borstvoeding

Hoi Corina,
Wat leuk om te lezen dat je dit keer borstvoeding wilt gaan geven
Borstvoeding geven is een natuurlijke manier van voeden. Dat wil echter niet zeggen, dat het altijd vanzelfsprekend goed gaat. Borstvoeding geven is bovendien aangeleerd gedrag; zowel moeder als kind moeten het leren. Het scheelt dan vaak al heel veel wanneer de moeder zich van te voren goed heeft laten informeren, de juiste en volledige informatie en een goede begeleiding dragen in belangrijke mate bij aan het welslagen van de borstvoeding.

Je zou kunnen overwegen om informatiebijeenkomsten bij te wonen die de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk in heel Nederland organiseert? Contactpersonen van de VBN hebben, met hun eigen borstvoedingservaring als basis, een opleiding gevolgd via hun organisatie en geven wetenschappelijk verantwoorde informatie over borstvoeding. Tijdens de bijeenkomsten komen meerdere aspecten van borstvoeding aan bod, zoals de werking van de borst, het aanleggen van de baby, borstvoeding in de praktijk en het afkolven van moedermelk. Er is gelegenheid om ervaringen uit te wisselen, vragen te stellen en twijfels bespreekbaar te maken; breng gerust ter sprake wat je bezighoudt. De informatie die tijdens de bijeenkomsten wordt gegeven, vormt een stevige basis voor het starten met borstvoeding. Voor meer informatie en adressen bij jou in de buurt kun je terecht op borstvoedingnatuurlijk.nl. Ook Borstvoedingorganisatie LLL organiseert regelmatig informatiebijeenkomsten. Wellicht is dit dichter bij jou in de buurt of komen de data je beter uit? Kijk maar eens op lll.borstvoeding.nl.

Overigens hebben beide organisaties een eigen telefonische informatiedienst, die zowel overdag als 's avonds en in de weekenden bereikbaar is (VBN: 0343-576626 en LLL: 0111-413189). Je hoeft geen lid te zijn om te kunnen bellen en er zijn geen kosten aan verbonden (je betaalt alleen je eigen gesprekskosten). Dus als je op zoek bent naar meer informatie, vragen hebt of tegen problemen aanloopt, bel dan gerust!

Nog een voorspoedige zwangerschap toegewenst!

Groetjes van Yvonne

hoi,

ik wilde absoluut geen bv geven, maar toen mijn dochtertje geboren werd, werd ze bij me aagelegd en vergat ik te zeggen dat ik dat niet wilde . ik was dus behoorlijk onvoorbereid en heb het toch gedaan en dat ging prima. Na 4 maanden ben ik gestopt (eigen keuze).

Een tip:
als je adviezen inwint bij bv-verenigingen, wees je er dan van bewust dat je te maken krijgt met mensen die vaak bv boven alles stellen en je je bijna een slechte moeder voelt als je uiteindelijk besluit om er toch mee te stoppen!

succes en gewoon proberen dus!

groeten Elke

quote: asja reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('23-02-2008 10:45:05'));

Een tip:
als je adviezen inwint bij bv-verenigingen, wees je er dan van bewust dat je te maken krijgt met mensen die vaak bv boven alles stellen en je je bijna een slechte moeder voelt als je uiteindelijk besluit om er toch mee te stoppen!

Hoi Elke,

Wat goed dat jij en je kindje op eigen kracht een voor jullie succesvolle borstvoedingsperiode hebben weten te bewerkstelligen; ik kan me voorstellen dat dit je veel voldoening heeft gegeven .
Uit je bericht denk ik op te maken, dat je tip m.b.t. borstvoedingorganisaties is gebaseerd op een persoonlijke ervaring. Klopt dat? Zie je het zitten om daar meer over te vertellen?

Bij de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN)  staat het moeder-tot-moedercontact centraal. Hoe  VBN-contactpersonen dit kunnen en mogen vormgeven is vastgelegd in de VBN-standpunten, de  Gedragscode en  het Huishoudelijk Reglement. Iedere contactpersoon-in-opleiding heeft tijdens het volgen van module 1 van de Interne Opleiding de gelegenheid om te beslissen of zij deze documenten onderschrijft. Als zij module 1 goed heeft doorlopen en akkoord gaat met  de inhoud van de genoemde  documenten, sluit zij module 1 af door de Gedragscode te ondertekenen.  Gedurende de Interne Opleiding en ook tijdens de bijscholing die voor iedere contactpersoon verplicht is, worden  zij keer op keer doordrongen van het feit dat er informatie wordt gegeven. Aan de hand van de persoonlijke situatie van de informatievrager  kunnen zij  meerdere  mogelijke opties aandragen.  Daarmee worden ouders in staat gesteld een weloverwogen keuze te maken. Welke keuze zij vervolgens maken, is echter helemaal aan hen; respect voor de keuze van de ouders wat betreft de voeding van hun kind staat voorop.  

Ik ben  op de hoogte van het beleid zoals deze binnen de VBN wordt gevoerd. Over andere organisaties (of informatienummers)  kan ik op dat punt geen uitspraken doen, omdat ik daar niet voldoende mee bekend ben.

Ik hoop van harte dat bovenstaande informatie bijdraagt aan een beter beeld van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk. Mocht je vragen hebben of wil je graag nog meer achtergrondinformatie, dan hoor ik dat graag!

Groetjes van Yvonne

Ik ga ook BV geven, zwanger van de eerste.
Ik vind het vervelend om te zeggen, maar bij ons in de fam is dit normaal.
Maar vooral ook omdat er veel allergieen ed voorkomen is BV heel goed voor de baby's.

Nu heb ik in de Kruidvat Mama&Baby cadeaubox een dvd gekregen van avent die over BV gaat. Een beetje standaard info, maar duidelijk genoeg voor de beginneling.

En idd aangeven bij de VK en KV. Als je erg onzeker bent gewoon advies gaan vragen bij een lactatiedeskundige, die zijn ervoor en het wordt vaak ook nog vergoed door de verzekering. En als je écht wilt, je niet laten ontmoedigen.

De eerste dagen duurt het even voor het op gang komt, de baby heeft de eerste 48uur nog voeding uit de moeder waar het genoeg aan heeft. Maar gewoon iedere keer aanleggen en al komt er maar 1 druppel, het kan al genoeg zijn.
Mijn moeder is KV en kijkt op de 6e dag pas hoe het gaat, loopt het goed, is de baby veel afgevallen en heeft mama en baby de techniek een beetje door.
Je moet er alle rust voor kunnen nemen.

Ik wens jou (en mij) veel succes straks!

Terug
Bovenaan