Buikslapen

Het is heel normaal hoor dat kindjes zo jong nog niet in hun eigen bedje slapen, zeker overdag. Mijn dochter sliep rond 18/19 weken pas alle dagslaapjes in haar bed. De eerste 2,5 maand letterlijk alleen op mij. Zelfs niet op mijn man. Ik was gesloopt. Vond dat samen zitten toen helemaal niet fijn meer. Heb heel wat rondjes gelopen met haar in de draagdoek en soms lukte de wagen. Vanaf 2,5 maand lukte de box af en toe, maar de prikkels werden toen weer teveel. Vanaf 12 weken ben ik af en toe het bedje gaan proberen, maar het lukte eigenlijk pas vanaf 17 weken. Het ochtendslaapje werkte hier het best, dan was ze nog niet zo geprikkeld van de dag. 
Met 4,5 week zou ik nog heel even wachten met buikslapen zonder dat je ernaast zit. Maar bijvoorbeeld in de box kun je eens proberen of het dan beter gaat. Al heb ik het vermoeden dat bij jou buikslapen niet het probleem is, als hij snachts wel prima op zijn rug slaapt. Dan lijkt het me eerder behoefte aan nabijheid. Dus inderdaad zwaan kleef aan. Op je buik/borst slapen is helemaal geen probleem wat risico's betreft. 
Ik heb mijn dochter nooit zo jong al alleen laten huilen. Maar ze had wel altijd dat ze even door het "afscheid" van mammas armen heen moest. Heeft dat soms nog steeds wel nu ze een jaar is. Dat betekende dat ze hard ging huilen zodra dat gebeurde. Maar als ik bleef aaien en sussen tot ze rustiger werd (evt handje vasthouden, eroverheen bukken, toch weer ff oppakken) dan kon ik na een minuut of 10 wel weglopen. Beetje rommelen in de woonkamer in de buurt van de box. Paar keer terug om te sussen. En uiteindelijk sliep ze dan. Vanaf 4-6 mnd ging ze pas vaker direct slapen.

Onze dochter slaapt al bijna vanaf dag 1 op haar buik. Behalve de 1ste weken toen sliep ze op haar rug. Nu altijd een slaapzak aan en geen knuffels oid in haar bedje. Maar nu is ze wat sterker en kan ze zelf draaien en zitten dus ben er nu niet meer bang voor dat er iets zou gebeuren. Een buikslaper is eenmaal een buikslaper

[quote quote=10449897]Ik heb een slaapzak dus die zou ik aan kunnen doen, maar als hij in bed ligt gaat gewoon onder de lakens waar hij normaal onder slaapt?  en in de box?  Hij heeft om 15:00 zijn fles gehad en probeer hem dan altijd even op bed te leggen om te oefenen. Dat werd natuurlijk huilen. Nu heb ik hem in de box op zijn buik gelegd en was hij gelijk stil en lijkt het erop alsof die ieder moment in slaap kan vallen :) [/quote]In de box legde ik er een dekentje uit de kinderwagen overheen als ze sliep. Hopelijk heeft hij even geslapen.
Als hij snachts wel op z'n rug slaapt, dan vooral op z'n rug laten slapen. En als overdag op z'n buik beter gaat, dan doe je dat. Hij is nog erg jong.

Ik weet nog wel dat ik m'n oudste dochter tot ongeveer 11 weken overdag vooral op me heb laten slapen. Als ik haar wel weg legde, dan op de buik en dan sliep ze verder. Met ongeveer 11 weken pas overdag in bed geprobeerd en ging vrij snel goed op haar rug. Ik hield toen ook een beter ritme aan en lette op de wakkertijd.

