Boze buren om onze poes

Hoi Meiden,

Ik zit nog even bij te komen. Eigenlijk hoort het  hier niet, maar ik  weet dat we bij elkaar  ons verhaal altijd even  kwijt kunnen.

We hebben sinds een paar maanden een poes uit het asiel. Ze is iets ouder als een jaar en is super lief.
Sinds een paar weken mag ze naar buiten en daar is ze helemaal blij mee. Ze moet ook echt naar buiten kunnen. Die weken binnen, waren helemaal niets voor haar.

Net ging een vriendin van me weg en kwam de buurvrouw van twee huizen verder langsgelopen met haar hondje. Of ik er even voor wilde zorgen, dat onze kat niet meer in haar tuin kwam. Mijn eerste reactie was: "Hoe wil je dat ik dat doe?" Ik moest haar maar binnen houden of aan een lijntje doen. Dus ik zeg tegen die vrouw: "Dan kan ze terug naar het asiel, want dan wordt ze gek." Kijkt ze me echt zo aan van "tja". Nou ik ben toch een partij boos.

Ik snap wel dat hun niet zitten te wachten op onze kat in de tuin. Maar ik snap überhaupt niet dat ze daar in de tuin komt. Die hond van hun zit heel veel buiten en daar moet ze niets van hebben. Nu heeft ze blijkbaar vanochtend daar in de tuin gepoept en dat vind ik echt heel vervelend. Maar ik zie echt niet in wat ik kan doen.

Heb op een kattensite net al alle oplossingen zitten lezen, maar een ren waar ze echt in kan rennen, daar hebben we de tuin niet voor. Ik zou een soort van gevangenisluchtplaats kunnen maken van onze tuin, maar daar worden wij en onze directe buren ook niet blij van.

Die mensen hadden ook al geklaagd dat ze een merel had aangevallen die bij hun in de tuin zat. Volgens mij hebben ze gewoon een hekel aan katten. Ik weet echt niet wat ik hiermee moet doen. Ik kan toch niet het hele leven van onze kat aanpassen, naar hun wensen?

Belde net met mijn man en die zei gelijk: "Als ze oorlog willen kunnen ze het krijgen, die kat blijft lekker buiten spelen." Maar ik heb ook geen zin in een burenruzie.

Het verhaal is dat wij zelf eigenlijk ook buitenkatten zijn, hahaha. Zodra het enigsinds kan gaan we naar buiten. Zeker de afgelopen dagen met dat lekkere weer, staat de deur hier gewoon altijd open. Ook zodat Renée zelf naar binnen en buiten kan lopen.
We zijn allemaal superveel van haar gaan houden en ze kan echt niet altijd binnen blijven. Ik ga haar dus echt niet terug naar het asiel brengen.

Oh, ik kan hier zó verdrietig van worden. Ik wil best met die mensen gaan praten, maar ik heb een beetje het idee dat er niet echt mee te praten valt.

Weer een lekker lang verhaal, maar ben het wel effe kwijt.
Mochten jullie tips hebben, hoe ik de burenoorlog kan voorkomen, dan hoor ik het graag.

Liefs,
Evelien

Onze kat was ook een buitenkat en moest naar buiten kunnen. Bij de vorige eigenaar had hij zelfs een kattenluik voor dag en nacht.
Niet om je aan te vallen, maar ook ik heb een gruwlijke hekel aa katten in mn tuin en vooral die zitten te poepen en weer verdwijnen.
Ik wilde dat dus absoluut niet met onze kat en ben met hem in training gegaan haha, klinkt heftig maar viel mee.

Hij mocht in mn tuin maar steeds als hij de tuin uit wilde zei ik nee terug, pakte hem op en zette hem in de tuin. Na een paar dagen vanaf mijn tuinstoel en dan als hij de tuin uit wilde nee terug en ik had een plantenspuit bij. Ik spoot dan wat water in de richting van waar hij de tuin uit wilde (niet op hem dat vond ik zielig)

Hij is een enkele keer ontsnapt, maar binnen een jaar wist hij niet beter of hij mocht buiten maar wel in eigen tuin.

Buren blij, ik blij, kat blij en nog veel beter, niet de kans dat ik te horen zou kunnen krijgen dat mn kat onder een auto was beland in de straat

Heel veel succes en ik zou toch proberen naar de buurvrouw toe te gaan, dan heb je in ieder geval laten zien dat je bereid bent erover te praten en er iets aan te doen.
Als ze dat niet accepteerd, tja dan ben je klaar maar heb je wel je best gedaan

Tuurlijk kun je hier je verhaal kwijt.

Heel vervelend om ruzie te hebben met de buren. Maar ik vind dat katten gewoon buiten moeten kunnen leven. Is het jouw kat niet die in haar tuin loopt dan is het de kat van de achterburen wel.

Het enige wat je zou kunnen doen is helpen meedenken hoe ze haar tuin katvrij kan houden.
Er zijn soorten planten die 'katten-werend' zijn, of een kat een paar keer natspuiten houd ze ook weg uit een tuin.
Je kan aanbieden een plantenspuit te kopen, of zo'n plant te betalen. Maar ik denk dat je niet meer hoeft te doen. Buiten is buiten.

