Borstvoeding

Hallo allemaal,

Mijn zoon is 2 weken oud en krijgt borstvoeding. Echter, hij huilt ook veel en gisteren bij het wegen bleek dat hij 100 gram onder zijn geboortewicht zit. Volgens het consoltatiebureau geen enkele reden voor paniek. Echter, oma zegt dat mijn borstvoeding niet voedzaam genoeg zou zijn. Kan het inderdaad zijn dat er wel voldoende borstvoeding is maar dat deze niet voldoende voedingstoffen bevat?
 
niet genoeg voedingsstoffen komt bijna niet voor. Misschien heeft je zoontje wel krampjes. Dat kan komen doordat jij scherpe kruiden of scherp voedsel zoals sinaasappel, prei of ui eet.
Een kindje van twee weken moet gewoon nog zijn ritme zoeken en huilen hoort er nou eenmaal bij.
Volg je eigen gevoel en ga niet af op wat anderen zeggen.
 
Dat kan inderdaad bijna niet, dat je niet genoeg voedingsstoffen hebt. Vroeger werd dat veel gezegd, maar het schijnt dus echt onzin te zijn. Je moet er wel op letten dat je een borst helemaal leeg laat drinken en dan pas wisselt op de andere borst. De beginmelk uit je borsten is inderdaad niet zo voedzaam, het is colostrum en die verzorgt je kindje met antistoffen, de melk die dan daarna komt is de voedzame melk met de calorieen.

Ik weet niet of je er iets aan hebt, maar zo schijnt het te zitten.
 
Zelf heb ik nooit bv gegeven aan mijn twee kids, mijn zus wel bij haar twee kids. De oudste van mijn zus bleef maar huilen. Bleek dus echt wel dat bv niet goed was voor haar. Ze is na twee weken (!) overgestapt op flesvoeding, daarna geen gehuil meer en haar dochter steeg ook in gewicht. Is dus zeker de moeite waard om flesvoeding in ieder geval te proberen. Fervente bv-moeders zullen het hier wel niet mee eens zijn. Maar als ik jou was probeerde ik het, al was het maar een aantal voedingen.
Succes...
 
Hoi Sandy,

wat je kunt proberen is om je kindje wat vaker aan te leggen en je kind een kwartier per borst te laten drinken. Dan komt je kind aan de calorierijke achtermelk toe.
De kans dat je melk niet genoeg voedingsstoffen bevat is erg klein en als je het advies van Millie opvolgt, dan heeft dat tot resultaat dat je eigen voeding terugloopt. Dat kun je dus beter niet doen, zeker omdat ook het consultatiebureau vindt dat er geen reden tot ongerustheid is.
 
Hoi Sandy,

Wat vervelend dat je zoontje zoveel huilt en dan ook nog onder zijn geboorte gewicht, ik kan me goed voorstellen dat je je daarover toch een beetje zorgen maakt.

Borstvoeding is een kwestie van vraag en aanbod, dus hoe vaker de borst geleegd wordt ( vraag) hoe meer melk er gemaakt wordt ( aanbod ).
Bij borstvoeding is het niet nodig een schema te hanteren, de baby mag zo vaak en zo lang drinken als hij wil.
Voeden op verzoek heet dat.
Als je baby huilt kun je hem dus gewoon aanleggen, er is geen maximaal aantal voedingen, eerder een minimum van 7/8 voedingen per etmaal.

