Borstvoeding

Hoi mensen,

Ik ben de laatste maanden niet zo actief geweest op het forum omdat we in het buitenland zitten en we vaak geen internet hebben. Nu heb ik toch wel even een vraagje, waar jullie misschien jullie ervaring/tips over kunnen delen.

Ik geef nog volledige borstvoeding. Onze dochter is nu 8 mnd. Ik werk niet veel, dus heb alle tijd en rust om haar te voeden. Tot nu toe dronk ze altijd nog 4 voedingen op een dag:

07.30u
12.30u
16.00u
20.00u

Maar de laatste twee weken dronk ze de laatste voeding af en toe helemaal niet, en af en toe maar een beetje. Maar soms dronk ze ook weer gewoon goed. Deze week is ze ziek (geweest) en drinkt ze weer erg slecht. Ook is ze 's nachts weer wakker (tandjes en door infectie) waarbij ik haar ook vaak wat BV geef. Daardoor drinkt ze zelfs haar ochtendvoeding (wat normaal altijd een flinke slok was zeg maar) niet zo goed.

Ik dacht altijd dat sommige vrouwen die tot 1 jaar of zelfs langer voeden, juist die laatste voeding blijven volhouden. Maar het ziet er naar uit dat die er sowieso af gaat vallen.

We zitten in Afrika en het is erg heet. Dus ik geef haar veel extra drinken +/- 200cc per dag. Ook eet ze, geprakt en zonder zout, met de pot mee.

Op hoeveel voedingen zitten jullie nu? Wie heeft er ervaring met het lang door voeden van je kindje? Hoe gaat dat?

Ik hoop op reactie! Alvast bedankt.

Groetjes, Greetje

wat knap dat je zo lang nog borstvoeding geeft!
Ik heb er geen ervaring mee. En bij voeden lijkt mij wel verstandig .
Met de fles zitten wij nu op 3 flessen van 210 cc en beker diksap, fruit, brood en warme maaltijd.

ben benieuwd of er nog meer zijn die zo lang borstvoeding geven.

succes!!

Hey Claudia!

Naast die 4 borstvoedingen, krijgt ze 's ochtends een 1/2 bakje yoghurt, met wat fruit of granen en een stukje brood. 's middags een fruithap, en 's avonds ook een warme hap. Tussendoor drinkt ze ong. 200cc extra sap. En knabbelt ze soms wat op een lange vinger of iets dergelijks.

De BV is echt voor erbij, en om haar net dat beetje extra mee te geven. Ik hoop dat er hier nog zijn die hun ervaringen kunnen delen.

Groetjes!

Ben er zelf een nope in met 3 flessen kinderen maar ga er van uit dat je met borstvoeding ook naar 3x gaat zoals wij met de fles.
Dus waarschijnlijk zul je weer even ritme moeten zoeken. en dan zou ik `s middags een keer minder voeden zodat de avond voeding er nog wel in gaat.
Overdag krijgt ze namelijk 200cc sap van je.

hopelijk heb je er wat aan.

grt Sonja

Hoi Greetje,

via internet is het natuurlijk altijd lastig te beoordelen, maar als ik jouw verhaal zo lees, denk ik dat ze te veel vocht op een dag binnenkrijgt. Mijn zoontje is nu ongeveer 8 1/2 maand en hij krijgt ook nog volledig BV. Ons schema ziet er als volgt uit:

5.00 uur = BV (valt daarna weer in slaap tot 7 uur)
8.00 uur = 1/2 tot 1 boterham
9.00 - 10.00 uur slaapje
10.30 uur = fruit
11.45 uur = 1/2 tot 1 boterham
12.00 uur = BV
12.30 - 14.00 uur slaapje
15.00 uur = koekje/ beetje diksap/ fruit
16.30 - 17.15 uur slaapje
17.30 uur = warm eten
19.00 uur = BV en naar bed

Die drie kleine slaapjes komt omdat ik mijn dochtertje om 14.15 uur van school moet halen en ik Willem niet alleen thuis durf te laten (ben al gauw 20/25 minuten weg).

