Buikslapen

<p style="text-align: left;">Hey lieve mama’s, Ik heb het idee dat onze zoon makkelijker op zijn buik slaapt. Althans bij ons op de borst. Het kan dus ook zijn dat hij gewoon snel slaapt omdat hij bij ons ligt, maar is het gevaarlijk om je baby op zijn buik op je borst te laten slapen? Dit doe ik niet in bed, box of als ik zelf moe ben. Hij is dus onder toezicht! maar twijfel een beetje omdat je een baby niet op zijn buik mag slapen ivm wiegendood. </p>

Als hij bij jou ligt is het prima. Zorg er wel voor dat je zelf niet in slaap valt, en dat hij niet met zijn gezichtje (neus en mond) tegen kussens, dekens of (dikkere) kleding ligt. 

[quote quote=10449826]Als hij bij jou ligt is het prima. Zorg er wel voor dat je zelf niet in slaap valt, en dat hij niet met zijn gezichtje (neus en mond) tegen kussens, dekens of (dikkere) kleding ligt.[/quote] Nee daarom zeg ik er ook even bij dat als ik moe zou zij of iets dergelijks zou ik dat dus niet doen. Teveel risico. Vind het wel fijn om hem op deze manier te kunnen helpen :) 

Mijn dochter sliep altijd op haar buik op onze buik, als we wakker waren. In ons bed tegen mij aan(veilig samen slapen regels) tot 6 weken. En vanaf 6 weken in de cosleeper op haar buik. Ik heb haar werkelijk nooit in slaap gekregen op haar rug. Ja de eerste twee weken toen ze nog gesloopt was.  

Er is een wat groter risico, niet alleen met verstikking in beddengoed, doeken, knuffels. Wiegendood lijkt een relatie te hebben met diep slapen, tragere ademhaling en hartslag. Babies op hun buik slapen vaak dieper. Maar mijn dochter was absoluut geen fantastische slaper.

Ik heb me er wat in verdiept. De veilig samen slapen regels kun je googlen als je wilt. Maar buikslapen wordt veiliger als je ziet dat je kindje zijn hoofdje goed kan draaien, meestal rond 6 weken. Strak beddengoed, geen wiegbekleding, kussens of knuffels. Dekentje goed instoppen of een slaapzakje gebruiken. Het is belangrijk dat er een goede ventilatie van de kamer is, geen ventilator, maar zuurstof toevoer, en een speentje gaat wiegendood ook tegen. 

Mijn dochter werd in het begin vaak wakker snachts, maar toch als ik ook maar even mijn ogen open had checkte ik meteen. Ik vond het heel eng. Toch is alles goed gegaan. Op de opvang slaapt ze ook sinds het begin op haar buik, daar moest ik wel een formulier ondertekenen.

Nou hehe, wat doet het forum lastig..

Heerlijk :) Mijn dochter lag veel bij mij op de borst te slapen, in bed lukte haar niet goed. Fijn om die geborgenheid te kunnen geven.

[quote quote=10449839]Mijn dochter sliep altijd op haar buik op onze buik, als we wakker waren. In ons bed tegen mij aan(veilig samen slapen regels) tot 6 weken. En vanaf 6 weken in de cosleeper op haar buik. Ik heb haar werkelijk nooit in slaap gekregen op haar rug. Ja de eerste twee weken toen ze nog gesloopt was. Er is een wat groter risico, niet alleen met verstikking in beddengoed, doeken, knuffels. Wiegendood lijkt een relatie te hebben met diep slapen, tragere ademhaling en hartslag. Babies op hun buik slapen vaak dieper. Maar mijn dochter was absoluut geen fantastische slaper. Ik heb me er wat in verdiept. De veilig samen slapen regels kun je googlen als je wilt. Maar buikslapen wordt veiliger als je ziet dat je kindje zijn hoofdje goed kan draaien, meestal rond 6 weken. Strak beddengoed, geen wiegbekleding, kussens of knuffels. Dekentje goed instoppen of een slaapzakje gebruiken. Het is belangrijk dat er een goede ventilatie van de kamer is, geen ventilator, maar zuurstof toevoer, en een speentje gaat wiegendood ook tegen. Mijn dochter werd in het begin vaak wakker snachts, maar toch als ik ook maar even mijn ogen open had checkte ik meteen. Ik vond het heel eng. Toch is alles goed gegaan. Op de opvang slaapt ze ook sinds het begin op haar buik, daar moest ik wel een formulier ondertekenen. Nou hehe, wat doet het forum lastig..[/quote]
Wat fijn je uitleg! Blij dat op de borst geen probleem is.
Overdag slapen in eigen bedje is eigenlijk meer het probleem. Na de fles van 22/23:00 slaapt hij zowat direct op zijn rug in eigen bedje en hoef ik er niet meer uit. Overdag gaat hij direct krijsen zodra ik hem wegleg. Ik probeer nu te accepteren dat hij gewoon wat meer bij mama wil slapen. Want eerlijk is eerlijk, soms is het ook heerlijk om hem in de box of in bed te laten slapen.
hij is trouwens 4,5 week oud :) 
Maar als je je kindje op zijn buik laat slapen, slaapt hij dus wel onder een strak dekentje? Onze babykamer is vaak wel qua temperatuur 20-22graden. 

Ons dochtertje wilde ook erg slecht op de rug slapen. Met een week of 6 was ik gesloopt van alle slapeloze nachten daardoor en heb ik haar op dr buik gelegd. Ze sliep meteen een stuk beter en kon zelf dr hoofd al wel draaien. Ze lag toen nog in de wieg naast me, maar na ongeveer een week is ze naar haar eigen kamer gegaan omdat ik van elk geluidje wakker werd. Had dr wel vanaf dat ze op de buik ging liggen in een slaapzak, zodat ze niet onder de deken zou komen.

In het begin is het zeker even spannend en het wordt overal afgeraden, maar ik vond m’n eigen rust toch ook wel belangrijk en voor mijn idee had ik alles al geprobeerd. Nu is ze 7 maanden en slaapt nog steeds op de buik. Ze kan nu rollen en als ze naar haar rug rolt is ze wakker en huilen totdat ik haar weer op de buik leg.

Je zou hem overdag al wel eens op z’n buik kunnen laten slapen als jij er maar bij bent. Dus beneden in de box of wandelwagen bijv. Een shirt van jou met jou geur kan ook helpen om onder z’n hoofdje te leggen.

Ik heb een slaapzak dus die zou ik aan kunnen doen, maar als hij in bed ligt gaat gewoon onder de lakens waar hij normaal onder slaapt?  en in de box?  Hij heeft om 15:00 zijn fles gehad en probeer hem dan altijd even op bed te leggen om te oefenen. Dat werd natuurlijk huilen. Nu heb ik hem in de box op zijn buik gelegd en was hij gelijk stil en lijkt het erop alsof die ieder moment in slaap kan vallen :) 

Terug
Bovenaan