Borstvoeding

<p>Hallo allemaal,</p><p> </p><p>5 weken geleden ben ik bevallen van dochter en ik geef borstvoeding, ik heb het een beetje verwaarloosd door flesjes tussen door te geven. Dit omdat ik het ongemakkelijk vond als ik visite kreeg, of het kwam even niet zo goed uit. </p><p>Mijn productie was toen al niet optimaal. Ik heb 4 dagen om de 2 uur gekolft, ook in de nacht, het was toen redelijk opgang. </p><p>Maar mijn dochter is na 20 min per borst nog steefs niet verzadigt. </p><p>Als ik kolf zijn de hoeveelheden erg wisselend en helemaal niet veel.</p><p>het frusteeerd me onderhand heel erg en ik merk dat ik niet aan het geniet ben. Ik ben de hele dag alleen maar met voedingen bezig, na een borstvoedings sessie van 50 minuten vraag ik me alleen maar af. Zou ze genoeg hebben, wanneer zou ze kunnen komen? </p><p>Vaak gebeurde het dat ze na 30 min alweer kwam.</p><p>zo zat ik dan een hele dag te klooien. Ik zit er aan te denken om te stoppen met de borst, het geeft mij zoveel stress.. maar ik twijfel ook weer erg!</p><p> </p><p>herkennen jullie dit en of hebben jullie tips? </p><p> </p>

Als ik jou was zal ik contact opnemen met een lactatiekundige.
Misschien heeft zij nog goede tips. Naar aanleiding van haar tips kun je altijd nog beslissen wat je wil.
Wat mij heeft geholpen toen ik ff klaar was met het hele borstvoedings gedoe, is er echt een momentje van maken. In plaats van denken wat ik eigen lijk nog allemaal had willen doen pakte ik er ff thee bij en wat lekkers. Ik probeerde te bedenken dat dit ff belangrijk was  op dat moment en niets anders.

Jaa dat is zo, ik heb binnekort een gesprek. Ben erg benieuwd hoe dat gaat verlopen. Merk dat het echt een obsessie wordt. 
Ik ga hier maar is heel goed over nadenken. Dank voor je reactie 

Ik zou ook aanraden eerst een lactatiekundige te benaderen voordat je stopt met borstvoeding. Ik heb zelf ook 5-6 weken lopen klooien voordat het goed ging. Maar uiteindelijk blij dat ik heb “doorgezet”. Uiteindelijk duurde de voedingen toen nog ongeveer 30 minuten en inmiddels is mijn zoontje (net 3 maanden) sinds een week of 2 met 7-10 minuutjes drinken klaar. 
Ik heb altijd gehoord dat het zeker 6 weken duurt voordat je - als moeder en baby - de borstvoeding helemaal onder de knie hebt. En iedereen heeft problemen de eerste weken! Je bent echt niet de enige!
Mocht je toch besluiten om te stoppen, is dat ook prima. Dan heb je jouw kindje al een hele goede start gegeven met jouw voeding! 

Overigens raakte ik ook gefrustreerd hoor! Maar ik heb voor elke voeding heel bewust nagedacht over hoe mooi de natuur is. Negen maanden heeft mijn baby in mijn buik gegroeid en is door mij gevoed en nu kan ik dat nog steeds doen. Het is zo bijzonder wat een vrouwenlichaam kan! Toen ik er bewuster bij stil ging staan hoe mooi en bijzonder dit is, werd ik ook minder gefrustreerd en werd het voeden minder een “moeten”, maar meer een “mogen”. 

Ik vond (en vind) borstvoeding geven ook zwaar! Ook ik heb met 6 weken overmogen ermee te stoppen (nu 14 week en ik geef het nog steeds! Mijn productie was ook teruggelopen maar omdat ik ineens zoveel was afgevallen dat ik beter voor mijzelf moest zorgen. Dus door dat te doen en bij te voeden (wat ik wel echt nodig had) is het toch weer goed gekomen. Ik heb zelf ook twee topics over  borstvoeding geopend, zo makkelijk gaat het ook niet. Maar ik ben wel heel blij dat ik het toen heb doorgezet. Alle weekjes die ik nu nog meepak zijn mooi meegenomen maar ik denk er nog iedere dag aan om te zeggen nu is het genoeg maar ook iedere dag kan ik die knoop niet doorhakken.

Ik had bij mijn zoontje een heel moeilijke start qua borstvoeding, maar uiteindelijk bijna 11 maanden gegeven. Ook 2x een lactatiekundige erbij gehaald. 
Waar ik altijd op heb gelet is dat mijn beide kindjes ook effectief dronken aan de borst. Tutten was er niet bij. Dus wrijven onder de voetjes, handjes of kinnetje. Nu heeft mijn dochtertje altijd max 5 tot 10 minuten per borst gedronken, maar mijn zoontje kreeg maximaal 15 tot 20 minuten per kant. Daarna koppelde ik hem af. 
Hoeveel ik kolf wisselt ook, maar ik ga er vanuit dat mijn kindjes meer dronken. Ze voelden toch vaak leger.
Succes

Bij langer drinken, drinken ze vaak niet meer effectief en wordt je gebruikt als veredelde fopspeen. De tijd tussen voedingen lijkt zo veel korter omdat je er al lang mee bezig bent geweest. Nu drinkt mijn kleine vaak effectief 7 minuten per borst maar laat haar ook nog weleens doordrinken. (toch een stukje geborgenheid) maar haar gewoon bij je houden bijv. Door middel van draagdoek geeft hetzelfde effect. 
Ik rek de tijd tussen de voedingen door haar af te leiden. Mijn ervaring is dat als je weer te snel voedt dat er dan maar heel even echt gedronken wordt. Ik heb zuigbehoefte en jengelen door krampjes ook wel eens aangezien voor honger. Maar dan liet ze vaak snel los of was alsnog aan het jengelen. Dat zorgde bij mij voor frustratie. 
Laat er nu sowieso 2,5 uur tussen. En dat geeft wel echt meer rust. Ze drinkt dan ook echt een stuk beter! Ze is inmiddels bijna 7 weken oud.
BV is niet voor iedereen supermakkelijk maar ik merk dat het steeds beter gaat als ze daarnaast ook gewoon haar rust krijgt. 

Terug
Bovenaan