Brabbelen

@mama van esmee:
Ik zou het in de gaten blijven houden en aankaarten bij het cb kan altijd en is ook altijd goed. In de praktijk zijn de kinderen vaak 2 of 2,5 als ze komen. Wanneer een kind naar de peuterspeelzaal gaat met 2 jaar zie je ook vaak een sprongetje bij de kinderen. Wanneer je tijfels hebt over het gehoor is het idd verstandig dat na te laten kijken (das een goeie tamara).
@ tamara:
Ik snap wel hoor dat je het niet met me eens bent (misschien wel een klein beetje, haha).
Niet bij alle kinderen is het zo dat het aan het gehoor ligt, er zijn ook echt kinderen die op een ander gebied in de ontwikkeling een stap terug doen als er ergens anders de nadruk op ligt.

Succes ermee en tamara ik zie het niet als kritiek hoor, ik vind het alleen maar fijn dat je mijn verhaal aanvult.
 
hoi mamaikke.

het cb weet ervan. esmee heeft nu ook fysio omdat ze dus iets achter loopt met haar ontwikkeling. 25 mei moet ik weer terug naar het cb en ga het dan zeker even aankaarten.
even kijken wat ze zeggen.
maar kan een kind van 1,5 jaar al logopedie krijgen dan?
en wat voor een oefeningen doe je dan?
esmee drinkt al vanaf 1 jaar zelfstandig uit een beker en ook heeft ze al vanaf dat het mocht brood gegeten.
 
een kind van 1,5 jaar is wel erg vroeg. er is wel een heel handig boek om je te ondersteunen in de taalontwikkeling "praten doe je met z'n tweeen" te kopen bij bol.com en de site www.kindentaal.nl geeft ook heel veel tips. Op de site kun je ook een SNEL-test doen om te kijken of je kleine mogelijk te ver achter loopt.
Logopedie bij zo'n kleine is nog niet direct, maar indirect. Het geven van tips aan de ouders hoe de ontwikkeling te stimuleren. Niet dat je het nu niet goed doet, begrijp me niet verkeerd, maar een logopedist kijkt op een andere manier naar de communicatie van het kind
Wanneer je je met 2 jaar nog zorgen maakt kan een logopedist onderzoek doen naar de eventuele achterstand.
Oefeningen die op deze leeftijd leuk zijn om te doen is gekke bekken trekken in de spiegel, bellen blazen, eventueel ook met een rietje in bad!
Succes
 
@mamaikke

jeetje wat handig dat je er zoveel van afweet!
Thijmen is zwaar slechthorend en heeft een gehoorverlies van 80db.
Nou heeft ie gehoorapparaatjes en we hopen dat ie ook ooit kan leren praten.
heb je nog tips om naast de gebarentaal die ik met hem doe, " taal" te oefenen?
ik heb ook al zon grote posterplaat op de deur geplakt met huis, boom, poes enz....

ik zou het zo cool vinden om een keer mama te horen van hem!
hij zegt wel au en ja, hebben maar dat is op de juiste momenten maar ik geloof niet gemeend.

liefs mama van Stinkmuis
 
Hi,

Voor de mama's die zich zorgen maken over het praten van hun kindjes: hier op het consultatiebureau zijn regelmatig cursussen over het praten van kindjes. Hoe je daar mee om "moet" gaan, op welke manier je ze kan stimuleren, Volgen-Aanpassen-Toevoegen, daar draait het om (en niet alleen met praten).
Wij hebben een vergelijkbare cursus via het audiologisch centrum gedaan, maar zo'n cursus via het cb is behalve leerzaam, ook erg leuk om te doen.

@mamaikke: het was ook zeker niet als kritiek bedoeld, maar ik heb wel vaker mee gemaakt op het forum dat als je een andere mening hebt, sommige mensen daar heel naar op kunnen reageren, terwijl je het goed bedoelt. Jij dus niet, gelukkig maar.

Gr. Tamara.
 
@mama van Stinkmuis (aparte naam trouwens haha)
Hoe oud is Thijmen? Dan kan ik wat meer gerichte tips geven. Het is in ieder geval belangrijk dat je hem ook goed je gezicht en mond laat zien en voelen. Als je bijvoorbeeld de /m/ zegt en je houdt je hand tegen je mond, dan trilt dat. Voor kinderen met een minder gehoor is dat erg interessant. De spiegel is dan ook altijd leuk.
Succes

@tamara: iedereen die hier iets zegt doet het met de beste bedoelingen neem ik aan, wat heeft naar reageren nou voor nut. Je hoort iemand het niet zeggen, dus je kunt ook niet weten hoe iemand het bedoelt. Een bepaalde tekst kan zo verkeerd geinterpreteerd worden!! Ik ga altijd maar uit van het goede van iedereen (haha dit klinkt dan weer zweverig, maar is zo niet bedoeld)
Gr Mama ikke
 
hoi,
ja toen Thijmen nog in de buik zat noemde ik hem al zo, en inmiddels heeft hij zijn naam al ruim eer aan gedaan haha!
Thijmen is net 14 maanden, spiegel en lampen zijn inderdaad zwaar verslavend voor hem en interessant.
hij is ook heeeel visueel ingesteld!

liefs
 
Terug
Bovenaan