borstvoeding

Hallo allemaal, ik ben Patricia en ben 31,5 week zwanger van mijn 1e kindje. Ik ben er altijd van uit gegaan geen borstvoeding te geven, maar ben nu toch een beetje aan het twijfelen,...
Misschien dat jullie wat antwoorden voor me hebben?
- ik zou een combi willen doen van borst en fles (moedermelk), hebben jullie daar ervaringen mee
- is het pijnlijk
- wat voor effect heeft het op je
borsten, krijg je er echt slappe borsten van of is dit maar een fabeltje?
- zijn er ook moeders die het geprobeert hebben maar die ermee gestopt zijn?
Alvast hartstikke bedankt voor jullie antwoorden.
Groetjes Patricia
 
Hallo,
Ik heb geprobeerd bv te geven, helaas is het mislukt. Bij mij kwam (achteraf gezien) na een week in ene de bv op gang, ik was al gestopt. Bij mij werd in eerste instantie de combi afgeraden. Voor voeding via de fles hoeven de kleintjes minder moeite te doen. Als ze dan een borst krijgen schijnt het te kunnen dat de kleine het niet wilt, dat andere was immers makkelijker. Ik ben na een aantal dagen wel gaan combineren, omdat de kleine te veel afviel. Ik had wel pijnlijke tepels, maar daar schijn je aan te wennen. Ik moet wel zeggen dat het de moeite waard was om het te proberen. Ik vond het jammer dat ik moest stoppen.
Groetjes
 
Een combi kan je doen als je kleine de borst goed pakt en de techniek goed beheerts aan geraden word vanaf zes weken ivm tepel speen verwarring. Zelf ben ik begonnen met 4 weken bv uit de fles te geven. Geen problemen.

Bv geven doet geen pijn. De eerste dagen kan het wel gevoelig zijn met aanleggen omdat je borsten daar nog aan moeten wennen. Maar als de baby drinkt voel je de pijn minder worden. Blijft het pijn doen dan moet je ff loskoppelen en de baby op nieuw aanleggen soms moet dat een paar keer omdat jullie allebei moeten wennen. Laat je de baby gewoon drinken ondanks de pijn dan kan je kloven krijgen.

Bv geven heeft niet echt effect op je borsten. In de zwangerschap worden ze groter door melkklieren en extra bloed enz. (dus ook bij vrouwen die geen bv geven kunnen ze dan gaan hangen.)
Dat heeft meer te maken met de zwaarte kracht ;-)
Na de bv duurt het wel ff voordat je borsten weer wat folume hebben omdat je borsten tijdens de bv periode groot en stevig zijn van de melkklieren. Zodra je stopt moet dat weer gevuld worden met vet. UIt zonderingen daar natuurlijk die er wel last van hebben.

Bij de laatste vraag kan ik je niet helpen.

groetjes joyce
 
Hoi,
Ik geef nu 6 maanden borstvoeding en het wordt steeds leuker en makkelijker. In het begin is het een beetje prutsen, maar als je kindje eenmaal goed drinkt aan de borst dan hoef je alleen maar aan te leggen en dan gaat het vanzelf. In het begin kunnen je tepels wel gevoelig zijn maar nu voel je dat echt niet meer.
Succes
Masja
 
Hallo Patricia,
Ik heb mijn dochtertje 4 weken borstvoeding gegeven. De kleine pakte de borst gelijk en ik had geen last van pijnlijke tepels. Ben gestopt omdat ze om het uur kwam en had daar had ik geen geduld meer voor. Had waarschijnlijk ook te weinig voeding.
Mijn borsten zijn wel iets slaper geworden, maar volgens mij gebeurt dat so wie so na een zwangerschap (heb ik gehoord). Ik zou als ik jou was of voor borstvoeding kiezen of voor fles. In het begin helemaal later kun je wel combineren. Dit ook i.v.m. tepel/speen verwarring. Pas als de kleine de borst goed pakt dan pas met een flesje beginnen. Hier inderdaad ook weer niet te lang mee wachten anders wil ze de fles weer niet. Toen ik stopte met bv (4 weken) pakte mijn dochtertje gelijk de speen van de fles.

Veel succes.
 
