Borstvoedings vraag.

<p>Hoooiiii,</p><p>Hoe lang zijn jullie van plan borstvoeding te gaan geven? </p><p>Of:</p><p>Hoe lang hebben jullie borstvoeding gegeven? Tot hoe oud? En toen jullie zijn gestopt. Wat hebben jullie toen gegeven inplaats van melk savonds? </p>
 
Mijn dochter is 18 maanden en krijgt nog steeds borstvoeding. 
Wist je dat de Wereldgezondheidsorganisatie adviseert om tot 2 jaar te voeden en daarna zolang als moeder en kind willen? En dat de natuurlijke speenleeftijd (wanneer kinderen uit zichzelf stoppen) tussen de 3 en 7 jaar ligt? 


Uiteraard hoef je niet zo lang te voeden, maar het geeft een heel ander beeld van de 'normale' duur van borstvoeding dan je in het dagelijks leven meestal krijgt. 
 
Tijdens de zwangerschap van de eerste was ik van plan ongv. drie maanden borstvoeding te geven. Dat zijn er toentertijd tien geworden. Was toch wel erg makkelijk. Rond de 10 maanden wilde ze niet meer. Toen ben ik savonds overgestapt op flesvoeding. 
Voor deze baby wil ik dus maar gewoon aankijken hoe lang het goed wil gaan.
 
Ik heb mijn grens steeds verlegd. Eerst hoopte ik de 3 maanden te halen, toen 6, en toen 9. Nu is hij 10 maanden en voed k alleen nog 's ochtends en 's avonds en zie ik het wel,.. ik heb nu geen 'doel' meer wat ik wil halen zeg maar. 
 
Ik heb 14 maanden gevoed. Met 12,5 maand heb ik de avondvoeding laten vervallen en deze vervangen voor een fles volle melk. Met 14 maanden op vakantie de ochtendvoeding laten vervallen. Zelf was ik er zo heel blij mee. 
Mijn voornemen was om iig het jaar te halen. 
 
Was van plan paar weken, weken werden maanden, jaar en uiteindelijk 2 jaar lang gevoed. Overdag geef ik nu beker volle melk aan ons kind tijdens de lunch. 
 
Het advies dat ik je wil geven is, doe het zolang jij er gelukkig van wordt. 
Alhoewel men het soms rooskleurig doet lijken, is borstvoeding helemaal niet vanzelfsprekend en kan het heel zwaar zijn. 
Een gefrustreerde moeder met ontstoken borsten omdat ze de druk voelt van borstvoeding is voor een kindje echt niet ok. Een gelukkige moeder maakt een kindje gezonder dan welke borstvoeding dan ook. 


Zelf heb ik het geluk gehad dat het redelijk goed ging allemaal en ik heb tot 5 maanden borstvoeding gegeven. Toen ik ging werken en moest gaan kolven, werd ik daar heel ongelukkig van. Niks voor mij. 
Vanaf 6 weken zijn wij 1 borstvoeding vanuit een flesje gaan geven. Fijn voor het hechten met papa maar ook voor het kindje om te wennen aan flessen. 
Na 5 maanden overgestapt op HIPP. Een biologische poedermelk die mild voor de darmpjes schijnt te zijn. Of dat echt zo is weet ik niet. Maar daar wij zelf ook alles biologisch eten en drinken, vond ik dit een logische keuze. 


mijn zoontje is nu 16 maanden en krijgt in de avond nog een fles. Omdat hij het heerlijk vindt en hoort bij het avond ritueel. Overige zuivel krijgt hij binnen door broodbeleg, yoghurt en af en toe een bekertje koemelk. 


succes met je keuzes, volg vooral je eigen gevoel
 
Het doel bij de eerste was 6 maanden en dat moest en zou lukken ten koste van alles. Uiteindelijk 11 maanden gevoed. Toen was de koek echt op. Hij kreeg daarna opvolgmelk/dreumesmelk of yoghurt. 
Doel bij mijn tweede was er niet, als het lukte was het mooi en we zouden wel zien hoelang het duurde. Ik zou nooit meer zo ver gaan als bij mijn zoontje. Uiteindelijk 12 maanden gevoed, ik kon niet stoppen want een hardnekkige flesweigeraar. Ze krijgt yoghurt en water of gewone melk. Wil niets van dreumesmelk weten. We hebben dat nog steeds in huis, want mijn zoontje is nu ruim 5 en vraagt nog dagelijks om die smerige stinkende peutermelk. 
 
Terug
Bovenaan