Nou woon jij in Afrika en daar is het natuurlijk veel warmer en zweet je meer, dus ik zou 's ochtends bij de yoghurt en 's middags bij het fruit wel wat extra sap aanbieden, maar niet zoveel dat ze dus 's avonds niet meer wil drinken.

Mijn dochtertje heb ik tot 10 maanden 3 x per dag BV gegeven. Toen wilde ze 's middags niet meer echt drinken. Heb haar vanaf toen bij de boterham 's middags gewone melk gegeven en heb haar daarna tot 14 maanden wel nog 's ochtends en 's avonds BV gegeven.

Wat belangrijk is, is dat je de momenten van de BV zo gelijk mogelijk verdeeld over de dag. Dus niet 's ochtends twee keer en dan de rest van de dag niet meer.

Hopelijk heb je er wat aan!!

Groetjes,

Prulleke3

Ik zag nu pas dat jij 's middags ook nog geeft (rond 16.00 uur). Dit is natuurlijk net zo goed als sap qua vochtinname en al helemaal qua voeding!!!

Nog even een aanvulling; je moet zelf ook heel erg goed blijven drinken, hè!!!! Hoe ouder de kindjes worden hoe belangrijker het is dat je zelf ook heel goed en veel blijft drinken! Als jij namelijk niet genoeg drinkt, maak je ook niet genoeg BV aan. Kindjes van deze leeftijd kunnen in 4/5 minuten je hele borst leegdrinken en dat kan echt 250 ml of zo zijn!!

En als je 's nachts voedt omdat ze een keer ziek is (doe ik ook!), heb je natuurlijk minder 's ochtends, maar dat compenseert zichzelf allemaal. BV is echt een wonderlijk iets!

Nou, drie maal is scheepsrecht, hihihi!

Ik bedoelde met bovenstaand berichtje dat het dus ook zo kan zijn dat je dochtertje 's avonds minder drinkt, omdat jij niet genoeg BV meer aanmaakt, omdat je te weinig hebt gedronken. Dan is het niet een kwestie van dat ze het niet meer wil, maar dat er niet meer in zit.

Of dat ze dus gewoon veel sneller en dus korter bij jou drinkt, omdat ze in een paar minuten tijd de borst leeg kan drinken.

Wat ik bij Willem ook vaak merk is dat als hij 's avonds al echt moe is als ik hem BV geef, hij beter drinkt, omdat hij dan niet afgeleid wordt. Misschien is dat ook een tip. om ergens rustig te gaan zitten of liggen (kan soms ook heerlijk rustig zijn), zodat er zo min mogelijk afleiding is.

Nou, het was een hele 'litanie', maar hopelijk heb je er iets aan!

Groetjes en succes,

Thea

PS: hou je ons op de hoogte??

Dag Greetje, goed dat je nog zo lang BV geeft! Ik heb mijn dochtertje 17 maanden gevoed en mijn zoontje drinkt nu al bijna 10 maanden! Wat ik je vooral mee wil geven is dat ieder kindje anders is en dat het goed is om naar je kindje te kijken en je eigen gevoel te volgen.
Mijn dochtertje dronk rond deze leeftijd nog wel zo'n 6-8 keer per dag bij mij. Zij was meer een kleine beetjes drinker noemde ik dat altijd. Mijn zoontje drinkt nu nog zo'n 4 keer bij mij. Als je lang wilt blijven voeden zou je er voor kunnen kiezen om geen sap aan te bieden en in plaats daarvan nog een keer extra BV te geven. 4 keer is zeker niet te veel in ieder geval, maar ook niet per se te weinig. Het kan gewoon goed zijn voor jou kindje. Flessenkindjes zijn heel anders dus let vooral niet op hun schema/eetpatroon, dat is appels met peren vergelijken (niet vervelend bedoeld hoor, maar bv is meer dan een beker melk). BV is een kwestie van vraag en aanbod en de meeste kindjes hebben we fases waarin ze minder drinken en dan juist weer meer. Ook kan het zijn dat je langzaam aan je cyclus weer terugkrijgt (of dat je die al weer hebt) wat meestal ook wel tot een productiedipje kan leiden.
Mocht je nog meer BV gerelateerde vragen hebben dan kun je ook eens kijken op: www.borstvoedingsforum.nl
Succes er mee!

Terug
Bovenaan