Borstvoeding zwaar

Wat een fijne, lieve reacties allemaal! Bedankt! Jullie ervaringen geven me al zo veel steun. Als ik dit lees, en mijn eigen reactie er op voel, neig ik toch naar een overstap naar kunstvoeding. Maar de "nog drie dagen proberen"-aanpak vind ik ook wel wat. 
In elk geval kan ik jullie tips nu eerst nog proberen, rondom het clusteren ed.
 
 
Hoi, 2x borstvoeding gegeven, maar ook flesvoeding. Het kan ook gewoon allebei! 1e keer bijna een jaar bv, 2e keer na 3mnd gestopt.  En beiden supergezonde kinderen geworden van 6 en 8. 
1e 6 weken borstvoeding zijn het moeilijkst omdat ze dan nog veel clusteren om de melkproductie omhoog te krijgen. Na 6 weken is het een beetje gereguleerd. 
Met kunstvoeding is niets mis, met een ongelukkige moeder wel. 
Mijn oudste dochter heb ik ook vaak een combi van voeding gegeven, omdat ik dat kolven, invriezen, ontdooien, opwarmen e.d. zo'n gedoe vond. Dus was ze bij de oppas, kdv/papa/oma dan kreeg ze kunstvoeding. Bij mij dronk ze aan de borst. Na 3,5/4 mnd begonnen we ook met vaste voeding erbij, telkens wat minder borst/fles en meer normale voeding. Toen ze een jaar was at ze met de pot mee (wel minder zout en kruiden) en dronk koemelk. BV was met haar heerlijk en probleemloos een samen rust momentje.
Mijn jongste was een drama na 4 weken bv, maar ook kunstvoeding, vanwege reflux en gewoon slechte eter. Het heeft mij veel rustiger en gelukkiger gemaakt om te stoppen met bv. Was een zeer goede keuze.
Een gezonde mama die lekker in haar vel zit is het belangrijkst! Xxx veel succes! 
 
Oo ik vond het soms ook zo zwaar.... Mijn man zei steeds :"doe wat goed voelt!"
Na de bevalling gelijk mijn borst kapot en kunstvoeding gaan geven. Na 6!!! dagen zo'n stuwing dus toch kolven en proberen. Uiteindelijk langer kraamzorg gehad en lactatie deskundige erbij. Tepelhoedjes waren mijn redding. En na een maand of twee ging het eindelijk zoals ik het wilde. (Meestal dan...)
Ik heb wel een dieetiste hulp gevraagd, want ik kreeg te weinig binnen en dat hielp natuurlijk niet ?

En dan wilde ik weer stoppen, en een paar uur later de kleine aan de borst en was ik verbaasd dat ik bedacht had te stoppen.
Hormonen hielpen mij nou ook niet echt ?

Al met al toch blij dat ik heb doorgezet. Voor mij voelde het tot vijf maanden goed en daarna was ik er ook ontzettend klaar mee...
Wat ik maar wil zeggen, ja borstvoeding kan prachtig zijn, maar is ook gewoon zwaar. En als het zeer doet lijkt me dat helemaal lastig.

Wat je ook kiest, je hebt je kleine al zoveel meegegeven! Ik zou de drie-dagen-methode gebruiken ☺️ en dan een beslissing nemen. Succes mama??


 
Terug
Bovenaan