Brabbelen

Hallo meiden,

Ik ben eens benieuwd hoeveel jullie kindjes al brabbelen (of zelfs praten) en met jullie communiceren.

Dit omdat ook dit bij Tim niet vanzelf gaat. Om eerlijk te zijn, word ik er soms moedeloos van. Tim brabbelt nog helemaal niet, wijst geen dingen aan en communiceert niet met ons. Hij kan niet laten weten wat hij wil of bedoelt. De enige geluiden die hij maakt om iets duidelijk te maken (denken we dan dan) zijn een soort boze oerkreten. Echt vreselijk....
De logopediste maakt zich hier ook zorgen om en deze week krijgen we uitleg over observaties die we moeten gaan doen om vast te stellen hoe groot (niet eens of) de achterstand is.

Ik word er gewoon niet goed van. Bij zoveel dingen die we doen, vragen, zeggen, krijgen we boos gegrom te horen. Gezellige geluidjes maakt hij weinig. Hij kan wel lachen hoor, daar niet van (het is niet alleen maar kommer en kwel) maar grote delen van zijn communicatie lijkt wel uit de oertijd te stammen.... Sorry voor mijn bewoordingen maar kan het niet anders uitleggen. Het lukt Tim niet om ons iets duidelijk te maken. Ook simpele 'vragen' zeg maar lijkt hij niet te begrijpen of niet op te kunnen reageren. Imiteren doet hij overigens ook helemaal niet.

Sorry voor mijn lange verhaal, maar moest het even kwijt...

Gr Ingrid

alicia brabbelt niet zo heel veel maar meer het woordjes proberen te maken.
ze zegt ook al best wat woorden: papa, mama, dagdag, hond. en wat ze brabbeld is meer schreeuwen..

Wij hebben wel een echte babbelbox, die nu ook alles na gaat zeggen, ik zei gisteren piepert tegen hem, omdat ie wat zat te zeuren in de box, maar hij zei het mooi terug. Ik moet goed op gaan passen inmiddels wat ik zeg. Maar ook hier klinken vaak oergeluiden of alleen maar hard gegil. (en dan ook nog zo lekker hoog) Ik moet wel alles benoemen en dan probeert hij het na te zeggen. Maar hij ligt wat dat betreft wel erg ver voor hoor. Dus dat is niet echt vergelijkingsmateriaal. Zijn woordenschat is al aardig groot.

Maar ik denk dat Tim al wel meer opneemt dan je denkt hoor. Alleen heeft hij meer moeite om te reageren. Mijn 2 neefjes kunnen nog niet fatsoenlijk praten en de oudste wordt al 6. (niet dat hun moeder er ook maar iets van moeite voor doet.....) Hij heeft natuurlijk toch last van die tongspieren. En daardoor is communiceren toch een heel moeilijk verhaal voor hem. Maar net als met de rest, komt het wel goed meid. Hij heeft de laatste tijd al veel vooruitgang geboekt en dit komt straks ook wel. En hij is behoorlijk ziek geweest ook nog tussendoor he. Laat de logopodiste maar haar werk doen en over een paar jaar zou je willen dat ie een tijdje zijn mond houdt!

Sterkte meid,

dikke knuffel van mij

ethan gebruikt nog niet veel woorden maar communiceert wel veel non verbaal.

zijn woordenboek
papa
mama
ditte(dit)
die
da(dag)
ite(eten)
hummmm(de hond Hummer)
idde(de kat Jindi)

non verbaal
wijzen naar dingen die hij wil of bedoelt
aan je hand trekken of vingers bakken als hij wil stappen
handen uitsteken als hij opgetild wil worden
als hij op de grond wil als hij op de arm zit dan drukt hij zich van je af

en verder begrijpt hij al heel veel zinnen/woorden

Hoi meid,
Joany maakt wel wat geluiden maar echt woorden ofzo doet ze ook nog niet hoor. En wat supertje zegt hij heeft er misschien wat meer moeite mee maar het komt echt wel goed hoor.

Sterkte en houd de moet erin he

groetjes priscilla

Ik vind het een beetje raar dat de logopediste zich ook zorgen maakt, een kindje van deze leeftijd hoeft nog helemaal niet verstaanbaar te kunnen praten en als hij/zij dat wel doet dan is dat heel mooi maar ik zou me echt niet druk maken!!

Groetjes Anne

Als ik het zo lees vind ik het niet vreemd dat de logo zich zorgen maakt. En nee een kind van deze leeftijd hoeft nog niet verstaanbaar te praten maar moet/kan al wel heel veel duidelijk maken en maakt aangestalten tot praten enz.
Uit je verhaal maak ik op dat je je zorgen maakt en dat je gevoel zegt dat er iets niet klopt......
En de een kan hier zeggen dat komt wel en de ander zegt weer wat anders en allemaal goed bedoeld natuurlijk maar dat neemt jou gevoel niet weg.....
Ik denk dat je iets met je gevoel moet doen wat dat ook is. Daarbij is het ook voor Tims welbevinden en zijn toekomst....kop op het komt goed hoe dan ook hij heeft wrs gewoon wat extra's ervoor nodig.

Liefs Louise

Ps heb je me nog gevonden op Facebook?

Terug
Bovenaan