buikslaper help advies nodig

Hallo allemaal

Ik zit een beetje met een vraag en ben een beetje onzeker wat ik nou moet doen.
Mijn dochter van 9 mnd slaapt sinds een paar weken regelmatig op de buik .Zodra ik bij haar ga kijken en ze ligt op haar buik draai ik haar terug.
Je hoort van veel mensen dat ze tot 2 jaar op haar rug moeten slapen dat is voor de wiegendood.
Dus had ik via de slaapzak haar vastgemaakt met een lint zodat ze niet meer kon draaien. Maar nu ligt ze heel hard te huilen in bed en slaapt nauwlijks. Ook 's nachts ligt ze 5 uur wakker en te veel te huilen.
Nu heb ik gisteren het lint weer weggehaald en ze slaapt weer als een roosje, en ja ook op haar buik.
Wat moet ik nou doen want vind het ook wel een beetje eng dat ze op haar buik ligt, maar ze slaapt wel lekker goed.

Hopelijk kan iemand mij gerust stellen en advies geven. Alvast bedankt

Groetjes Gienie
 
Hoi Gienie,

Ik heb eigenlijk maar één advies: lekker laten slapen. Onze zoon ligt ook al tijden op zijn buik. Toen hij pas een paar weken was vond ik het eng, maar hij bleef zich omdraaien, zelfs ingebakerd. Toen hij wat ouder werd vond ik het niet meer zo'n probleem. Ik heb wel een heel goed matras gekocht bij Prenatal wat ook zou helpen bij ademhalen op de buik, maar verder laat ik hem lekker slapen. Komt ons allemaal ten goede!
Groetjes,
Machteld
 
Allebei mijn oudste meiden hebben vanaf hun derde week op de buik geslapen! En ze leven nog allebei!!!!!! Zodra ze zelf het hoofdje goed kunnen optillen en goed kunnen draaien, heb ik er geen moeite meer mee. (tuurlijk bij mijn eerste ging ik ook de eerste dagen iedere keer kijken, want door alle waarschuwingen van het CB wordt je echt wel bang gemaakt....) Meerdere kinderen bij mij in de buurt zijn buikslapers en die leven ook nog allemaal.

Het advies mbt wiegendood vind ik zelf een beetje vergezocht. Wiegendood betekent dat ze de oorzaak van de dood niet kunnen vaststellen, maar ze beweren wel dat roken, buikslapen, warmtestuwing ed. er allemaal mee te maken heeft....... Het roken en de warmtestuwing kan ik inkomen, dat is slecht voor een baby.
Een kind wat zuurstofgebrek krijgt, zal zich automatisch verzetten en als ze het hoofdje goed kunnen optillen, krijgen ze ook weer zuurstof binnen. Liggen ze dan dus niet lekker, dan zetten ze zelf de sirene wel aan.

Observeer je kindje eens goed tijdens de middagslaapjes. Kijk naar hoe je kindje haar hoofd draait en laat jezelf geruststellen door je eigen kind. Als ze zichzelf kunnen omdraaien naar de buik, kunnen ze gerust ook op de buik slapen.

Groetjes Nynke
 
Ik ben t helemaal met Nynke eens.Mijn jongens slapen ook al op hun buik, sinds ze contole hebben over hun nek.En ze slapen op hun buik veel beter dan op hun rug.En 1 is nu 10mnden&de ander bijna 3.

Groetjes Maro  
 
Mijn zoontje ging ook al vroeg op de buik slapen.
In het begin was er ook best angstig over, tot dat ik het vroeg bij een bezoek aan het c.b.
De reactie was: "Als hij zich zelf goed om kan rollen, op de buik en weer terug, zal er niets kunnen gebeuren."

Groetjes Susan
 
Youri (8 maanden)  slaapt ook al een paar maanden op zijn buik. In het begin vond ik het ook eng vanwege de verhalen. Als ik het zie, draai ik hem wel om. Maar anders blijft hij lekker op zijn buik slapen. Hij vind het zo blijkbaar het lekkerst. En hoeveel volwassenen slapen er niet op hun buik? Meer dan op hun rug. Dus ik kan me wel voorstellen dat  kindjes gaat huilen en niet willen slapen als ze zo niet mogen liggen.

Ik heb ook zo'n speciale matras. Baat het niet, dan schaadt het niet. Wel duur, maar dat heb ik wel voor hem over.

Dus eigenlijk hetzelfde als alle mama's: lekker laten liggen.

Groetjes,
Maike
 
Hoi,

mijn dochertje slaapt ook op haar buik sinds ze zich kan omdraaien. Dat kan ze al sindsze 3 maand is. Ze is nu 11 maand en is ook echt een buikslaper. als ik haar op haar rug neerleg, dan draait ze zich onmiddellijk weer om.

Wij hebben voordat Emma geboren werd bij Babyplanet een Aerosleep-matrasje gekocht. Dat is een soort zeiltje met een laagje gaas erover. Dat gaas is ongeveer een halve centimeter dik. Door dat dit gaas open is kan je baby er door heen ademen. Als ik zelf m'n neus er in stop dan nog kan ik ademhalen. Ideaal als je bang bent dat je baby stikt in het matras (zoals ik). Mijn moeder is kraamverzorgster en ziet de aerosleep bij veel gezinnen. Bij haar in de provincie Groningen mag je van de kraamzorg de aerosleep eigenlijk niet gebruiken omdat hij niet in Nederland gekeurd is. Hij is in Duitsland wel goedgekeurd door het TUV.   Maar alternatieven voor de Aerosleep zijn er niet.
Ik vind het een ideaal ding. Als Emma een keer spuugt dan ligt ze niet in haar eigen rommel, maar zakt het in de Aerosleep, even wassen en in de droger en hij is weer schoon. Volgens mij kun je de Aerosleep overal wel kopen.

Misschien heb je hier wat aan.

Veel succes en niet bang zijn voor wiegedood. Het komt zo weinig voor, er wordt alleen veel te veel aandacht aan besteed. Je wordt hierdoor gewoon bang gemaakt.
(ik praat er wel zo makkelijk over, maar ik ben nu ook nog steeds bang dat ik Emma dood in haar bedje vind. Ik weet wel dat het nergens op slaat, maar ik kan er gewoon niks aan doen. Ze is gelukkig bijna een jaar, dan komt wiegedood eigenlijk niet meer voor.)

Groetjes,

Ingrid
 
Terug
Bovenaan