Brood of broodkorsten 6maand

<p>Goedemiddag,</p><p>vanochtend gaf ik mijn zoontje van zes maanden voor het eerst brood mee boter. Het stukje was echt heel klein. Hij kreeg het niet weg en daardoor raakte ik in paniek. Misschien handelde ik te snel omdat ik het zo spannend vind. De 1 zegt begin met brood en de ander met broodkorst. Iemand tips? Ik durf het echt niet.. Hij liep rood aan terwijl ik echt misschien een stukje van halvecm gaf. Of gewoon op latere leeftijd proberen?</p>
 
Een broodkorst heeft als voordeel dat ze daarop moeten sabbelen en dat er daarom minder snel een groter stuk in de mond komt. 6 maanden is gewoon heel jong en eten en kauwen moeten ze echt nog leren. Dat een stukje brood nog niet lukt snap ik dus wel.. maar gewoon even uitproberen wat wel werkt, iedere uk is anders!
 
Ik kan me heel hoed voorstellen dat je flink geschrokken bent. De kokhalsreflex zit bij baby’s nog niet zo ver achter in de keel, waardoor ze dus eerder zullen gaan kokhalzen, als het stukje te groot is. Wij zijn begonnen met een stuk broodkorst dat ze zelf kon vasthouden. Hier sabbelde ze op, waardoor ze veel speeksel aanmaakte en de gesabbelde stukjes makkelijk kon doorslikken. En als het haar niet beviel kon ze het stuk korst makkelijk weer uit haar mondje halen omdat ze het zelf vast hield.
 
Wij zijn begonnen met gewoon brood en dan even dopen in moedermelk (kan natuurlijk ook in andere melk), zo was het al een beetje zacht. En dan stopte ik het in dr wangetje zodat ze meteen kon kauwen, dat ging hartstikke goed. Na een week boter erop gaan smeren ipv dopen in melk, na 2 weken ook het korstje gaan geven om na het brood eten nog even op te sabbelen (hier wordt het korstje dan ook nog opgegeten haha). Die kokhalsreflex vind ik ook doodeng maar daar had ze op deze manier geen last van, ze snapt nu het kauwen. Af en toe gebeurt het wel als ze een te groot stukje afbijt van het korstje, maar het is een normale reflex!
 
Zou ik ook iets anders kunnen proberen? Zoals die maïsvingers of liga of dergelijke. Of gewoon wachten tot die ouder is.. bedankt iedereen voor het meedenken
 
Maisvinger smelt letterlijk weg zodra ze erop gaan sabbelen. Dat zou ik eerder kiezen dan liga bijvoorbeeld. En als je er zelf nog niet aan toe bent is het geen probleem om een maandje te wachten hoor. De voeding krijgen ze nu nog lekker uit de melk.
 
Ik gaf altijd heel kleine stukjes en deed dat in de wang. En goed opletten dat ze het doorklikken voordat je een mieuw stukje erin doet, zodat ze geen broodbal opsparen in het gehemelte.

Maisvinger was hier echt perfect om mee te oefenen. Dat smelt zo weg in de mond. Cracotte kun je ook proberen.

En verder gewoon maar blijven oefenen, met 6 maanden is brood eten gewoon heel moeilijk nog. Pas vanaf 7.5 a 8 maanden gin het hier wat soepeler.

Overigens stikken ze echt niet zomaar. Ik snap dat je schrikt, maar ze moeten het ook leren door te kokhalzen. Je moet er ook een beetje vertrouwen in krijgen. Ik werk al 10 jaar in de kinderopvang en er wordt heel wat gekokhalst, maar in die 10 jaar is er echt nog nooit een kindje gestikt hoor! ;)

Verwacht ook niet dat het over een maandje gelijk 100% goed faat zonder te kokhalzen, want zo moeten ze het gewoon leren..
 
Terug
Bovenaan