Ik lees dat je kindje pas 4.5 week is.. ons kindje is bijna 6 weken, maar ik herken je probleem. Maar ze zijn nog zo jong dat ze graag bij je liggen. Ik wil graag dat hij smiddayd in zijn bedje slaapt en elke dag probeer ik hem er opnieuw toch in te leggen. Ik probeer het avondritueel zoveel mogelijk te doen, omdat hij dan wel altijd goed slaapt. De fles geef ik dan niet boven, maar na de fles ga ik naar boven, ga even 5 min met hem tegen mijn borst aan zitten en baker hem op ons bed in. Daarna breng ik m naar zijn kamer en stop hem in. De laatste paar dagen gaat hij nu dan ook slapen.
De andere momenten overdag sliep hij toch ook wel een keertje op zijn buik hoor. Dan viel hij tegen mijn borst in slaap en tilde ik hem.in die houding naar de box. Nu heb ik een slaapblok. Daar kan hij veilig op zijn zij inliggen. Kun je ook nog proberen..

[quote quote=10450088]Ik lees dat je kindje pas 4.5 week is.. ons kindje is bijna 6 weken, maar ik herken je probleem. Maar ze zijn nog zo jong dat ze graag bij je liggen. Ik wil graag dat hij smiddayd in zijn bedje slaapt en elke dag probeer ik hem er opnieuw toch in te leggen. Ik probeer het avondritueel zoveel mogelijk te doen, omdat hij dan wel altijd goed slaapt. De fles geef ik dan niet boven, maar na de fles ga ik naar boven, ga even 5 min met hem tegen mijn borst aan zitten en baker hem op ons bed in. Daarna breng ik m naar zijn kamer en stop hem in. De laatste paar dagen gaat hij nu dan ook slapen.De andere momenten overdag sliep hij toch ook wel een keertje op zijn buik hoor. Dan viel hij tegen mijn borst in slaap en tilde ik hem.in die houding naar de box. Nu heb ik een slaapblok. Daar kan hij veilig op zijn zij inliggen. Kun je ook nog proberen..[/quote]

precies! Probeer hem iedere dag wel op bed te leggen overdag, als het dan niet lukt haal ik hem er gewoon uit. Zo simpel is het. Maar vind wel belangrijk om te blijven proberen. Ook hou ik er inderdaad een vast patroon in. De ene dag gaat het gewoon beter als de andere keer. 

Toestraks heeft hij in de box geslapen en dan vind ik ook dat hij het verdiend om erna bij mij te liggen als hij dan niet in de box slaapt of bed. Om het toch ook af te wisselen. 
's Nachts slaapt hij overigens wel zonder te huilen, dat vind ik dan zo apart haha. Normaal slapen baby's 's nachts toch nooit?

[quote quote=10450069] In de box legde ik er een dekentje uit de kinderwagen overheen als ze sliep. Hopelijk heeft hij even geslapen. Als hij snachts wel op z’n rug slaapt, dan vooral op z’n rug laten slapen. En als overdag op z’n buik beter gaat, dan doe je dat. Hij is nog erg jong. Ik weet nog wel dat ik m’n oudste dochter tot ongeveer 11 weken overdag vooral op me heb laten slapen. Als ik haar wel weg legde, dan op de buik en dan sliep ze verder. Met ongeveer 11 weken pas overdag in bed geprobeerd en ging vrij snel goed op haar rug. Ik hield toen ook een beter ritme aan en lette op de wakkertijd.[/quote]

Wil er inderdaad geen gewoonte van maken om hem op zijn buik te laten slapen. Vooral omdat hij wel op zijn rug kan slapen. Om hem toch een beetje te verwennen mag hij af en toe onder toezicht op zijn buik. Ben wel aan het oefenen om hem overdag in bed te laten slapen, maar begin steeds meer te accepteren dat hij daar (zoals vele andere) moeite mee heeft. Blijf wisselen met de box en bij mij, buik en rug dat hij beetje van alles krijgt momenteel. Dat hij niet gewend raakt aan 1 slaapplek of houding. 
Als hij gaapt leg ik hem eigenlijk altijd wel gelijk weg, maar hij wil soms gewoon niet. Dat hij zichzelf toch ook oververmoeid maakt heb ik het idee. Opzich is oververmoeid geen grote ramp toch? Bedoel het is niks schadelijks? Is natuurlijk wel vervelend en probeer het wel te voorkomen, maar lijkt niet altijd te lukken. Ook op dagen dat we niks gedaan hebben. (Niet weg geweesten geen bezoek)

Terug
Bovenaan