borstvoeding

Hoi meiden,

Saar is vandaag alweer een week en doet het heel goed. Ik hoop dat ze binnen nu en 2 a 3 dagen weer op haar geboortegewicht is. Ik geef nu borstvoeding, bij m'n oudste dochtertje lukte het niet dus ik heb weinig (goede) ervaringen met borstvoeding.

Hoe ervaren jullie het geven van borstvoeding? Ik heb er altijd nog een beetje een dubbel gevoel bij. Het is natuurlijk het beste om te geven en je hoeft niks te kopen en niets uit te koken. Daarnaast vind ik het wel lastig dat je als moeder vrijwel alles alleen moet doen, bij onze oudste zorgde we er altijd voor dat we allebei minimaal 6 uur achter elkaar konden slapen. En ik vind het ook nog steeds lastig dat als Saar niet kan/wil slapen om te bepalen of dit komt doordat ze gewoon geen zin heeft of dat ze nog niet genoeg voeding heeft gehad. Bij de fles weet je gewoon precies hoeveel ze gekregen heeft.

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen.

Als ik wist van te voren wat een ellende borstvoeding me gaf was ik er nooit aan begonnen :-D Heb het welgeteld 8 dagen volgehouden! Jaylin viel erg af en bij niemand (kraamhulp/verloskundige) ging een belletje rinkelen. Pas op de laatste dag toen ze de status eens gingen nakijken kwam er pas actie. Ik natuurlijk erg onzeker, ik was al een zombie van het om de 2 uur voeden en als je gevoel al zegt dat het niet goed gaat met borstvoeding is het helemaal wat. Ik zeg we gaan naar de flesjes. Ja maar probeer door te gaan bla bla (kunstvoeding blijkt uit den boze bij sommige) maar natuurlijk heb ik het laatste woord dus hup aan de fles... Nou het leek alsof ze al weken niets te eten had gehad. Het ging er goed in. EN ik had zelfs een uurtje extra om te slapen :) nu is ze bezig met een inhaal slag..

Ik heb bij mijn oudste ook problemen gehad met de bv. Ik heb heel erg getwijfeld of ik dit x wel of geen bv zou geven. Had bij mijn zoontje binnen 1 week een borstontstekening, hij kon niet uit mijn borst drinken (ook niet met een tepelhoedje) omdat ik veel te veel productie had en hij niet goed kon aanhappen en heb toen de eerste 7 weken alleen maar gekolft en flesjes gegeven.
Tijdens mijn zwangerschap heb ik een lactatiekundige geraadpleegd en aan de hand van dat gesprek toch besloten dit keer weer te proberen. Ik ben ontzettend blij met dat besluit.Mijn dochter is inmiddels 2 weken oud en ik heb de eerste week heel erg getwijfeld, weer teveel bv, enorme stuwing en een grote zeer pijnlijke bult onder mijn oksel. Heb de lactatiekundige toen weer langs laten komen. Die oksel is een zogenaamde externe borst, dit houd in dat ik onder mijn oksel nog een melkklier heb lopen die dus ook gevuld wordt met melk, erg lastig maar met koelen en nu met minder stuwing is hij bijna verledentijd.
Omdat ik zoveel melkproductie heb voed ik mijn dochter 1 borst per keer, liggend op mijn rug (tegen de zwaartekracht in). Doordat ze een grote hoeveelheid melk binnen krijgt spuugt ze na de voeding wel bijna altijd een golfje melk uit. De kleine hapt zo goed aan dat ik het zonde vind om te stoppen. Nu begint de productie iets beter op ons meisje afgestemd te raken en ben ik zo blij dat ik niet gestopt ben. Als het zo blijft gaan als nu dat wil ik dit nog heel lang volhouden want wat vind ik het mooi om dit voor mijn kindje te kunnen doen, en het is een heerlijk momentje van ons samen. Ook slaapt ons meisje na haar voeding van 22.30 uur inmiddels rustig tot 5 uur half 6 door. Vanmorgen was het zelfs tot 6 uur. En ze groeit als kool op mijn slagroom zoals de kraamhulp mijn melk noemde hahaha

Borstvoeding geven is niet zo makkelijk, daar zijn veel moeders die erover mee kunnen praten. Het kost je wat moeite, je moet je er echt op toeleggen om het vol te houden. De eerste week is het niet leuk, de eerste maand valt het behoorlijk tegen. Maar na die eerste maand komt er ritme in de voedingen en beginnen jullie aan elkaar te wennen.

