Borstvoedings vraag.

Ik heb 9 maanden borstvoeding gegeven. Dat was ook ongeveer mijn voornemen van tevoren. Ik had wel wat moeite mijn productie op peil te houden. Moest daarvoor nog regelmatig kolven. Toen ik stopte ook geen last van stuwing gehad oid.
Als ze 9 maanden zijn houdt het kolfrecht op je werk op. En ik had niet zo veel zin om in mijn eigen tijd te gaan zitten kolven. "Gelukkig" met corona kon ik het merendeel van de laatste 2,5 maand bijna alles doen met live voeden, maar moest daarna toch weer regelmatig naar kantoor. Ik vond het tegen die tijd ook wel mooi geweest en ik was wel klaar om er afscheid van te nemen. Ook sliep mijn zoontje nog niet de nacht door met 9 maanden omdat borstvoedingskindjes vaak kleinere snackers zijn die vaker een kleinere voeding willen hebben. Na ongeveer 2,5 weken op kunstvoeding is hij gaan doorslapen.
Maar al met al zou ik het bij een volgende echt weer zo doen. Ik vond het een hele mooie ervaring en het blijft toch echt altijd goed afgestemde voeding. 
Zoek gewoon het beste moment voor jou. Laat je niet intimideren door de mensen die willen dat je lang borstvoeding moet geven. En ook niet door de mensen die je aan de kunstvoeding proberen te krijgen (want ja die zijn er ook een hoop). En als het vanaf het begin niet lukt dan is dat ook geen enkel probleem. Het moet geen pijn gaan doen. Je kan dan altijd even een lactatiekundige inschakelen, maar bloedende tepels oid is echt niet zoals het hoort.
En leer je kleine wel uit een flesje drinken. Bij ons deed hij dat gelukkig goed op de kinderopvang. Thuis iets minder, maar als jij wil stoppen en je hebt een flinke flesweigeraar, dan wordt je daar ook ongelukkig van.
Daarnaast nog 1 tip: Je kan aan het einde van je zwangerschap (vanaf ongeveer 37 weken) soms een paar druppels met de hand al uit je borst kolven. Ik had zo voor mijn bevalling al 3 spuitjes (van die doseringsspuitjes) gevuld met iets van 10-15 ml per spuitje. 
Ik had een zware bevalling die eindigde in een keizersnede en mijn zoontje had het de eerste dag erg moeilijk en moest zuurstof krijgen en kreeg dus ook zijn voedig uit een sonde. Omdat ik al een voorraadje melk had (van meerdere dagen kolven), kon hij wel vanaf het eerste moment borstvoeding krijgen. 
 
Terug
Bovenaan