Liefs Nelleke

Zit vol verbazing je verhaal te lezen... Ok ik ben ook geen kattenliefhebster, maar ook al houd ik niet zo van katten, ik kan toch moeilijk zeggen tegen mijn buren dat ik niet wil dat hun poes/kat  uit onze tuin moet blijven. Wat ik wel heel knap en dapper van jullie poes vind dat ze zomaar in een tuin komt waar eigenlijk een hond de baas is, dit hoor je niet veel...
Ik heb geen oplossing voor je maar wil je wel een hart onder de riem steken. Je hoeft echt jullie allerliefste poesje niet naar het asiel terug te brengen. ( Mooie bak trouwens want dan zouden er veel katten en honden naar het asiel moeten). De buurvrouw heeft nu jullie poes in het oog maar misschien komen er deze zomer wel meer poezen in haar tuin......Ben benieuwd hoe ze daarop zal reageren....

Jolanda

Hoi,

Ik moet eerlijk zeggen dat ik er ook een hekel aan heb om andermans katten in de tuin te hebben. Wij hebben een vijver gehad en die werd regelmatig gemolestreerd door katten. Ook Heb ik weleens poep in de zandbak gehad en dat soort dingen. nou ik ben daar echt niet van gedient hoor.

Ik geloof zelfs dat je wettelijk verplicht bent om je kat bij je te houden als er mensen zijn die er last van hebben. Maar hoe dat precies zit weet ik ook niet hoor.

Ik heb verder niks tegen katten, alleen ik heb ze niet en hoef ze dan ook niet van iemand anders in de tuin te hebben. het klinkt misschien hard. maar als ik een hond had had hij ook aangelijnd moeten zijn en moet je ook belasting betalen. Aan mij heb je dus waarschijnlijk niks. Maar misschien kan je de buren dan ook beter begrijpen.

Succes ermee.

Groetjes Natasja mv Jamie

Tja, ik kan niet anders dan het geheel eens zijn met Pauline. Ik ben ook echt een kattengek en heb 15 jaar een kat gehad. Helaas is hij 1.5 jaar geleden overleden. Cleo kwam ook gewoon buiten, maar alleen in mijn tuin. Ik ben in de tijd dat ik Cleo had ook een keer of 4 verhuisd en steeds raakt hij weer gewend aan de nieuwe omgeving, maar liep niet weg. Ik vind dat andere mensen onder geen enkel beding last hoeven te hebben van mijn beesten. Ik heb vogels in een vollière zitten en ik kan je zeggen dat ik er niet blij van word als de kat van een van onze buren boven op mijn vollière zit.

Eerlijk is eerlijk, een hond hoort ook aan de lijn en een kat is heel goed aan te leren dat de situatie veranderd is. Ik heb mijn kat gekregen toen ik nog bij mijn ouders woonde. Daar kon hij gewoon naar buiten. Toen ik op mezelf ging wonen was dat in een appartement op de eerste verdieping. Vanaf dat moment kon hij niet meer naar buiten en dat was geen enkel probleem. Ik ben er van overtuigd dat het probleem dat mensen zeggen dat een kat niet binnen kan blijven, meer de overtuiging van de mens is, dan dat het in werkelijkheid zo is.

Probeer de "therapie" van Pauline eens. Wie weet helpt het. Het is even investeren, maar je maakt er veel mensen (en de poes, want die loopt geen risico's meer) blij mee!

Succes
Fonske.

Hoi meiden,

Bedankt voor jullie reacties. We gaan in Pauline-therapie met Miepie, hahaha.
Geweldig idee, had geen benul dat ze dit aan te leren is.

Ik zal nog wel even met de buurvrouw gaan praten om uit te leggen, dat we  dit gaan proberen en dat het nog wel eens mis zal gaan. Hopelijk heeft ze hier begrip voor.

En hopelijk snapt Miep wat de bedoeling is. Tot nu toe hebben we haar nog maar weinig kunnen leren. Ze is 1 en is lekker aan het puberen. Dat hoort bij de leeftijd, maar kan met dit soort dingen natuurlijk wel onhandig zijn.

Nogmaals bedankt en alle tips over de therapie zijn welkom. (ga morgen gelijk een plantenspuit halen!!)

Heel veel liefs,
Evelien

Hé Evelien!

Joh, dat mensen daar over klagen! Er lopen zóveel katten buiten. Komt die van jullie niet bij haar in de tuin, dan wel die van een ander!! Volgens mij kan je dat niet echt voorkomen. Behalve dan misschien wat iemand al zei met kat-werende planten of zo (werkt dat dan echt?). Ik ben niet echt een katten-liefhebber, ben er ook nog mega-allergisch tegen. Maar dat ze door je tuin lopen, heb ik altijd geaccepteerd als een feit waar je toch niks tegen kunt doen.

Als mensen een vijver hebben en die willen beschermen tegen katten, is misschien deze reigerverschrikker een goed idee (werkt ook héél goed tegen reigers, haha!)

Wij hebben er ook zo een (alleen ander merk), en écht... werkt prima!!

Succes met de plantenspuit!!

Groetjes, Marloes.

Terug
Bovenaan