Broodje brie

Hallo,

As zaterdagavond gaan mijn man en ik ergens lunchen. Ik heb voor die tijd de lunchkaart bekeken. Maar er staat niet veel op wat ik kan eten. Enige is brie, tosti of een omelet.

Ik heb wel zin in een broodje brie met walnoten en honing. Zou de brie gepasteuriseerd?

Wat zouden jullie doen? Durf je het aan of ga je dan toch voor veilig, tosti.

Je kan het gewoon navragen maar de kans is erg groot dat de brief gepasteuriseerd is. Wat bedoel je met 'kan ik niet eten'? Vanwege de zwangerschap of om andere reden? Kan mij niet voor de geest halen dat het gros van een gemiddelde lunchkaart afgeraden wordt voor zwangeren.

Je kan het gewoon navragen maar de kans is erg groot dat de brief gepasteuriseerd is. Wat bedoel je met 'kan ik niet eten'? Vanwege de zwangerschap of om andere reden? Kan mij niet voor de geest halen dat het gros van een gemiddelde lunchkaart afgeraden wordt voor zwangeren.
Vanwege de zwangerschap inderdaad.

Een vriendin van mij werkt in de horeca. Die vertelde dat het verplicht is dat alle horeca gelegenheden gepasteuriseerde brie gebruiken.
Ik ben nu 12 jaar chef kok in verschillende keukens/restaurants, werk in totaal al 21 jaar in de keuken/horeca.

Het is NIET VERPLICHT om gepasteuriseerde brie, kaas, zuivel überhaupt te verkopen…
Dat is het nooit geweest.

Wat er vaak gebeurt in de horeca, is dat er een soort brie wordt gebruikt voor broodjes en salades die gepasteuriseerd is…

Dit is de “standaard” brie, zoals je ook uit de supermarkt kent. Dit is puur een kosten overweging, (over smaak valt te twisten) en de houdbaarheid is beter dan rauwmelkse brie.

Maar voordat ik een kaas cursus ga geven.

De reden dat het eten in een restaurant lekkerder is dan wat je thuis maakt;

Ze gebruiken meer ingrediënten/uitgebreidere recepturen. Dat betekend ook vaker “verstopte” allergieën.

Aannames doen in de horeca, is gewoon niet slim om te doen! Vraag het altijd aan de bediening/keuken.

De horeca is overigens WEL VERPLICHT (dit wordt ook steekproefgewijs getoetst door het NVWA) om een allergenen kaart te hebben. Waarop alle meest voorkomende allergieën staan, die ze gebruikt hebben om hun menukaart te maken. Die kan ook nog weleens handig zijn.

Inmiddels heb je je broodje al een maand geleden achter je kiezen, maar ik hoop dat je hiermee alsnog, voor in het vervolg, een klein beetje beter kunt gaan kiezen.

Mvg Joshua

Terug
Bovenaan