Buikslapen

Hoi dames,

Sinds dat Quinn bijna 3 weken was, slaapt hij al op zijn buik. Quinn bleef steeds ontzettend onrustig tijdens het slapen. Na een kwartiertje tot een half uur was hij weer wakker en bleef maar huilen. Quinn heeft reflux en ik kreeg al snel een vermoeden dat hij een buikslaper was. Zijn mijn man en ik en Yordi ook. Yordi heeft alleen altijd op zijn rug gelegen totdat hij 5 maanden was en zelf kon draaien.
Sinds Quinn dus op zijn buik is gaan slapen, is hij veel minder onrustig en slaapt hij stukken beter. Vond het in het begin doodeng, maar jah je gaat op een gegeven moment toch wat proberen.
Nu gaan ze straks voor het eerst naar het kdv toe. Eind mei gaan ze 2 dagen heen om te wennen. De week erna moet ik beginnen met werken en gaan ze 2 dagen in de week heen.
Nu kan ik me dus al vreselijk druk maken over de wendagen en zie er dus nu al als een berg tegenop. Niet wat betreft Yordi, want die vindt het geweldig daar!!! Maar wel vanwege Quinn. Natuurlijk ten eerste omdat hij nog zo klein is en ik hem daar al achter moet laten, maar wat de grootste reden is, omdat ze dus niet aan buikslapen op het kdv doen. Ik heb aangegeven dat Quinn een buikslaper is, maar hun leggen de kinderen dus niet op de buik. Dus ik had al gezegd dat hij anders gewoon bijna niet slaapt en dat ze dan om het kwartier tot een half uur naar hem toe kunnen gaan. Antwoord van de leidsters en manager was wij leggen ze niet op de buik. Nu hou ik dus echt me hart vast over hoe het zal gaan met slapen daar met Quinn. Ik heb met me man besproken dat we het eerst een tijdje aankijken hoe het gaat daar met slapen en Quinn, maar als het betekend dat Quinn vaak overstuur is als hij thuis is, omdat hij dan niet slaapt als hij op het kdv is, dan halen we ze er weer af en moeten we naar een andere oplossing zoeken.
Hebben meer moeders ervaring met buikslapen en het kdv??

Liefs marielle

Nahja zeg, wat belachelijk van dat kdv!
Onze dochters zijn allebei buikslapers. Onze oudste dochter heeft op het kdv ook op de buik geslapen maar we moesten daar wel een speciaal formulier voor invullen. Onze verantwoordelijkheid, bla bla.
Maar goed, dan kon ze tenminste wel op haar buik slapen. Ik kan me goed voorstellen dat je je nu zorgen maakt. Misschien is er een ander kdv in de buurt waar ze het wel willen doen?
Succes!

Groetjes, Martha

Hey hier precies hetzelfde verhaal. Mijn oudste dochter kon ook alleen maar goed slapen op de buik en voor haar moest ik ook een formulier tekenen van eigen verantwoordelijkheid. Vind t niet normaal als ze dat bij jou kdv niet zouden doen.....je kan een kind toch niet dwingen in een houding te slapen die hij niet fijn vindt. Dhymaris is nu bijna 6 wk en slaapt vanaf de kraamweek al op de buik. Op de rug hield ze zichzelf telkens wakker met de handjes. Legde haar al vaak in de box op de buik en dan viel ze heerlijk in slaap.

Hoi Marielle

Wat vervelend voor je zeg....
Dane wilt ook vaak op zijn buik slapen omdat hij anders heel erg wappert met zijn handjes.
Ik vind het altijd wel erg eng omdat heel soms als ik even 5 min niet kijk hij dan soms toch boven op zijn neus ligt...
Ik vind het daarom ook best eng als ik binnekort weer moet werken en mijn ouders en schoonouders passen op dat zij misschien niet goed opletten.
Dus aan de ene kant begrijp ik het kdv wel ze zijn natuurlijk bang dat er straks iets gebeurd dat zou verschrikkelijk zijn.
Maar ik begrijp jou ook want je wilt dat je kindje gewoon lekker slaapt...
Het is moeilijk....

hebben jullie al een aerosleep in het bedje liggen geweldig iets voor de kleintjes ze kunnen blijven ademen ookal gaan ze op het neusje liggen er zitten luchtkussentjes is het is een duure aanschaf maar zeker de moeite waard ben nu zwanger van de vierde de andere 3 waren buikslapers en die hebben er ook op gelegen dus huj gaat ook erg lang mee succes met het kdv

Dhymaris is juist doordat ze zoveel op haar buik ligt zo sterk al in de nek dat ze met gemak haar hoofdje van links naar rechts legt. Deed ze ook al vrij vlug. Eerste wk was ik nog wel een beetje angstig en ging ik 'snachts vaker ff kijken maar nu ben ik er geruster op.

Ik vind het zo belachelijk nog niet voor een kdv, als het de kans verhoogt op wiegendood...
aan de andere kant, je kindje word dan gedwongen in een houding te slapen die hij niet prettig vindt, dat is ook geen pretje voor hem natuurlijk.
Zou je niet zelf kunnen voorstellen zo'n formulier op te stellen en te ondertekenen dat het jullie eigen verantwoordelijkheid is?

De ouder is toch eindverantwoordelijk, dus die zou moeten kunnen bepalen hoe een kind mag slapen.
Tenminste, dat is mijn mening ;)

Terug
Bovenaan