigen-slikken-ademhalen, met af en toe een pauze. Je kunt dan de melk naar binnen horen klokken. Herken je dit?
Als er goed uit de borst is gedronken, zal deze na het voeden soepeler aanvoelen dan ervoor.
Gebruik je tepelhoedjes bij het voeden? Het gebruik van tepelhoedjes kent namelijk nogal wat nadelen, ook m.b.t. de melkinname.
2. Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod; als er meer melk wordt gevraagd, zal er ook weer meer melk worden aangemaakt. Je kunt je melkproductie dus stimuleren door je baby vaker aan te leggen. Tussendoor kolven is ook een optie, maar een baby die goed is aangelegd werkt effectiever.
3. Je kunt borstvoeding en kunstmatige zuigelingenvoeding met elkaar combineren. Wel is gebleken, dat in geval van combineren de melkproductie het beste op peil blijft naarmate er langer alleen maar borstvoeding is gegeven.
Verder is het goed om te bedenken dat door bij te voeden met kunstmatige zuigelingenvoeding de melkproductie zal afnemen. De baby zal immers minder vaak aan de borst drinken en je lichaam zal het aanbod dan weer afstemmen op de verminderde vraag.
Als je hier graag verder op in wilt gaan, reageer dan gerust. Heb je behoefte aan een persoonlijk gesprek, dan kun je altijd bellen met de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als bais, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. De VBN is zowel overdag als 's avonds en in de weekenden telefonisch bereikbaar via nummer 0343-576626. Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus schroom niet, bel gerust; daar zijn we voor!
Groetjes van Yvonne, contactpersoon Vereniging Borstvoeding Natuurlijk