Buikslapen

Mijn dochter word steeds meer en meer een echte buikslaper. Overdag liet ik haar maar op haar buik slapen omdat als ik haar omdraaide ze wakker werd.
's Avonds kon ik haar altijd nog probleemloos op haar rug draaien maar de laatste tijd word ze nu ook daardoor wakker, zet het op een gillen en ligt 2 tellen later gewoon weer op haar rug.

Vanaf welke leeftijd mogen ze op hun buik slapen ? (volgens het CB nu nog niet, maar ja, vertel dat maar aan een baby van 8 maanden)
Ze slaapt zowieso ook langer op haar buik.

Groetjes Bianca

Hoi Bianca,

Ook hier een buikslapertje, Isabelle, maar zij is net 6,5mnd oud.
Sinds ongeveer 1 maand slaapt ze overdag vrijwel altijd op haar buik, en 's nachts slaapt ze op haar rug omdat ze dan vaak erg moe is (en omdat ze onder de deken ingestopt zit kan ze niet zo makkelijk omdraaien ).

Wij hebben speciaal een aerosleep matras aangeschaft tijdens mijn zwangerschap wegens dat ik ook een echte buikslaper ben, dus dat komt goed uit.

Hier op het CB vragen ze eigenlijk nooit of ze op haar buik slaapt, maar ja, die vragen wel meer dingen niet waarvan ik denk dat belangrijk is en ze vragen dingen dat ik denk: is dat nodig?
Ik heb geen idee wanneer ze op hun buik mogen slapen.

Wat je zou kunnen proberen is  om haar 's nachts onder een dekentje of laken in te stoppen, misschien dat ze dan minder rolt?

Nou succes en laat even weten als je erachter bent op welke leeftijd ze op hun buik mogen slapen van het CB.

Liefs Monica, trotse mama van Isabelle (05-04-2008)

Hoi,

Doreen slaapt ook wel eens op de buik, maar slaapt dan veel slechter. Wij hebben daarom een badlaken twee keer in de lengte dubbelgevouwen en over haar heen gespannen. Dit werkt super!
Maar als jouw kleintje lekkerder op de buik slaapt, waarom zou je haar dan plagen? Zou idd eerst even uitzoeken vanaf wanneer het "mag". Maar op de leeftijd van 8 maand heb je daar niet echt controle meer over.

Lies,
Karlien

Hoi,

Ook wij hebben een buikslaper, eigenlijk al sinds ze 3 maanden is.
In het begin probeerde ik haar goed te leggen, maar daar ben ik na een tijdje maar mee gestopt.
Ik heb het wel gevraagd op het CB en hier zeiden ze dat ze het afraden tot een kindje 1 jaar is, maar ze begreep ook goed dat er weinig anders op zit.
Ik laat het maar zo. Ze slaapt heerlijk en zelf hebben we tenslotte ook allemaal wel een favoriete houding, toch ?
En ja , ik geloof wel dat het iets minder veilig is, maar voor mijn gevoel wordt dat steeds beter naarmate ze ouder worden.

Groetjes, Sophie

hoi

ik reageer eigenlijk nooit maar wilde nu toch ff reageren want hier heb ik een buikslaper!!
Rodney slaapt al vanaf dat hij 2 weken oud is op zijn buik maar ik heb wel bij prenatal een speciale hoes gekocht voor over z'n matras. ik geloof dat dat ding AeroSleep heet
er zit een soort honingraat structuur in waardoor je baby gewoon door kan ademen als hij/zij het gezicht in het matras duwt. ik zelf m'n gezicht er in geduwt en kon makkelijk door ademen misschien een idee.

en het consultatie buro zegt wel vaker dingen waarvan ik denk ja maar dan ben ik de hele nacht wakker en ben ik niet te genieten overdag dus ik kijk naar wat ik belangrijk vind en waarvan ik denk dat bij m'n zoon past. maar dat is mijn mening.

groetjes Danielle mv Jamie (16-09-2006) en Rodney (05-01-2008)

hier geen buikslaper maar wel een vraag(opmerking) het was toch zo dat kindjes niet
op hun buik mochten slapen zolang ze hun hoofd niet goed kunnen optillen en om draaien? Als rosco al eens op zijn buik ligt laat ik hem altijd liggen.

Hoi,

Hier ook een buikslaper, al vanaf week 2 ofzo. Ik liet haar dan overdag op dr buik slapen.
Met 3,5 maand sliep ze ook 'snachts op haar buik. Ze was tot die tijd ingebakerd, maar met die leeftijd rolde ze ingebakerd en al op haar buik, dus ja toen moesten we daarmee stoppen.
Zij kon toen al heel goed haar hoofd omdraaien en optillen. Op cb zeiden ze in eerste instantie dat het gevaarlijk kan zijn en blablabla. Maar toen ik vertelde dat ze goed dr hoofd kon optillen vonden ze dat het wel kon.
Haar strak instoppen met dekens, lakens enz helpt hier helemaal niet. We leggen haar altijd op haar rug strak ingestopt neer, maar als we naar bed gaan en nog even gaan kijken, ligt ze op haar buik boven in haar bed of bovenop haar deken aan haar voeteneind. Er beweeglijk meisje hihi.

Ik heb me hier ook nooit echt druk om gemaakt en haar ook nooit weer terug op haar rug gelegd. Blijkbaar slaapt zij lekkerder (en vanaf het begin af aan ook langer) als ze op dr buik ligt.
Ik heb altijd gekeken naar hoe Myrthe is en niet naar het gemiddelde kind volgens het cb.
Doe waar jij je goed bij voelt want dat is het allebelangrijkste.
Maar zoals ze hier zeiden, als je kindje goed haar hoodje kan optillen hoeft buikslapen niet echt een probleem te zijn.

Liefs Reneke

(pfff lang verhaal weer, sorry)

Hey hoi,

Hier ook een echte buik slaper. Jordy slaapt ook al vanaf 10 weken op de buik.
Hij moest meer op zijn buik liggen omdat zijn hoofdje scheef was, maar als ik hem overdag op zijn buik legde, sliep hij veel langer door dan 's nachts . Nu kon hij wel heel goed zijn hoofdje optillen en draaien ( Al vanaf dag 1). Ik hem hem toen ook 's nachts op zijn buik gelegd en  meneer sliep de hele nacht door......

Op het CB zeide ze idd dat het wel wordt afgeraden, maar ook dat hij toch echt wel een buikslaper ( Net zoals ik ) is. Tja en mama is een stuk vrolijker als ze WEL 's nachts door kan slapen....

Groetjes Wend

Terug
Bovenaan