Buik na zwangerschap

Ik ben nu 16 dagen geleden bevallen van mijn lieve kindje. Voor mijn zwangerschap had ik een aardig strakke buik (heel klein buikvetje onder navel maar niet veel). Nu heb ik een hele zachte, chubby buik. Ik vind het uiteraard niet erg maar ik vroeg me af of dat weer terug trekt of dat daar echt sport/intensiteit bij moet komen kijken.

Daarnaast is mijn buik veel donkerder geworden en is de zwangerschapslijn nog duidelijk aanwezig. Sorry, ik ben echt niet ijdel en ik weet dat dit erbij hoort maar misschien hebben jullie tips of ervaringen.
 
Gefeliciteerd met je kindje! Ik ben 23 dagen geleden bevallen, van mijn 3e kindje. Dat je buik donkerder is komt waarschijnlijk doordat je van de zomer met je zwangere buik in de zon hebt gezeten. Je huid is dan uitgerekt en nu weer terug. Daardoor zit je huid nu dichter op elkaar, en is je buik donkerder. Dit gaat vanzelf weer weg. Ook die zwangerschapslijn gaat weer weg. Het gedeelte boven mijn navel altijd eerder dan het gedeelte onder mijn navel. Maar dat heeft wel altijd tijd nodig. Echt wel meerdere maanden. Ook je buik zal wel weer wat strakker worden. Maar in mijn geval is dat randje onder je navel echt erg lastig weg te krijgen… Nu ben ik van mijzelf niet zo gezegend met een hele strakke buik. Maar ik weet ook om me heen van vriendinnen en zusje dat dat gedeelte wel het probleemgedeelte is.

Geniet gewoon van je kindje. En zoals met meer dingen, geef jezelf wat tijd. Het komt best goed!
 
Je buikspieren moeten sowieso nog weer sluiten, daar staat geloof ik 6 weken voor (daarom mag je dan pas weer sporten). Dat zal sowieso een boel schelen voor hoe flubby je buik voelt en eruit ziet. Ik ben 3.5 maand geleden bevallen en heb nog steeds een buikje, maar ik pas wel in steeds meer broeken van voor de zwangerschap. Ik denk dat het bij mij nog wel een aantal maanden zal duren voordat ik m'n oude figuur weer terug heb.
En (zelfs als het moeilijk is): geniet van de 'sporen' die je zwangerschap heeft achtergelaten, die laten zien hoe hard je lichaam heeft gewerkt!
 
ik had van mezelf al een beetje een opgezette buik, niet perse slap. Na de bevalling heb ik niet echt gesport. Wel gezorgd dat ik voldoende beweging had uit wandelen, fietsen, zwemmen enzo. Gewoon actief ipv sportief zeg maar. Ik denk ook niet dat het goed is om zo kort na een bevalling al flink je buikspieren te gaan trainen. Zorg inderdaad eerst voor tijd en matige beweging zodat je buikspieren sluiten en je bekkenbodem aan kan sterken en herstellen. Ontzwangeren duurt echt gewoon ook wel 6 maanden tot een jaar. Ook hormonaal gezien. 
Maargoed, mijn ervaring. Bij mij duurde het echt wel langer dan 3 weken (dat is ook heel kort!) voordat ik mijn oude figuur weer soort van terug had. Ik kon al vrij snel mijn oude maat broeken aan waar een elastische tailleband in zat. En ongeveer een maand of 2 na de bevalling kon ik steeds meer spijkerbroeken ook aan. Ik kreeg mijn oude maat weer terug. Maar ik heb wel een kilo of 2 a 3 meer, en mijn buikje is altijd een 4 maanden zwanger buikje gebleven. Gewoon meer huid, wat minder strakke buikspieren enzo. Maar ik heb geen rimpelige huid gekregen, en ook het beetje striae is niet echt meer zichtbaar. De streep over je buik trok bij mij gedurende een paar maanden goed weg. Ook mijn tepels en moedervlekjes werden weer lichter. En ik was in de winter zwanger hoor, had niks met de zon te maken, maar met hormonen.
Ik had een lang en zwaar herstel, en ik had inmiddels wat aan core training kunnen doen, maar ik ben alweer zwanger van nummer 2. Ik heb mijn nieuwe lichaam ook geaccepteerd. Het zal sowieso niet meer precies het oude worden. Maar ik heb er een heel mooi meisje voor terug. Mijn man is trots op mijn lijf. Zeker nu er weer een 2e in zit haha!
 
Na de eerste trok mijn buik weer helemaal bij! Maar dat is bij iedereen anders. Ik had ook een hele strakke buik en ben smal gebouwd.
Toch duurde dat maanden. Ik heb toen niet gesport, helemaal niet. Gek he, maar het is echt zo. 9 maanden op, 9 maanden af.
Bij de tweede (is nu 5 maanden) kan ik het nog niet helemaal zeggen. Maar ik merk aan alles dat mijn buikspieren nu een grotere klap hebben gehad en betwijfel of ze weer echt bijtrekken. Maarja. Ik doe gewoon strakke jurken aan, proud to be a mom ?
 
Die streep herinner ik me ook nog goed, kwam bij mijn zwangerschap pas heel laat en duurde ook nog wel een tijd na de bevalling voordat t weg was. Verder ben ik nu sinds 4 maanden weer echt aan het sporten (eerste 9 maanden na de bevalling wel af en toe wat gedaan maar niet zo serieus) en hoewel het gewicht al een hele tijd weer terug is naar dat van voor de zwangerschap...is mijn lijf dat nog niet. De strakke buik die ik had is er niet meer en verwacht ik ook niet echt terug. 
 
Dankjulliewel voor de reacties!!
Ik ben zelf getint en ik heb wel veel in de zon gezeten maar ik denk ook dat het met mijn huidskleur te doen heeft. En jullie hebben helemaal gelijk! Ik accepteer het ook wel en de prachtige zwangerschap en meissie is het waard geweest maar soms kijk ik nu in de spiegel en dan merk ik toch dat ik even verdrietig voel :(
Maar ik zal het lekker de tijd geven, gelukkig heb ik mijn oude kleding nog niet (ligt bij familie) dus ik heb alleen maar wijde kleding! En wandelen is inderdaad ook fijn! Ik ben al geheel hersteld maar omdat je zo veel bezig bent met de kleine gaat alles toch een stuk rustiger. We zullen zien!!
 
Terug
Bovenaan