Hoe gaat het nu met voeden hoe vaak voed je, hoe lang duren de voedingen, laat je hem 1 borst helemaal leegdrinken ( dus tot hij zelf loslaat aan 1 borst) en bied je dan pas de tweede borst aan ?
Hoe zijn de plas en poepluiers van je zoon ?
Het huilen kan ook gewoon door krampjes komen, die horen er bij de eerste maanden. Meestal ontstaan krampjes door teveel lucht in de darmen, die luct komt in de darmen doordat de baby lucht inslikt tijdens het drinken en deze erna niet als een boertje kwijt kan. Als dit het geval is kun je extra op het aanleggen letten ( grote hap, groot deel van de tepelhof ook in zijn mond, zijn wangen moeten bol blijven, lippen naar buiten gekruld en de tong ligt over de onderkaak, als hij drinkt zie je het hele kaakgebied mee bewegen, soms zelfs zijn oren ! )

Een paar interesante links om te lezen :
http://www.vbn.borstvoeding.nl/aanleg.html

http://www.vbn.borstvoeding.nl/teveel.html

http://www.borstvoeding.com/newman/krampjes.html

http://www.borstvoeding.com/abon/kwaliteit.html

Als je vragen, problemen of onzekerheden hebt mbt de borstvoeding kun je ook altijd bellen met iemand van VBN of LLL, dit zijn vrijwilligers die je met alle plezier GRATIS informatie willen geven en je willen helpen bij eventuele problemen.

* Contactpersonen van VBN : 0343-576626
* leidsters van LLL : 0111-413189
 
Inderdaad het advies van Millie NIET opvolgen !
Dan loopt JUIST de borstvoeding terug.

Ik zou echt contact opnemen met iemand van vbn/lll
Wat ook nog een mogelijkheid is, is je vraag stellen op het borstvoedingsforum :

http://www.network54.com/Hide/Forum/89719

Hier lezen en reageren ook veel contactpersonen van VBN, Leidsters van LLL en Lactatiekundigen ( http://www.nvl.borstvoeding.nl lactatiekundige kost wel geld, vbn en lll niet )

 
Hoi,

Ik geef nu al 9 weken borstvoeding en de tweede keer bij het consultatieburo bleek dat mijn zoon was afgevallen (40 gram). Ik schrok me rot. Het is echter niet zo dat er te weinig voedingsstoffen in mijn borstvoeding zitten. Ik heb daarna vaker aangelegd (inderdaad in ieder geval 8 keer per 24 uur). En dan goed opletten of je kindje aangeeft dat hij genoeg heeft. Bij mijn zoon is het zo dat hij dan zijn mondje dichthoudt. Dit doet ie echter ook als er wat eten terugkomt (gebeurt bij elke voeding minimaal een beetje). Dus als er dan wat eten is teruggekomen probeer ik nog eens aan te leggen. Als hij er tevreden uit ziet maar toch nog zijn mondje dichthoudt dan heeft hij genoeg. Wat mijn zoon ook deed waardoor hij niet genoeg kreeg was snel in slaap vallen. Ik heb daarom meer moeite gedaan om hem wakker te houden. Wat kleertjes uitlaten zodat hij het niet al te warm heeft houdt hem alerter (dus bijvoorbeeld sokjes of broekje uitlaten, truitje laat ik in ieder geval altijd aan anders krijgt hij het echt koud). En dan tegen hem praten en over zijn bolletje aaien als hij drijgt in slaap te vallen. Dit heeft allemaal goed geholpen: hij komt nu genoeg aan.
Overigens zei mijn schoonmoeder dat tegen haar was gezegd dat ze niet genoeg borstvoeding had. Dit is ook zo'n fabeltje: kwestie van vaker aanleggen.
Tijdens mijn kraamperiode ging de borstvoeding ook moeizaam: mijn kindje wilde niet goed happen. Ik heb toen bijna dagelijks de verloskundige gebeld omdat de meeste voedingen wel lukten (samen met kraamhulp) maar er meestal ook een voeding was waarbij we maar bleven proberen en hij gewoon niet goed hapte.
Al met al zijn de eerste weken gewoon het moeilijkst. Je moet dan nog leren de signalen te herkennen van je kindje. Maar geloof me, nu gaat het een stuk beter en ik weet zeker dat het jou ook zal lukken!

Groetjes
 
Terug
Bovenaan