buiten slapen in najaar/winter

Hallo allemaal,
Wij zijn een grote voorstander van lekker buiten zijn. Zo zetten wij onze dochter dan ook snel buiten te slapen in haar wandelwagen. Maaaarrrrrrr er komt een moment dat ze hier uit zal groeien (nu is ze 2,5 maand). Nu heb ik gehoord van een Fries gebruik dat zij (vroeger) de baby's als het ware in een soort 'konijnehok' laten slapen -maar dan 1 specicaal voor dit doeleinde, dus zonder konijnekeutels ;-)
Wie kan me hier meer over vertellen en heeft eventueel een werkbeschrijving van hoe wij zelf zo'n buitenslaapplaats voor haar kunnen maken.
En met welke zaken moet je rekening houden (temperatuur, kleding/bescherming enz).
Groeten,
Zonneschijn
 
Hoi,

Ik snap dit niet echt, wat is het doel???
Ik vind het gezond als kinderen buiten zijn...maar een buitenslaaphok?
Je kunt dan toch net zo goed een raam open zetten?

Gr MJ
 
Tja, ik zou het ook niet doen, maar zelfs in IJsland slapen de babies in de winter elke dag een uurtje buiten, goed voor de longen zeggen ze daar.
En in Friesland zie je het idd. ook nog steeds.
 
Hi,

Ik hier over eens een reportage gezien, bij een creche hadden ze ook soort van konijnenhokken waar kindjes in sliepen, wel gewoon dik aangekleed..maar wel in de buitenlucht.

Ik zelf vond dit ivm de frisse lucht wel een fijn gevoel, maar om mijn kind buiten neer te leggen nee. Beestjes, en in huis vind ik het gewoon een veiliger gevoel dan in de tuin.

Raampje open is dan toch ook een optie? Als ze maar niet bij het raam slapen ivm de tocht..

Nens
 
Hoi,

Ik snap wel dat  buitenlucht goed is ook voor de longen en de algehele gezondheid, nu ligt het er ook wel heel erg aan waar je woont, want de lucht in nederland, zeker in en om grote steden is zo gezond niet.
Maar waarom buiten slapen? waarom niet elke dag een uurtje wandelen met je kind in de natuur/bos/heide/park? of gewoon zorgen dat er goed gelucht word in huis, mijn ramen staan heel vaak open en als de kinderen beneden zijn zet ik ze tegen elkaar open dan is de lucht in huis ook heel goed hoor!
Maar ik ben echt wel benieuwd naar wat hierachter steekt, waarom ze moeten slapen buiten!

Gr MJ
 
Hallo,

Ik snap dat buiten slapen wel hoor! Heerlijk toch, het is toch anders dan binnen ondanks dat je de ramen open hebt. Ik heb even het internet afgestuirnd en kwam bij de volgende site terecht. Misschien heb je er wat aan......!

Groetjes Doesel

http://www.lutjepotje.nl/
 
Hoi,

het zal er vast mooi uitzien, zo'n slaaphuisje. Ik ben zelf echter van de praktische: ik ga iedere dag een stuk met mijn zoon wandelen. Toen hij 2,5 maand was sliep hij tijdens de wandeling heerlijk in de kinderwagen. Zo sla je twee vliegen in één klap: je kindje kan lekker slapen in de frisse buitenlucht (de deining van de wagen helpt daar goed bij) en mama (of papa) krijgt de aanbevolen dagelijkse portie beweging.

Groetjes, Marijon
 
quote: reisa reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('05-10-2008 21:41:02'));

Tja, ik zou het ook niet doen, maar zelfs in IJsland slapen de babies in de winter elke dag een uurtje buiten, goed voor de longen zeggen ze daar.
En in Friesland zie je het idd. ook nog steeds.



Ha hahahaha! In Friesland slapen  veel baby's nog steeds buiten? Nou, ik weet niet waar je het vandaan hebt, maar ik zie het niet en heb het ook nog nooit gezien.  Maar ja, we lopen natuurlijk achter hier....
Het is niet eens zozeer een oud Fries gebruik, vroeger deden ze dat overal in Nederland. Dat was gewoon een advies van toen en dusn lagen de kinderen   buiten in de kinderwagen. Dat hok daar heb ik ook wel eens van gehoord dat ze dat vroeger deden. Maar of dat nu specifiek in Friesland was??? Zou kunnen hoor.
Mijn kinderen sliepen wel altijd in Oostenrijk (wij gaan altijd met de caravan op wintersport)  lekker buiten in de vrieskou in de kinderwagen. Zelfs al was het overdag min10! Mijn zoontje lag met 8 weken oud gewoon lekker in z'n kinderwagen, zelfs zonder kruik! Ook mijn dochtertje heeft vorig jaar met de wintersport lekker 's middags buiten geslapen, en wij zaten dan lekker in het zonnetje. Vooral vrieskou is erg gezond!
 
Terug
Bovenaan