Buikslapen gevaarlijk?

<p>Even mijn verhaal kwijt omdat ik erg twijfel. </p><p>Mijn zoontje van 7 maanden heeft eigenlijk altijd op zijn rug geslapen. Nooit een voorkeurshouding maar sinds 2 weken slaapt hij altijd op zijn buik (Wel hoofdje telkens andere kant op) en heel af en toe op zijn zij.</p><p>Nu leg ik hem elke avond voordat ik ga slapen weer op zijn rug. Maar zodra ik in bed lig en voor het slapen gaan op de babyfoon kijk ligt hij alweer op zijn buik. Weer op zijn rug gelegd en een dekentje straks over gelegd maar die is binnen een paar seconden los en hij draait weer om. Maar omdat hij ook nog eens klokje rond draait in bed vind ik dat dus helemaal eng. (Straks komt hij onder de lakens)Naja, dan blijf ik natuurlijk aan het draaien!</p><p>Nu was hij deze week bij een oppas en die sprak mij streng toe dat ik dit niet mocht toelaten, en dat de kans op wiegendood ondanks dat hij kan tijgeren en zelf om kan draaien veelste groot is. Maar wat kan ik dan doen? Ik kan toch niet meerdere malen per nacht eruit gaan om die kleine om te draaien? </p>

Als hij zelf kan terugdraaien en zijn hoofd goed kan optillen mag het volgens mij wel en zijn de risoco’s kleiner.
Is een slaapzak geen optie? Kan hij iig niet meer onder de dekens komen?

Ja hij slaapt in een slaapzakje! Maar omdat ik volgens de oppas hem strak moest instoppen ivm het rollen heb ik dat geprobeerd! 

Het is inderdaad niet te doen om je kindje continu om te draaien. Vraag eens aan je oppas hoe die het voor zich ziet, dat 'niet toestaan'.
Los daarvan, ja, buikslapen geeft een verhoogd risico op wiegendood - zie ook veiligheid.nl (ook voor factoren die de kans verlagen). Met name als je kindje met het hoofdje naar beneden ligt (heeft jouw zoontje niet), onder de lakens kruipt (dus haal die inderdaad weg, slaapzakje is genoeg) en omdat in de buik houding je kindje het sneller warm heeft. Let daar dus goed op, zeker met deze warme dagen.
Mijn zoontje is een echte buikslaper, al vanaf week 6 overdag en vanaf week 10 ook 's nachts. En ja, dat is in het begin spannend, maar je hebt echt wel door of het goed gaat of niet. Ik zou dus zeggen, als hij zo lekker slaapt, dan gewoon laten.

Vanaf het moment dat ze goed beide kanten op kunnen draaien en hun hoofdje goed op kunnen houden, zijn de risico's inderdaad een stuk kleiner en mogen ze slapen hoe ze zelf willen. Ik legde mijn zoontje ook altijd op zijn rug maar vanaf hij kon draaien ging het standaard de billen de lucht in en op zn knietjes slapen. Hij is nu 2 en dit gebeurt nog steeds. Ik ben vanaf dat moment ook gestopt met lakentjes en dekentjes omdat ik dat ook eng vond en hem in slaapzakje gaan leggen. Heb meerdere dunne zonder mouwen en een puckababy 4 seizoenen voor in de winter wat warmer. Maar je kan natuurlijk ook met lange mouwen romper, pyjama en slaapzak werken. En hij gaat nog zijn hele bedje door en ligt op alle kanten dus voorlopig blijf ik bij de slaapzak.

Buikslapen geeft inderdaad een wat hoger risico op wiegendood dan op de rug slapen. Maar als je kindje zelf kan rollen (ook in zijn slaap, en dat kan de jouwe), z'n hoofd goed opzij legt en niet onder dekens kan komen (of in grote knuffels), is de kans zo klein. 
Onze zoon wil ook graag op z'n buik slapen en als hij wakker is, spelen (verschonen is een ramp!). De eerste paar keer ging ik elke 10 minuten kijken overdag en 's nachts rolde ik 'm terug. Sinds ik 'm zelf heb zien draaien in z'n slaap, ben ik daarmee gestopt. Hij slaapt nu in een slaapzakje, geen dekens meer. Zelfs op de opvang ligt ie op z'n buik. Zij mogen dat gewoon doen (mits ik daarvoor teken), dus zo enorm gevaarlijk lijkt het me ook niet.

[quote quote=10218308]Ja hij slaapt in een slaapzakje! Maar omdat ik volgens de oppas hem strak moest instoppen ivm het rollen heb ik dat geprobeerd![/quote]
Dat heb ik ook geprobeerd bij onze zoon. Het resultaat: een jongetje dat op z'n buik ligt met het laken over zich heen. Lijkt me ook niet de bedoeling. 

Naja wat hierboven  al vermeld is klein risico daarop. Je kunt dit niet voorkomen dat draaien  tenzij  je heel de nacht naast zn bed wilt zitten om hem terug te draaien.
Lijkt me sterk als je kindje  al goed kan draaien en sterk  in het nekje  is dat het nog kan overlijden door wiegendood.
Ik vond het in het begin  ook  eng maar ben er inmiddels  aan gewend en hij draait zelf goed terug

Terug
Bovenaan