Ik ben nu voor de 3e keer borstvoeding aan het geven, de eerst keer had ik zulke kloven dat ik met tepelhoedjes ben gaan voeden en daarmee heb ik het 8 maanden vol gehouden. De 2e keer wilde ik geen tepelhoedjes gebruiken, maar k heb wel kloven gehad. Men zegt dan dat je je kindje niet goed aan legt, dus ik de lactatiekundige erbij gehaald. Ik kan alleen maar concluderen dat het er bij mij gewoon bij hoort. Ook nu weer kloven, t was even doorbijten maar ze zijn al bijna weg.
De eerste 6 weken zul je alles zelf moeten doen, maar na de kraamweek mogen ze in principe wel 6 uur aan een stuk slapen en hoef je ze niet om de 3 of 4 uur wakker te maken.
Of ze goed drinken hoor je meest al aan het slikken als er 10 minuutjes goed 'geklokt' wordt per borst zitten ze meestal al redelijk vol. Daar zouden ze dan wel een uurtje of 3 op moeten kunnen slapen.
Als ze dan ook nog een boertje hebben gedaan en een schone luier hebben gehad dan kun je ervan uit gaan dat ze om iets anders huilen dan honger, vaak vermoeidheid en soms ook krampjes.

Hoi Hoi, ook ik geef voor de eerste keer borstvoeding. Bij mijn oudste dochter wilde dat niet lukken. NU bij de tweede gaat dat heel goed. Ik moet er wel erg aan wennen, vooral ook omdat je inderdaad alles zelf moet doen en je weinig slaap hebt. Viènna is nu 2,5 week oud maar groeit als kool. Wel heb ik in overleg met de vk twee dagen geleden een flesje gegeven met gewone voeding, dit omdat ik helemaal kapot op was en zo een paar uurtjes heb kunnen bijtanken. Echter gaat het nu sinds twee dagen zo lekker dat ze nu s nachts toch 6 uurtjes slaapt achter elkaar,wat voor mij al een stuk fijner is. Overigens heb ik mijn man wel verteld dat ik max 2 maanden borstvoeding ga geven.

Fijn om te horen dat jullie ook dezelfde ervaring hebben. Gelukkig groeit Saar ook goed en gaat het in principe ook allemaal goed. Vandaag mag ik ook voor het eerst kijken wat ze doet als ik haar vanavond haar laatste voeding geef. Ik hoop dat ze ook een tijdje achter elkaar doorslaapt. Vandaag is de kraamhulp voor het laatst dus vanaf vanmiddag moeten wij het ook weer alleen gaan doen.

Ik vind het erg fijn om jullie ervaringen te lezen. Raar dat je zo onzeker kan zijn, terwijl het toch mijn tweede kindje is. Volgens mij gaat dat ook nooit helemaal over.

Voor mij de tweede keer Bv. Bij de eerste erg onzeker geweest, en vond ik het pas na een week of 10 leuk. Uiteindelijk 18 maanden gegeven. Nu van te voren veel gelezen op borstvoeding.com en het borstvoedingsforum. En het gaat superlekker. Ik ben er veel relaxer onder dan bij de eerste. Kijk niet meer zo op de klok, voed als ik denk dat ze honger kan hebben, vind het prima als dat maar een paar slokken is, of 2 borsten, hou wel in de gaten of de borsten om en om leeg worden gedronken, dus bij weinig drinken niet te snel wisselen. En de nachtvoedingen kan ik ook beter hebben, ik voed nu vaak liggend, heel ontspannen, en ook goed om in verschillende houdingen aan de borst te laten drinken.
En het meisje doet het er goed op, in ruim 3 weken bijna 1 kg gegrooid en nu 59 cm!
Wij gaan weer voor minstens 1 jaar aan de BV!

Ik ga ook voor minimaal 6 maanden, na de eerste maand vliegt de tijd voor ik het wist voedde ik alweer 4 maanden.
Ik voed ook niet op de klok, maar Wanne wil 's morgens om de 2 uur drinken. Das even niet ideaal met nog een aandacht adsorberende dreumes en aan aandacht trekkende peuter in huis. Ik kan ze een keer een half uur tevreden houden maar geen 3 keer op een ochtend das gewoon geen doen. Zowieso zit er teveel onrust in mn dochter van 16 mnd om lief te spelen, boekje lezen of tv te kijken. Die breekt de tent af tijdens het voeden.

Hoe gaat dat bij andere moeders met een 2e (of meer) kind?

Terug
Bovenaan