Brabbelen

Ik vraag me af hoe oud jullie kindjes gaan/gingen brabbelen. Mijn zootnje heeft dit gedaan toen hij een maand of 3 was maar nu al een maand of 2 niet meer. Hij heeft wel uitgevonden hoe hij moet schreeuwen en geluid teruguit maken, maar brabbelen doet hij niet meet. Hij is inmiddels 7,5 maand en maak me hier best een beetje zorgen over.
Ik praat de hele dag tegen hem en benoem alles wat hij vastpakt of aankijkt. Daarnaast zing ik heel veel voor hem en lees ik hem voor. Helaas mag dit nog steeds niet baten. Hij zegt ook nog steeds geen papa of mama... Is dit wel normaal??( voor zover een ontwikikeling als normaal bestempeld kan worden)

Groetjes M
 
Hallo,
Het is heel normaal dat hij nog geen papa of mama zegt. Kinderen ontwikkelen in fases. Op het ene moment hebben ze meer interesse in motoriek (kruipen, rollen, lopen) het andere moment meer in spreken. Mijn zoontje was 13 maanden toen hij echt papa en mama ging benoemen. De klanken kwamen al wel wat eerder. Wanneer je kind met 18 maanden de 10 woordjes nog niet haalt, dan zou ik eens kijken hoe het ervoor staat. Maar met 7,5 mnd hoef je je daar echt nog geen zorgen om te maken. Blijf vooral met losse woordjes tegen hem praten en doe hem de dierengeluiden voor, dan komt het best goed. (Ik ben trouwens logopediste, vandaar dat ik er wel wat vanaf weet)
Groejes
 
Hoi mamaikke,

Bedankt voor je reactie. Fijn omdat van een logopediste te horen... Nu hoef ik dit dan ook niet aan te kaarten bij het CB. Ik ga er ook wel vanuit dat het allemaal goed komt, maar als ik andere kindjes van zijn leeftijd hoor, die brabbelen allemaal veel meer dan hij.
Nu is het wel zo dat Noah heel snel is met andere dingen. Hij loopt nu al mee aan de hand en gaat uit zichzelf staan in de box. Daar ben ik dan ook wel heel trots op... ;-)

Groetjes M
 
Het is echt zo dat als ze in het één ontwikkelen, het ander stil ligt of zelfs terug valt. Bij onze zoon was het bijvoorbeeld dat hij begon met kwaakkwaak (kaka) zeggen voor een eend en zwaaien, maar deed dat niet meer toen hij ging kruipen.
http://www.logopedie.nl/bestanden/nvlf/documentatiecentrum/publicaties/producten_studenten/Reader20LOOK.pdf
In deze link een overzicht wanneer kinderen wat doen (ongeveer) maar staar je daar niet blind op. Nog een tip om de ontwikkeling van de mondmotoriek te trainen, begin zo snel mogelijk met stukjes eten en begin al met oefenen met drinken uit een beker. Als hij een speen heeft, alleen met inslapen gebruiken en in bed laten liggen. Wij hebben onze zoon ook maar tot 1 jaar een fles gegeven, daarna alleen maar gewone beker en rietjesbeker.
Als je nog vragen hebt kom maar op.
Groetjes
ps: onze zoon loopt sinds 2 dagen los (ruim 16 maanden)
 
Het is echt zo dat als ze in het één ontwikkelen, het ander stil ligt of zelfs terug valt. Bij onze zoon was het bijvoorbeeld dat hij begon met kwaakkwaak (kaka) zeggen voor een eend en zwaaien, maar deed dat niet meer toen hij ging kruipen.
http://www.logopedie.nl/bestanden/nvlf/documentatiecentrum/publicaties/producten_studenten/Reader20LOOK.pdf
In deze link een overzicht wanneer kinderen wat doen (ongeveer) maar staar je daar niet blind op. Nog een tip om de ontwikkeling van de mondmotoriek te trainen, begin zo snel mogelijk met stukjes eten en begin al met oefenen met drinken uit een beker. Als hij een speen heeft, alleen met inslapen gebruiken en in bed laten liggen. Wij hebben onze zoon ook maar tot 1 jaar een fles gegeven, daarna alleen maar gewone beker en rietjesbeker.
Als je nog vragen hebt kom maar op.
Groetjes
ps: onze zoon loopt sinds 2 dagen los (ruim 16 maanden)
 
