Buikslapen baby

<p>Mijn baby van 3 weken oud slaapt het liefst op haar buik. Overdag geen probleem, dan kan ik het goed in de gaten houden als ze haar hoofd wil draaien. Alleen snachts leg ik haar nog wel op de rug omdat ik haar dan niet in de gaten kan houden. Wat helaas resulteert in slapeloze nachten voor ons, omdat ze om het half uur wakker wordt en begint te huilen. Afgelopen nacht uit nood haar op mij gelegd en zo toch een beetje gedommeld. Ze sliep toen zo'n 4 uur, wat ze overdag ook doet tussen de voedingen door. </p><p>Ik weet dat op de buik slapen wordt afgeraden voor de veiligheid, maar ben benieuwd of hier moeders zijn die hetzelfde gehad hebben en hoe ze dit hebben aangepakt. Overdag kan ik niet slapen, heb nog een peuter rond lopen. Ga nu vaak als m'n peuter savonds in bed ligt ook maar even liggen. Dan kan m'n man de baby nog in de gaten houden. </p><p>Hoor graag jullie advies.  </p>

Ik snap dat je het doodeng vindt, maar laat haar lekker op haar buik slapen als het overdag ook goed gaat. Is op haar zij met een speciaal kussen anders nog een optie?

Al eens geprobeerd haar op dr zij te leggen snachts? Evt met een handdoek/zijligkussen zodat ze niet door rolt..
Mn zoontje vond het ook vreselijk! Lag het liefst op zn buik en sliep dan ook heel lang. Met 5 maanden rolde hij zelf om en slaapt sindsdien altijd op zn buik. Nu nog (20 maanden?)

Heb het idee dat ze op de buik dr krampjes beter kan opvangen en daardoor beter slaapt. Tot nu toe draait ze zelf haar hoofd al goed. Dus wel het proberen waard voor snachts idd, ook al vind ik dat zeker spannend. Op de zij met een handdoek ernaast is ook nog een goeie om te proberen. In de kraamweek lag ze ook een paar dagen op dr zij ivm eventuele misselijkheid en dat ging goed. 

Op de zij met kussen/handdoek/hydrofiel en op jou is net zo goed niet veilig. Niet om je bang te maken, wel om je alle informatie te geven om een weloverwogen keuze te maken. 

Er zijn veel dingen die de kans op wiegendood beïnvloeden, bijvoorbeeld buik- of rugslapen, eigen kamer of bij ouders, wel of niet roken van ouders, borst- of flesvoeding. Een aantal van deze dingen wordt fel over geadviseerd, met name buikslapen. Dat het niet geven van borstvoeding net zo goed een verhoogd risico op wiegendood geeft hoor je niemand over. 

Wat ik wil zeggen is, weeg voor jezelf af of het het risico waard is. En kijk naar andere risicofactoren of je daar nog winst kan halen. Geen slaap is ook niet heel gezond ;) 

Eng he? Ik heb er ook zoeen. 
Die eerste weken sliep ze alleen maar bij mij in mijn bed. We volgden de regels van veilig samen slapen. En zo hadden we nog wel wat nachtrust. Maar overdag lukte het niet. Toen we ontdekte dat ze op haar buik wel sliep (ook maar beperkt, vooral op mij), heb ik dat overdag toegelaten. Maar mijn haviksogen waren constant op haar gericht. 
Na een tijdje vond ik het samen slapen 'snachts niet zo fijn meer. Je ligt voortdurend in 1 houding, kunt niet bewegen. Ik stopte na 8 weken ook met borstvoeding, en zag dat wel al eerder aankomen. Daar piekerde ik enorm van, want je hormonen veranderen dan waardoor je minder alert wordt, zeggen ze. We hebben een echte cosleeper gemaakt van een ikeabedje. Maar ook daar wilde ze alleen op haar buik slapen. Bij ongeveer 6 weken gaf ik daaraan toe. Ze draaide al een week of drie prima haar hoofd. En wat blijkt? Ze ligt nog steeds naast me, en ik wordt echt van elke draai wakker. Vaak ben ik al wakker voor zij wakker wordt, dan voel ik aan dat het gaat gebeuren ofzo, vaag! 
Het was heel eng die eerste weken, en ik heb nachtmerries over haar dood gehad. Maar bedacht me ook dat die 'enorme' kans op wiegendood bij buikslapen, in de tijd dat het nog geadviseerd werd, helemaal niet zo groot was. 178 op 100.000 kinderen, zoiets geloof ik. Daarnaast is het zoveel ingewikkelder. Flesvoeding tov borstvoeding is risicovoller, wat ligt er in het bedje, rook of drink jij, hoe is het klimaat en ventilatie in de kamer. Echte wiegendood heeft ook nog geen bewezen oorzaak. Dood door verstikking zijn veel ouders bang voor. Daar kun je wat aan doen, stevig matras en geen dekens of doeken in bed bijvoorbeeld. Maar hitte en rebreathing speelt ws een grotere rol, of hoe makkelijk je kindje reageert op de prikkel dat de ademhaling belemmerd is. 
Nou ja, lang verhaal. Maar met de juiste maatregelen valt het risico ook wel mee. Dat neemt niet weg dat ik het tot een maand of 3 altijd heel erg eng vond. 

Terug
Bovenaan