Buikslapen

<p>Hoi Dames!</p><p>Mijn zoontje van 8weken heeft de afgelopen tijd veel gehuild wanneer hij in bed lag, we hebben echt alles geprobeerd om hem te sussen. Nu ben ik er achter gekomen dat hij wel bijna direct inslaap valt als hij op zijn buik ligt.. ik heb het hele internet al afgezocht naar alle risicos etc.. conclusie: overal staat dat ik het niet zou moeten toelaten... maar hij slaapt eindelijk lekker? Ook heb ik een areosleep matrasje waar hij op ligt en een camera waar ik hem in de gaten kan houden..en ga ik toch elke keer zelf even kijken of hij nog ademt.. ook kan hij zijn hoofdje al makkelijk optillen en opzij bewegen.. </p><p>Iemand hier ook ervaring mee? ik ben namelijk helemaal zenuwachtig en onzeker na ik weer vanalles heb gelezen.. dat het niet ‘mag’</p><p>ps. Wij wonen op Bonaire en hij slaapt vaak alleen in een romper met een plafont fan aan en ramen open. </p><p>XX</p>

Ik denk dat jij zelf het beste in kan schatten of het goed is voor hen. Als hij inderdaad lekker slaapt, z'n hoofdje niet in zijn matrasje duwt en je hem regelmatig checkt er niet zoveel aan de hand is. En wat "mag" en niet mag.. die adviezen veranderen ook steeds dus ik zou vooral naar jou gevoel luisteren en kijken wat je zoontje prettig vindr

Lastig is dat hè? Hier heb ik m'n zoontje vanaf 6 weken overdag op z'n buik laten slapen in de box, onder sterk toezicht ;) Op een gegeven moment heb je wel door hoe goed het gaat en kijk je niet meer elke 5 seconden... Als je kindje z'n hoofdje steeds draait, ook in diepe slaap, zou ik het gewoon eens proberen. Vanaf 10 weken had ik er zoveel vertrouwen in dat hij ook 's nachts op z'n buik sliep. Hij is nu ruim 9 maanden en slaapt nog steeds op z'n buik.
Succes!

Er zitten inderdaad meer risico's aan buikslapen dan aan rugslapen, maarja niet slapen is ook niet gezond. Ik heb mijn zoon dus nooit op z'n buik laten slapen en daar heb ik spijt van, want hij sliep heel slecht. Toen hij goed kon rollen toch eens geprobeerd en meneer sliep heerlijk. Hij ligt nog steeds altijd op z'n buik of zij.
Ik zou beginnen met overdag onder toezicht. Zodra je ziet dat hij z'n hoofd ook draait in z'n diepe slaap, lijkt het me safe om het ook 's nachts te doen. Dat was bij mij in elk geval het punt dat ik er echt gerust op was dat het kon. 

Had hetzelfde issue hier. Hij slaapt sinds 7-8 weken op zijn buik. Eerst alleen overdag en s avonds in slaap laten vallen op z'n buik en dan omdraaien en inbakeren, maar na een tijdje ook daarmee gestopt. Hij slaapt gewoon echt beter zo en ik geloof dat je hierbij ook gewoon goed moet kijken naar je kindje. 

Mijn dochter slaapt eigenlijk altijd al op haar buik. De eerste paar weken alleen op mij, en vanaf een week of 8 zelf in haar bedje. Zowel overdag als in de nacht. Ze is erg sterk in haar nek en draait haar hoofdje zelfstandig. Ik ging ook internet afspeuren naar alle gevaren en maakte mezelf helemaal gek daardoor. Daar ben ik dus mee gestopt en ik heb inderdaad liever dat ze gewoon lekker slaapt dan geforceerd en ontevreden op haar rug. Wij zijn beiden ook geen rug slapers. Volgens mijn moeder moesten baby's vroeger juist op hun buik gelegd worden en zij weet niet beter dan dat al haar 4 kinderen altijd op hun buik geslapen hebben. Gewoon doen waar jij je goed bij voelt, die adviezen kunnen volgend jaar ineens weer anders zijn.

Overigens was mijn zoontje wel al vanaf het begin heel sterk in zijn nek en schouders dus tilt z'n hoofd heel goed op. Dat was voor ons ook wel een ding dat we dachten tsja, als hij het overdag goed kan moet het s nachts ook wel lukken. Maar daar kijk jij vast ook wel goed naar!

Hier hetzelfde verhaal. Eerst overdag lekker op de buik laten slapen met ongeveer 6 weken. Ging heel goed. 1 of 2 weken later ook snachts. Ze sliep ook meteen door. Ik niet omdat ik het heel spannend vond dus constant ging kijken. Maar na een tijdje kon ik het meer los laten.

Terug
Bovenaan