borstvoedingsellende

hallo dames,

omdat de borstvoeding niet goed op gang kwam, zijn we borst en fles gaan combineren. nu heeft hij wat moeite met de tepel en de fles vindt hij geweldig. door het vervelende begin heb ik ook eigenlijk niet meer zoveel zin in die borstvoeding, maar ik blijf twijfelen om helemaal te stoppen, omdat 't goed is voor hem en omdat hij nergens beter mee tge troosten is. wie heeft hier ook ervaring mee en/of tips voor me? (vk zegt dat ik moet stoppen als ik dat wil en het cb vindt dat ik moet doorgaan...)
 
Ga op je eigen gevoel af, als je wilt stoppen moet je stoppen en je hoeft je daar niet schuldig over te voelen. Bij mijn eerste kind was het de bedoeling dat ik bv ging geven, maar omdat hij een slechte start had bij de geboorte en in de couveuse moest heb ik gekozen voor fv omdat ik er zeker van wilde zijn dat hij voldoende binnen kreeg. Bij mijn tweede ben ik meteen met fv begonnen. Ik heb nergens spijt van, ze doen het heel goed, mijn dochter van 7 maanden zit qua gewicht zelf tegen de bovengrens van het cb.
Succes
 
Als jij je niet prettig voelt bij de borstvoeding zal je kindje dat ook merken.
Ook ik vond het troosten zo heerlijk en mijn dochter viel ook altijd zo lekker bij me in slaap! Toen mijn dochter op een gegeven moment ging "klooien" aan de borst en niet echt meer een hele voeding wilde drinken ben ik gaan afbouwen en na een week zat ze volledig op de fles. Ik vond het ook heel erg moeilijk om afscheid te nemen maar wat jij ook beslist het is de juiste keuze. Jij als mama zult toch nooit een beslissing nemen waarvan je denkt dat je je kind er te kort mee doet??? Ik heb mijn dochter 5 maanden volledig aan de borst gehad en op een gegeven moment vonden we dat beide lang zat.
Maar ik zou je wel een ding willen adviseren: stop voordat je straks helemaal de wanhoop nabij bent. Zo zou je nooit meer van de borstvoeding kunnen genieten bij een eventueel volgend kindje.
Een andere optie is kolven. Daar moet je energie, tijd en zin in steken. Het zal niet van een leie dakje gaan maar als je het echt zo belangrijk vind om borstvoeding te geven is dit een optie.
Ik wens je heel veel sterkte en geluk met je kindje.
Voor meer info, ga eens naar www.borstvoeding.nl en stel daar je vraag eens op het forum. Of bel een lactatiedeskundige.

groetjes van Loes
 
Ik ben het helemaal eens met bovenstaande reacties. Ook heb ik wel begrepen dat na zo'n week of 6 borstvoeding je kindje wel de belangrijkste afweerstoffen en darmflora heeft opgebouwd. Flesvoeding is bovendien ook prima, ik heb mijnkindje er helemaal van zien opknappen, en kon toen ook veel meer genieten van het voeden. Succes!
 
Hoi bb,

Ook mijn mannetje had een slechte start; 2 weken te laat geboren en met een spoedkeizersnede gehaald omdat ook na een infuus de weeen nog niet op gang kwamen en hij in het vruchtwater gepoept had. Om die reden hebben ze ook meteen na de geboorte zijn maagje leeg gepompt. De eerste dagen waren we allebei behoorlijk van slag en lukte de bv ook niet goed, hij werd bijgevoed. Toen we na 5 dagen thuis waren ging het steeds beter tot 2 weken later de bv weer niet lukte. Dit kwam omdat er te weinig voedingsstoffen in de melk zaten. Ik had melk zat maar dat was dus het probleem niet. Ik zat op het laatste iedere voeding ruim een uur met hem en hij dronk al die tijd. Als je hem dan weglegde (omdat hij sliep) werd hij na 1,5 uur weer wakker en dan brullen van de honger. Dan herhaalde het hele verhaal zich opnieuw. Ik werd heel erg gestressed van al dit gedoe en dat hielp dus ook niet mee aan het slagen van de bv. Uiteindelijk heb ik met pijn in m'n hart de wijkverpleegkundige gebeld en die zei dat ik moest stoppen als ik dat wilde. Ze vertelde me hoe ik moest afbouwen en binnen een week zat mijn zoontje volledig aan de fles. Dat gaf ons allebei heel veel rust. Ik ben gisteren net voor het eerst bij het cb geweest en hij is 1 kilo aangekomen (in 5,5 week) en dat is prima en ook was hij 6 cm gegroeid. Alles was dus prima in orde. Hier deden ze helemaal niet moeilijk over stoppen. Ik vond het zelf wel jammer en miste ook het knusse van bv geven maar nu knuffelen we heel veel. Dat helpt bij ons ook om te troosten, net als (af en toe) een speentje.

Laat je door niemand wat aanpraten hoor, ook het cb niet.Als jij je niet fijn voelt bij bv dan moet je gewoon stoppen (daar hoef je niet voor naaar het cb, wel even aan een deskundige vragen hoe het moet want als je het niet goed afbouwd kun je borstontsteking krijgen.) Je moet doen wat voor jou het fijnste is. En zoals Loes al zegt: als jij je niet prettig voelt bij bv, merkt je kleintje het ook.

Veel succes!

Groetjes Patricia
mv Justin 5,5 week
 
bij mij gaf de bv ook problemen, kim wilde de tepel niet pakken, dagen lopen klungelen, toen begonnen met afkolfen en dat in de fles gegeven, 6 weken volgehouden. Je moet vooral doen wat jou hart je ingeeft, flesvoeding is tegenwoordig toch ook prima? mij gaf het erg veel rust door de fles te gaan geven en dat merkt je baby ook!!
 
Het is natuurlijk wel zo dat als je fles en borstvoeding door elkaar geeft, hij het alleen nog maar moeilijker zal vinden je tepel te accepteren. Als je toch wilt stoppen kun je eraan denken alleen de ochtendvoeding te blijven geven. De melk komt er dan zo makkelijk uit dat je kindje weinig moeite hoeft te doen het eruit te krijgen. Zo krijgt hij toch nog veel goede stoffen binnen. Ook al eens een tepelhoedje geprobeerd? Succes met je keuze!
 

Hallo bb,

ik wil ook even reageren op jou verhaal, onze dochter is nu 2 mnd en ik geef combinatie borst en de fles. In het begin vond ik borstvoeding geven een ramp , het aanleggen lukte niet en ze viel voordurend in diepe slaap en zo wist ik niet of ze wel genoeg binnen kreeg.Nu is ze weer wat groter en kost het haar niet meer zoveel energie , dus gaat het stukken beter. En omdat ze bij de geboorte licht was gaven we een flesje erna. Onze meid heeft helemaal geen moeite met de wisselingen en zolang ze de borst nog wil geef ik die eerst. Alles wat ze binnen krijgt is toch weer mooi mee genomen . S ´nachts slaapt ze al goed door , maar overdag meldt ze zich nog om de 3 uur. Wanneer komt er eigenlijk meer tijd tussen de voedingen ?zal ze dit zelf aan geven ? Als iemand het weet ? schrijf het mij. Ik kijk erg naar dat moment uit , want nu bestaat de dag eigenlijk alleen maar uit eten geven. De dag vliegt om en tussen die tijd helemaal.
Wat heerlijk zal dat zijn als ze dadelijk gewoon een eet schema heeft net als pap en mam!!

Groetjes Wilma
 
Terug
Bovenaan