Ik ben 6 weken geleden bevallen van een zoon (eerste). Ik was eerst niet van plan om bv te geven maar ben uiteindelijk toch overstag gegaan. Ik heb het 3 weken vol gehouden maar heb moeten stoppen ivm 2 op elkaar volgende borstonstekingen en ernstige tepelkloven. Ik ben helaas niet goed goed begeleid door de kraamhulp, dit had nl niet nodig geweest. Bv mag absoluut geen pijn doen, is dit wel het geval is er iets niet goed! Verstandig is om een cursus bv te volgen, zodat je genoeg kennis in huis hebt. Ik vond het heel jammer dat het me niet gelukt is, het is iets heel bijzonders bv geven. Ondanks alle problemen die ik heb gehad, ga ik het bij de tweede (als die er komt) weer proberen om bv te geven.
Succes met je beslissing!
Groetjes Dorien
 
Hoi, anderhalve week geleden is Amy geboren. Met een keizersnede. Zij moest naar de kinderafdeling, ik naar de kraamafdeling. Ik was van plan om borstvoeding te geven en dat wisten ze. Dus werd ik aan het kolven gezet. Op die manier kon Amy in ieder geval alvast moedermelk binnenkrijgen. Na een paar dagen ging ik zelf naar de kinderafdeling om Amy een aantal malen zelf te voeden. Ik werd goed geholpen, maar het was allemaal een heel gedoe. Mijn maatje E bleek inmiddels zo ongeveer een F en dit was niet zo handig. Maar we hielden vol. Tja, de verpleegkundigen daar, en later de kraamhulp thuis, bleven net zo lang aan Amy en aan mijn borsten sjorren, tot ze eindelijk de borst goed pakte.
Totdat de kraamhulp de eerste dag naar huis was en we dus 3 voedingen zelfstandig moesten doen. Dit werd een ramp. Amy weigerde de borst. Uiteindelijk hebben we teruggegrepen op finger-feeding (met een spuitje en een pink in de mond).
Om toch moedermelk te kunnen geven heb ik besloten voorlopig af te kolven en het via een flesje te geven. Dit werd als positief bestempeld door de verloskundigen. Als blijkt dat ik niet meer voldoende produceer, dan gaan we afwisselen met kunstmatige voeding.
Overigens heeft mijn huisarts aangegeven dat onderzoek inmiddels heeft uitgewezen dat er zelden sprake is van tepel-speen-verwarring bij het varieren met borst en fles.
Groetjes en succes
Audrey
 
Hoi Patricia,

Een paar antwoorden:

- Ik heb zelf geen ervaring met een combinatie van borst en fles, maar het kan wel. Het is wel belangrijk dat je eerst wacht tot je voeding goed op gang is gekomen (een week of 6) en daarna langzaam flesvoeding introduceert. Als je direct na de geboorte met flesvoeding gaat combineren, zal je voeding waarschijnlijk niet goed op gang komen en ben je voor je het weet volledig over op de fles.

- Ik heb borstvoeding nooit pijnlijk gevonden (behalve toen ik weer zwanger was ;-)). Het eerste aanleggen kan in het begin een beetje gevoelig zijn, omdat je tepels nog moeten wennen. Maar dat moet na een halve minuut toch wel over zijn. Als je echt pijn hebt bij het voeden, is waarschijnlijk de baby niet goed aangelegd. Je verloskundige/kraamverzorgster kan je helpen om dat te corrigeren.

- Mijn borsten zien er nog steeds prima uit ;-) Wel worden ze anders door de zwangerschap, dat heeft verder niet met borstvoeding te maken. Sterker nog, ik denk zelf dat het beter is voor je borsten om borstvoeding te geven en dat langzaam af te bouwen, anders gaan ze misschien in één keer van cup Lolo Ferrari naar theezakjes... ;-)

- Ik dacht ook dat ik borstvoeding ging "proberen" (ik hoorde veel negatieve verhalen, zoals hierboven, van mensen die moesten stoppen). Maar toen werd ik met 30 weken in het ziekenhuis opgenomen omdat mijn dochter niet goed groeide, en ze vertelden me dat ze te vroeg geboren zou worden. Toen heb ik besloten dat ik gewoon borstvoeding ging geven, niks proberen! Mijn dochter is met 32 weken geboren en het borstvoeding geven was dus niet vanzelfsprekend, maar ik was zo vastbesloten dat het me wel is gelukt. Ik had daarbij gelukkig ook heel goede begeleiding.

Ik kan je één ding adviseren als je wilt dat de borstvoeding goed gaat: bereid je voor. Laat je niet demotiveren, lees een goed boek, bezoek wat websites (www.borstvoeding.nl, www.borstvoeding.com), ga naar een bijeenkomst van een bv-organisatie. Dan lukt het wel ;-)

Geniet nog van je zwangerschap!
Pauline

 
Terug
Bovenaan