Buik-slapende baby / Consultatiebureau

Onze zoon rolt nog niet om, maar slaapt overdag in de box op zijn buik al sinds hij 7 weken is. Het cb zei tegen mij:" ja er zitten risico's aan, maar het is ook fijn met krampjes want dan heeft hij wat tegen druk. Houd hem overdag in de gaten en als hij straks gaat omrollen dan krijg je waarschijnlijk een buikslaper maar dan is hij sterk genoeg in zijn nekje. Geef hem evt de speen als hij op zijn buik ligt dit verkleint de kans dat hij met zijn neusje in het matras/boxkleed ligt."
Dus ook hierin is het advies per cb verschillend, ja ze zei liever niet, maar niet slapen vond ze ook geen optie.

Hier hetzelfde. Kon rollen met 3 maanden en sliep vanaf een maand of 4 of 5 op zijn buik. Als ze zelf beide kanten op kunnen rollen is dat geen probleem. Volg je eigen gevoel. Een uitgeruste baby en mama zijn belangrijker dan een blije cb-arts ?

Hier hetzelfde. Kon rollen met 3 maanden en sliep vanaf een maand of 4 of 5 op zijn buik. Als ze zelf beide kanten op kunnen rollen is dat geen probleem. Volg je eigen gevoel. Een uitgeruste baby en mama zijn belangrijker dan een blije cb-arts ?

De adviezen zijn als volgt : zo lang als je kindje zelf niet op zijn/haar buik kan rollen (en terug), niet op de buik laten slapen. Zodra ze dit goed kunnen, mag je het loslaten. 
Wel zou ik altijd je kindje op haar rug te slapen leggen (als ze oververmoeid zijn is de kans op wiegendood groter, maar dan rollen ze ook minder snel om) en je kindje nog bij jullie op de kamer laten slapen . Dan verkleint de kans op wiegendood. Oh en als je een wiegje gebruikt met randjes (zo'n traditionele met stof op de randen) , moet je daar ook mee stoppen zodra ze kunnen rollen. 
Succes ! 

Wat een onzin dat het CB zo tegen je uitvalt! Zij moeten toch weten dat als een kind zelf kan omruilen dat het dan niet meer  uit maakt hoe de baby in bed ligt!
Mijn drie kinderen zijn ook al van jongs af aan buikslapers. Je merkt zelf als moeder wanneer je kind het aankan. Volg je moedergevoel, en trek je niks aan van die brute opmerkingen van het CB

Terug
Bovenaan