Buikslapen gevaarlijk?

Hoi
Mijn dochter van 7 maand heeft ook sinds een paar weken bedacht om op haar buik te gaan slapen het is echt niet te doen om haar in te draaien als ze slaapt en ze ligt door haar hele bed dus laat haar lekker liggen zolang ze niet met armen en benen tussen de spijlen van haar bed ligt 

Mijn ventje slaapt ook vanaf dat hij kan draaien al op z’n buik. Onze fysio zei dat een gezond kindje na een paar weken echt wel de reflex heeft om het hoofdje bij te draaien als hij niet goed kan ademen. Ik zou me dus geen zorgen maken. 
Omdat hij ook om z’n as draait, heb ik wel de dekens weggehaald. Nu ligt hij al een tijdje alleen in z’n romper omdat het best warm is op z’n kamer. Als het koeler is krijgt hij weer een slaapzakje aan. Ik vond een dekentje wel veel schattiger staan, maar het voordeel is nu dat ik minder was heb ?

Onze zoon slaapt ook al sinds hij 8 weken is op zijn buik. Was de enige manier om hem te laten slapen, op de rug en zij wilde hij echt niet. Hij kon toen al heel goed zijn hoofd optillen en we konden hem gelukkig goed in de gaten houden omdat hij tot 6 maanden bij ons op de kamer heeft geslapen. Ondertussen is meneer 21 maanden en hij slaapt nog steeds steevast op zn buik. Hij draait wel enorm veel, heel af en toe heeft ie te veel in zn lakens gedraaid en dan lijkt ie vast te zitten. Hij begint dan vrijwel meteen te huilen, dus we maken hem los en dan slaapt hij weer rustig verder. Is nog maar 3 keer gebeurd in totaal of zo. Zolang een kindje zelf goed zn hoofd optilt en zelf kan draaien is het geen probleem lijkt mij. En anders gewoon zn dekens wat korter opmaken als je bang bent voor de lakens, zeker als hij ook gewoon in een slaapzak ligt. De lakens iets korter maakt dan echt niet zo veel verschil voor zijn temperatuur.

Dochter hier slaapt al vanaf 3 mnd op de buik, alleen zo sliep ze goed. Kon haar hoofd draaien maar niet zelf naar de rug. Ik vond t niet gevaarlijk omdat ik zag dat ze haar hoofd goed bewoog. Maar bij zelf draaien kan je niks he, moeilijk je kind vastbinden. Lekker laten dus.

Op die leeftijd kan dat volgens mij prima. Als hij zelf van rug naar buik draait kan hij ook zeker weer terug. Lekker laten liggen dus.

Enne, je luistert wel veel naar je oppas. Heeft zij hiervoor gestudeerd? Anders zou ik altijd het consultatiebureau bellen voor advies en niet op de oppas afgaan. Een kindje van 7 maanden 'niet toestaan' om op de buik te rollen is namelijk niet realistisch.

Hier ook twee buikslapers sinds ze zelf konden omrollen. Dus gewoon zo gelaten. Wel slapen in slaapzak zonder laken of deken erbij. Ze zijn zo bewegelijk! Als ze zelf kunnen omrollen is de kans echt heel klein. En het is toch geen doen om je baby telkens om te draaien! En die oppas maakt het je ook niet makkelijk met dat soort opmerkingen! 

Mijn dochter slaapt ook op de buik en is drie maanden. Sterk in haar nekje. Toch vind ik rugslapen als risico wiegendood dubieus want wiegendood heeft vaak een onbekende oorzaak en dus niet buikslapen

[quote quote=10218727]Mijn dochter slaapt ook op de buik en is drie maanden. Sterk in haar nekje. Toch vind ik rugslapen als risico wiegendood dubieus want wiegendood heeft vaak een onbekende oorzaak en dus niet buikslapen[/quote]
Toch is het aantal kindjes dat sterft aan wiegendood drastisch afgenomen sinds ze adviseren om baby's op de rug te leggen. Er zit ergens dus wel een verband. Maar dan hebben we het over kleine baby's, een baby van 7 maanden loopt zeer weinig risico.

Terug
Bovenaan