Brase om heupjes / spreidbroek

Vanochtend voor de tweede prik op hef CB geweest.

De arts constateerde dat Mila haar heupjes scheef staan. Met
opgetrokken knietjes hangt haar ene beentje veel lager, en haar ene
been kan niet zo wijd als de ander.

Ik moet nu een afspraak maken bij de huisarts, voor een doorverwijzing voor een echo van haar heupen.

Het kan zijn dat haar ene heup niet goed in de kom zit, en dat ze gedurende aan bepaalde tijd een brase (spreidbroek) aan moet.

Misschien is er ook 'niets' aan de hand, en is het te verhelpen met bepaalde slaaphoudingen veranderen e.d.

Toch ben ik enorm geschrokken, het was z on duidelijk verschil tussen beide knietjes. Eigenlijk 'vrees'ik het ergste...

Heeft één van jullie hier ervaring mee? Hoor graag.

Sannes

mama van Mila 19-2

Mijn zoontje heeft ook een spreidbroek gehad maar hij had een lichte afwijking die niet te zien was. Doordat hij in stuit had gelegen moesten we zowiezo een echo laten maken en daar was op te zien dat zijn heupkom niet mooi rond was. Hij heeft hem drie maanden omgehad dag en nacht en toen was het goed.
Ik kan me voorstellen dat je geschrokken bent het is ook niet niks. Je kindje is er zo aan gewend hoor daar hoef je je geen zorgen om te maken. Alleen is het voor de ouders nogal ingrijpend. Ik merk wel dat onze zoon iets achter loopt met de grove motoriek nu maar dat halen ze wel in.

Heel veel sterkte ermee,

Groetjes Renate

Mijn dochtertje (nu 3 jaar en 4 maanden) heeft ook een spreidbroek gehad.
Zij is in stuit geboren en dan wordt standaard een echo van de heupen gemaakt  met 3 1/2 maand.
Zij heeft de spreider 6 maanden dag en nacht omgemoeten en daarna nog 3 maanden alleen in bed.
Het is inderdaad niet niks!!! Ik ben er heel erg verdrietig om geweest en vond het heel erg zielig, ook al leek mijn dochter er niet zoveel last van te hebben.
Zij heeft in de tropische dagen van 2003 in dat plastik geval gelegen, dus kreeg ze gauw wat pijnlijke plekjes achter in de knieholtes. Maar verder was zij er binnen een week aan gewend en heeft, toen ze ouder werd, toch gewoon in huis rondgetuft, zij het op haar manier. Ze was iets later met lopen (16 maanden, maar dat valt ook reuze mee).
Nu merk je er niets meer van, en zeggen we regelmatig tegen elkaar dat we blij zijn dat het op zo jonge leeftijd is ontdekt, waardoor ze er geen last van heeft gehad.

Een tip: wij hebben amper begeleiding gehad vanuit het ziekenhuis, met name van de orthopeed niet. Wij kregen een hand met de opmerking dat ze inderdaad een afwijking had en dat de ouders meer moeite met de spreider hebben dan het kind.
Toen werden we eruit gezet en moesten we alle vragen maar zelf zien op te lossen.
Laat je dus niet afschepen!
Succes met de situatie.
Groeten, Claudia.

Ps: wij kregen de tip ons meiske alvast "breed te luieren", dwz een maat grotere luier omdoen en zorgen dat de beentjes al wat gespreid liggen. Zeker als je nog even moet wachten op foto's en uitslagen.
Soms is dat ook al voldoende om de kom te helpen vormen, al naargelang de afwijking natuurlijk.
Vraag maar even na bij je huisarts.

Hallo,

Wat schrikken he! Ik kom net bij de orthopeet vandaan en heb te horen gekregen dat mijn zoontje(6mnd) een spreidbroekje moet. Ik ben ook best wel vanslag, hij heeft een hele zware start gehad en een beschadiging opgelopen, nou gaat zijn ontwikkeling erg goed maar ben erg bang dat dat straks niet meer zogaat.
Ik kan je nog geen ervaringen vertellen, maar wat ik wel heb begrepen is dat kinderen er vaak minder lat van hebben dan de ouders.

Groetjes Cecile
www.arieencissy.beebiesite.nl

He hoi,

Het is in ieder geval heel erg goed dat ze er vroeg bij zijn, misschien kun je nu nog een en ander voorkomen. Mijn dochter ligt nu bijna twee weken in het ziekenhuis, zij is ruim 5 maanden. Ze ligt in tractie, met de beentjes steeds verder gespreid aan gewichten. Ze heeft heupluxatie, zeg maar de heftigste vorm van heupdysplasie. Hierbij zit het heupbeentje boven de kom. Dit vond ik zelf het ergste scenario wat ik kon bedenken toen de CB arts een heupafwijking vermoedde. Maar ik moet zeggen, zij heeft er allemaal weinig last van omdat ze nog zo jong is. Ik heb er meer moeite mee dat ik haar een tijdje niet kan knuffelen. Volgende week horen wij of ze al in een gipsen spreidbroek kan en dan mag ze weer mee! Volgt er nog een lang traject van spreidbroekjes en beugels, maardat zien we dan wel weer. Ik kan je als tip geven toch enigszins rekening met de mogelijkheid van een ziekenhuisopname te houden, dan valt het altijd mee. Ik denk wel dat ze er bij jou erg vroeg bij zijn, maar heb ook ergens gelezen dat ze pas vanaf 4 maanden op een echo echt goed kunnen zien of er een afwijking is. Lees je alvast wat in, via google kom je van alles tegen (www.heupafwijking.nl volgens mij) als je zoekt op heupdysplasie en heupafwijking.

Sterkte!!!

Jootje

Net als Claudia hadden wij ook slechte ervaring in het ziekenhuis (ook in Assen?).
Ons werd verteld dat hij een broekje moest hebben na de echo en een paar tellen later sta je weer buiten met je kindje in een spreidbroek. Ze begeleiden je daar slecht. Komt zeker omdat het daar zo normaal word gevonden. Ze houden geen rekening met ouders die helemaal van de kaart ervan zijn.
Het is goed dat je je al een beetje kan voorbereiden. En het internet is een geweldige manier om lotgenoten te zoeken.

Sterkte, Groetjes Renate

Terug
Bovenaan