Buik slapen 3 maanden

Ik ken de bekende regel 'kans op wiegendood is veel groter' maar onze dochter slaapt zo veel beter op haar buik hebben we ontdekt.

Zijn er meerdere ouders die hun kindjes rond deze leeftijd op hun buik leggen? Zo ja, ook in de nacht? Vind dat best spannend. Lees bepaalde dingen als 'ze kunnen dan niet goed aangeven of ze honger hebben' & 'ze kunnen dan vergeten om te ademen..?! '

Die dingen stellen me niet echt gerust. Maar merk wel dat zij er echt veel beter door slaapt.. dus wil het eigenlijk wel proberen. Lastig lastig! Ik hoor graag van jullie.

Hier precies hetzelfde! Uiteindelijk begonnen met haar overdag in de box op haar buik te laten slapen, dan zagen we constant hoe ze het deed en gaf ons vertrouwen. Uiteindelijk haar op haar buik in slaap laten vallen en toen na de laatste voeding op haar rug gelegd voor de rest van de nacht en dit werd uiteindelijk de hele nacht op haar buik.
Bij ons zat het er vooral in dat we ons eigen vertrouwen moesten vergroten (lazen ook al die negatieve verhalen) en toen we zagen dat ze prima haar nekje kon optillen voelde het goed!
Succes, blijft een lastig ding ?

Mijn zoon sliep ook vroeg op zijn buik, en dan op aerosleep matras en hoeslaken. Daar vertrouwde ik gewoon op en tot nu toe ging het altijd goed.

Wij hebben idd ook aerosleep matrasje. ?

"Wat mogelijk een rol speelt bij de wiegendood is de zuurstoftoevoer naar de hersenen, als een baby slaapt is die in de buikligging lager dan als je baby op de rug ligt. Ook kan een baby in buikligging zijn bloeddruk minder goed reguleren, vooral tijdens de eerste drie levensmaanden. Baby’s worden hierdoor minder goed wakker (minder ‘arousal’) als hun gezichtje bijvoorbeeld op het matras ligt en ze hierdoor niet goed kunnen ademen of als ze om een andere reden zuurstoftekort hebben."

Maar dit soort teksten maken me gewoon bang! En dan denk ik ach er zijn zo veel kindjes die op hun buik slapen.. zal wel goed komen toch. Maar aan de andere kant denk ik: phfff het zal maar 1 meer mis gaan, dan is het wel te laat. ?

Wij hebben ook een aerosleep matrasje voor onze dochter. Ik heb er (omdat ik het ook spannend vond) zelf een keer geprobeerd doorheen te ademen. Je hoeft bij dat matras niet meer moeite te doen om te ademen dan wanneer je dat matrasje niet voor je mond hebt ?

De werking van aerosleep is niet bewezen. Gewoon een dure marketing truc. 
Als je kindje zich goed op kan drukken en het hoofd van links naar rechts kan bewegen dan is er geen reden om je zorgen te maken. Zorg voor een stevig matrasje met strak beddengoed, geen knuffels of doeken of losse dekens in bed. Goede ventilatie in de kamer. En dan gaat het prima. Inderdaad eerst overdag even kijken hoe het gaat. De meeste kindjes die aan buikslapen sterven sterven tijdens de eerste keren. En er zijn ook andere dingen die de kans op wiegendood verhogen, hoor je niemand over. Zoals flesvoeding ipv borstvoeding, slechte ventilatie, op eigen kamer slapen onder 6 mnd, slapen zonder speen, roken in huis, en zo meer. Ik wil het verder niet bagatelliseren, maar een kind van 3 maanden gaat al bijna rollen en kan dan zelf naar zn buik rollen, doe je ook niks aan. Let op het opdrukken en hoofd draaien.

M'n jongste dochter slaapt al vanaf een week of 6 op haar buik en is inmiddels 9.5 maand. Op dr rug wil ze echt niet slapen. Ze blijft nu eigenlijk ook altijd op haar buik liggen en af en toe op dr zij. Ze slaapt vanaf het begin op een normaal hoeslaken. Had dr eerst nog in de wieg naast me staan, zodat ik het in de gaten kon houden. Toen ik zag dat ze goed haar hoofd kon draaien vertrouwde ik het wel en is ze naar haar eigen kamer gegaan. Ze sliep trouwens meteen een stuk beter. Daarvoor veel geprobeerd met inbakeren, strak instoppen enz. Maar niks werkte. Ik gaf en geef bv en ze is altijd wakker geworden als ze honger had.

Terug
Bovenaan