buikdrager

Ik ben op zoek naar mensen die ervaring hebben met de buikdrager. En graag wil ik weten of iemand die gebruikt op de fiets? Wij hebben zo'n baby bjorn; een heerlijk ding maar ik twijfel of ik ermee kan en mag fietsen om mijn dochter (nu 2,5 maand) naar het dagverblijf te brengen. Mijn man heeft de auto mee voor zijn werk en steeds 15 min lopen naar het dagverblijf kan wel, al gaat fietsen sneller. Binnenkort mag ik weer werken en ga ik liever niet lopen.
 
Mijn ervaring met een Babybjorn is ronduit slecht. Ik kreeg binnen 20 minuten last van mijn nek en schouders als ik deze gebruikte. En sinds ik de échte draagdoeken heb ontdekt begrijp ik waarom.... Een voorgevormde drager zoals de Babybjorn is namelijk niet ergonomisch, niet voor de drager en niet voor het kindje. Een echte draagdoek die op de juiste manier wordt geknoopt is juist op en top ergonomisch. Voor jezelf, omdat je de doek zo kunt spreiden dat het gewicht van het kindje evenredig wordt verdeeld over je lichaam (het gewicht van het kindje 'verdwijnt' als het ware in de doek) en voor je kindje omdat ze er optimaal ondersteund in kan zitten. Een groot verschil met een Babybjorn, waarin het kind op het kruis hangt. Met een (geweven) draagdoek kun je je tot ver in de peutertijd met veel plezier dragen, zowel op je buik (waarbij de voorkeur uitgaat naar een zittende houding met het gezichtje naar jou toe) als op je rug. Op www.doekentheek.be is ontzettend veel goede informatie te vinden over dragen. Verder zou je kunnen overwegen om eens een draagconsult aan te vragen bij een draagdoekconsulent bij jou in de buurt? Op de site van de Vereniging van Draagdoekconsulenten (www.draagdoekconsulenten.nl) kun je er meer informatie over vinden.
Het is af te raden om te gaan fietsen met een baby op je buik in een draagsysteem. Als er iets gebeurt, is het je baby die de klap opvangt.... Ik ken moeders die het wel aandurven om met hun kindje in de draagdoek op de rug te gaan fietsen. Ik vond het zelf geen veilig idee en heb dat dus nooit gedaan. Ik zou me in jouw geval denk ik gaan oriënteren op een fietskar.

Succes met je overwegingen!
 
Terug
Bovenaan