Brood vervangers?

<p>Hi allemaal,</p><p>Mijn zoontje word 17 april 1 en at nog 3x 200 waarvan 1 papfles in de ochtend.</p><p>CB adviseerde om naar 300ml zuivel te gaan incl boter, smeerkaas etc.  Daar zit hij flink boven.<br /><br />nu weet ik niet goed hoe aan te pakken.<br />Vanmorgen gestart met de papfles, om 11:30 heeft hij een halve boterham gegeten en gooit dan alles op de grond. Daarna kreeg normaal nog een fles van 200. Die heb ik nu weggelaten. Omdat hij een halve boterham heeft gegeten ben ik bang dat hij honger krijgt.</p><p>Brood is de struggle thuis. Op de opvang gaat dat prima. Avond eten gaat ook goed. Ik kan dus eventueel de avond fles ook weg laten en dan na zijn avond eten wat yoghurt geven of dergelijks. <br /><br />Hebben jullie nog brood vervangtips? De bananenpannenkoekjes ken ik en wentelteefjes ook al geprobeerd. Zonder succes</p>

Hier is bij m'n jongste brood ook niet echt een succes thuis. Ik geef vaak beschuitjes of volkoren crackers. Krentenbol gaat er ook nog wel in.

Mijn dochter eet tussen de middag wel graag brood. Maar 's ochtends niet, ze vindt yoghurt met havermout erg lekker (moet er zelf niet aan denken haha). En die 300ml zou ik niet zo streng op kijken hoor, in andere landen adviseren ze weer iets anders (België bv. 350-500ml per dag). Mijn dochter drinkt nu nog bijna 300 aan melk en krijgt ook 's ochtends en als toetje yoghurt. Zal wel loslopen denk ik dan. Ze geven zelf ook goed aan waar ze behoefte aan hebben.

Wij deden na die boterham om 12.00 eerst wel nog een flesje van 120, ze moeten toch vocht binnen krijgen of wat deinkt je kindje dat bij die halve boterham? En later deden we dat in een munchkinbeker en toen gewone (soja) melk.
Ik bak soms een bananen/havermout pannekoekje dat vindt ons kindje erg lekker.
gebakken eitje met wat kip en kaas ook.
naturel yoghurt met wat fruit en havermout kan ook.

Ik zou ook wel nog melk aanbieden na het brood, ineens 200ml is denk ik een beetje ene grote stap :) 
Wat ik hier geef in plaats van brood: ei/banaan/havermout pannenkoek, getoast brood, mugcake (ei/banaan/havermout), gebakken ei / gebakken ei met een wrap zodat je een soort van ontbijtburrito hebt. 

Volkorenpasta of noodles, volkorenwraps, havermout, gezonde versies van pancakes en wafels, volkoren bananenbrood, beetje yoghurt met volkorenflakes, handje kapucijners of kikkererwten... Dat soort dingen doen het voor de lunch wel goed hier. Het hoeft niet altijd een broodlunch te zijn. Alle granen zijn oke. Maar ze eet het altijd met groenten en fruit oid erbij. Soms een ei. Voldoende vetten. 
En die flessen... Je hoeft niet plotseling af te bouwen he? Je kan ook eerst 1 fles minderen of vervangen voor een kleinere portie zuivel, bijvoorbeeld yoghurt. Dan nog een fles halveren, en dan zit je al op 400 ml. Geleidelijk aan is oke. 
Maar als je kindje op de opvang wel brood eet, dan is het misschien ook even doorzetten om je kindie te laten wennen aan een andere eetroutine thuis. In het begin zal er misschien weinig brood in gaan, dan vul je het aan met fruit en groenten of een halve fles melk, bakje yoghurt ofzo. Het zal dan vanzelf meer worden als je minder melk aanbiedt. 

Ik heb hier ook ooit een topic geopend omdat m'n dochter geen brood at in de ochtend. Ik deed er bietenspread op van de kleine keuken. Had dat zelf ook wel eens op en vond dat toen ok smaken. Toen ik een hapje brood proefde, want ja veel bleef over .. dacht ik, ik snap dat je geen brood eet s ochtends. Want dit is niet lekker! De kern van mijn verhaal is, misschien een keer ander beleg proberen? Bij ons eet dochterlief nu s ochtends een boterham met zuivelspread. Dan eet ze sowieso 1 boterham. En dan tussen de middag pindakaas en soms wat ei of appelstroop van de kleine keuken. De afbouw van de flessen, die fles op de dag ben ik gaan vervangen voor kleine beetjes water, op meerdere momenten aangeboden. En sindskort geef ik sochtends, gewoon in de fles 180 cc lauwe thee van de kleine keuken. Dat gaat hier nu goed. Ik geef dus nog 1 fles voor t slapen gaan. Mijn dochter is vorige week 1 geworden.

Succes!

Mag ik zeggen dat ik het advies een beetje raar vind, inclusief boter en smeerkaas. Boter valt bij mijn weten niet onder de groep zuivel zoals de adviezen bedoeld zijn. Vaak krijgen kinderen ook margarine. Maar zelfs als je echte boter geeft mag dat volgens mij buiten de 300 ml vallen. Smeerkaas wordt niet geadviseerd ivm de hoeveelheid zout. 
Mijn dochtertje was overigens gek op afbakbroodjes. De gewone simpele bruine broodjes. Heerlijk kon ze daarop knagen. En mijn kinderen aten lange tijd hun brood zonder beleg erop. Wel een kloddertje van het een of ander op hun bord om het brood in te dopen en zo te eten. En havermoutpap met geprakte banaan is hun favoriete ontbijt. 
Ik ben ook altijd van het geleidelijk afbouwen. Een bordje pap als ontbijt ipv 100 ml melk ipv papfles levert al snel minder melk op en een gevuld buikje. Een kleinere fles na de lunch en inderdaad een paar eetlepels yoghurt na het avondeten. Al kom je op 400 ml in het begin, het komt niet zo heel nauw. 

Terug
Bovenaan