Borstvoeding zo pijnlijk

<p>Hi allen,</p><p> </p><p>Sinds 3 weken hebben wij er een wolk van een dochter bij. Ik geef borstvoeding, maar wat is en blijft dit pijnlijk!!!!!</p><p>Heb al een lactatiekundige ingeschakeld, maar ook met haar goede adviesen blijft het pijn doen. Verder heb ik een overproductie aan melk, waardoor het lijkt of de kleine nog meer moeite heeft met het starten elke keer, dan verslikt ze zich en de melk schiet alle kanten op.</p><p>Wat te doen? Manlief zegt "stap over op flesvoeding", maar dat voelt toch ook nog niet helemaal goed....</p><p>Tips??? </p>
 
Hoi hoi, ik gebruikte mother mates (soort siliconen compressen)) die doe je dan in de koelkast zodat ze lekker koud worden en na de borstvoeding of kolven op je tepels doen. HEERLIJK en hielp tegen pijnlijke tepels. Ik hoop dat het helpt!
 
Ik herinner me dat die toeschietreflex minder werd en niet steeds alles onder de melk zat??
Pijnlijke borsten en tepels hield ik tot week 9, tot mijn dochter aan het tongriempje en lipbandje geholpen werd.
Succes!!
 
Heeft de lactatiekundige ook naar het tongriempje en lipbandje gekeken? Doordat dat soms te strak is, kan het aanhappen niet goed en wordt het dus pijnlijk.

Ik voed zelf met tepelhoedjes.. Bij mij is het anders ook pijnlijk. Ben naar Groningen geweest voor beoordeling qua tongriempje en lipbandje. Lipbandje wel iets aan de strakke kant. Maar omdat voeden met tepelhoedjes wel goed gaat en dochter goed drinkt en groeit, besloten in overleg met hen hier eerst nog niets aan te doen. Ook omdat ze daarna vaak opnieuw moeten leren drinken. Mocht ze toch minder goed kunnen drinken mag ik alsnog langskomen om haar te laten helpen.
 
Wat vervelend zeg ? 'ze zeggen' dat borstvoeding geven geen pijn mag doen, gevoelig in zekere zin. Ik had de eerste week flinke tepelkloven dus pijnloos is het zeker niet geweest. Ook de toeschietreflex voelde wat onaangenaam. Dat is atlijd zo gebleven. Ik heb een half jaar borstvoeding gegeven.
Dat het zo'n zeer doet heeft altijd een oorzaak. Het is goed mogelijk dat dit komt door je toeschietreflex en overproductie. De melk komt dan zo snel dat je kindje het niet bij kan drinken. Het gevolg is dat ze niet meer mooi aanligt en dus slordig gaat drinken. Je kindje moet dus op een juiste manier worden aangelegd en ze zal met grote mond moeten aanhappen. Mar goed, dan moet ze dit wel kunnen. Ik ben ook benieuwd of de lactatiedeskundige maar de tongriem heeft gekregen. Mogelijk is dit de boosdoener. 
 
Je kan altijd de Medela app / site raadplegen of la leche leaque. Daar staan tips op hoe je om moet gaan met overproductie. Mijn ervaring is dat je lijf na een paar maanden helemaal is ingesteld op je kindje. Die lekkende borsten werden dus ook steeds minder 
 
Ik vind het al heel knap dat je het dan 3 weken volhoudt! Borstvoeding deed bij mij ook pijn, dochter hapte goed aan en productie was normaal. Tijdens het voeden werd ik gewoon misselijk omdat ik een halfuur lang pijn had en soms tot huilen aan toe. Ik had geen tepelkloven, het deed bij mij tot onder m'n oksels gewoon pijn. Ik ben na 2 weken gestopt met de baby aanleggen en ben gaan kolven. Omdat de productie dan vrij snel afneemt, ben ik ook heel snel af gaan bouwen en kolf nu een week niet meer. Dochter is bijna 6 weken. Het heeft bij mij voor veel minder stress en pijnmomenten gezorgd.
 
Wat kan het lastig zijn in het begin hè! Goed dat je de lactatiekundige hebt ingeschakeld. 
Soms doet borstvoeding in het begin wel wat pijn, maar veel vaker is het toch een teken dat er iets niet goed gaat. Hier lees je daar meer over, dat kan je helpen om te weten of je even moet doorbijten of zoeken naar een oplossing. https://teddyroorda.nl/pijnlijke-tepels/


Hoe gaat het voeden verder? Heb je kloven, gebruik je een tepelhoedje? Komt je tepel mooi rond uit het mondje van je dochter of in een lipstickvorm? Hoe vaak drinkt je dochter en hoe is haar groei?
 
Terug
Bovenaan