hoi mamaikke,

je zegt dat een kindje van 18 maanden 10 woordjes moet kennen.
nu is onze dochter 18 maanden en zegt ongeveer 4 woordjes (bah, mama, papa en ja en nee).
nu begint ze eigenlijk nu pas met staan en zitten maar verder is ze wel heel erg vrolijk.
kan het echt kwaad als ze nog geen 10 woordjes zegt op deze leeftijd?
 
Hi M,

Ik zou het wel aankaarten bij het CB, als is het maar dat het dan in het dossier staat.
Ik vind het persoonlijk wel "zorgelijk" dat een kindje ineens niet meer brabbelt en daarvoor wel gedaan heeft. Ongeacht de leeftijd waarop deze is (sorry mamaikke dat ik het niet met je eens ben).

Ik ben geen logopediste, ik ben een moeder van een kind met een spraakprobleem.

Onze oudste brabbelde ook best aardig, maar ineens stopte dat. Wij dachten ook dat het gewoon even tijdelijk over was. Ik weet niet wanneer het brabbelen begon, wel dat hij er rond een jaar mee stopte. Ik besteedde daar verder geen aandacht aan. Toen hij 18 maanden was kwam ik op het CB en kreeg ik de vraag: Praat hij? Nee dus. Brabbelt hij wel? Nou je zegt: dat heeft hij gedaan, maar nu niet meer. Daar gingen toen toch de bellen rinkelen. Wij hebben onze zoon laten testen en het bleek dat hij vocht achter zijn trommelvliezen had. Hij had dus inmiddels meer dan een half jaar al niet (of niet goed) kunnen horen en had daarmee dus een flinke achterstand opgelopen. Wij zijn gelijk doorverwezen naar KNO voor buisjes en naar het Audiologisch centrum. Cas was bijna 2 toen hij eindelijk ging praten, maar zijn achterstand is hij nu op 3-jarige leeftijd nog niet kwijt. En dat is echt heel erg frustrerend!

Ik zeg niet dat jouw kindje zo is, maar las het gedrag zo veranderd, heeft dat misschien niet alleen met interesse te maken. Een testje (net zoals ze doen bij een pasgeboren baby) is zo gedaan en dan ben je er vroeg bij als het toch niet goed mocht zijn. Want ik kan je uit ervaring vertellen dat als kindjes een taal- en/of spraakachterstand krijgen, dit heel erg veel tijd, energie en inspanning kost om weg te werken.

Gr. Tamara.
 
Hoi mamaikke,

Hij krijgt al vanaf 6 maanden stukjes, gewoon van de pot meeeten. daarnaast heeft hij geen speen en ben ik inderdaad al bezig met oefenen van het drinken uit een beker. Dit komt ook omdat hij niet uit een tuitbeker wil drinken en water of iets dergelijks pakt hij ook niet uit de fles. Verder krijgt hij 's ochtend ook gewoon pap uit een bordje. Hij dus nog maar 2 flessen per dag. Dus daar kan ik helaas al niet meer aan veranderen.

@ tamara. Misschien toch inderdaad maar aankaarten bij het CB al betwijfel ik of het aan het gehoor ligt. Hij reageert namelijk al op het kattenbelletje als de poes van de trap afkomt( hij vindt de kat nogal interessant.) Maar het melden kan natuurlijk nooit kwaad.

Iniedergeval allemaal alvast bedankt voor de reeacties... Nog meer tips zijn altijd welkom!!

Groetjes M
 
Terug
Bovenaan