BV en KDV, moeizame combi?

Ik zat me een beetje af te vragen, maar hebben jullie ook wat moeizame ervaringen met BV en KDV?

Op papier is iedereen enthousiast over BV, is tenslotte het 'beste', de voeding die WHO adviseert, maar in de praktijk vinden ze het op het KDV allemaal maar lastig :? .

Krijg soms bijna het gevoel dat Eveline het enige kindje is dat afgekolfde melk krijgt en dat ze er erg weinig ervaring mee hebben.
De afspraak is 120 ml BV om de 2-4 uur, op verzoek. Ik zorg ervoor dat ze altijd 4 flesjes moedermelk kunnen geven, dus genoeg melk.

Maar vanaf dag 1 opmerkingen:
- "duurt wel lang he, met zo'n flessenwarmer, een gedoe hoor"
- "ze heeft vandaag om de 2-3 uur gedronken, is dat normaal??"
- "heeft ze geen vast schema?"
- "hoeveel ml drinkt ze normaal thuis?" (duh, het is BV, weet ik veel...)

En deze week:
"Zouden we grotere flesjes mogen geven, 120 ml is echt weinig hoor, op deze leeftijd. Ze zou 150 ml moeten hebben, dan kan ze tenminste ook 3 uur volhouden tot de volgende fles, want nu komt ze zo snel weer! We zijn nu continue flesjes aan het geven, dat werkt gewoon niet, er zijn ook nog meer kindjes hier en er komen volgende maand 7 nieuwe babies bij. Dan kunnen we echt niet zo op verzoek voeden."

Nu was ik zelf al van plan om het flesje op te hogen, maar vond dit wel een vervelende manier waarop ze het aankaartte! Alsof ik en Eveline de dingen expres doen en wij maar 'lastig' zijn :? .

En ze moeten eigenlijk niet zeuren, want van de 6 dagen die Eveline in het totaal geweest is, heeft ze 5 dagen 3 voedingen daar gehad (om de 2,5-3,5 uur) en slechts 1 dag 4 voedingen (om de 2-2,5 uur). Toch niet slecht voor een kindje van 3 maanden dat nog geen 5,5 kilo weegt??

Wat zijn jullie ervaringen??
(en ze kunnen op hun kop gaan staan, maar ik weiger mijn kind in een schema te laten proppen omdat ze dat 'makkelijker' vinden :twisted:)
 
Hier heb ik totaal geen ervaring mee, want a) kreeg ons ventje geen bv en b) gaat hij naar een gastouder.
Maar àls ik in jou schoenen zou staan zou ik eerst eens informeren bij andere KDV's in de buurt of er plek is en of dit gebruikelijk is.
Anders zou ik op zoek gaan naar een gastouder of iets in die trant.
Daarna (nooit oude schoenen weggooien voor je nieuwe hebt  ) zou ik eens een goed gesprek aan gaan knopen  met de directie of ze jullie zo lastig vinden want dat je dan liever naar een ander KDV gaat die wel gewoon voor de volle 100% inzet voor jullie kindje.
Andere optie is om middels de oudercommisie dit eens aan te kaarten.
Wie weet kunnen zij er wat mee?

Hier op het forum zitten ook wel mensen die werkzaam zijn op een KDV misschien dat zij  je kunnen vertellen of dat overal zo gaat!
Ik zou het er in ieder geval niet bij laten zitten, ik heb altijd zoiets van, iemand die mijn kind als lastig ervaart kan er ook niet oprecht lief tegen doen. En iemand die niet lief tegen mijn kind doet hoeft hem ook niet te verzorgen!


Groetjes Saskia
 
hoi,

Ik heb hier geen ervaring mee als ouder maar wel als groepsleidster.
Ik heb zelf op een kdv gewerkt en kan je vertellen dat het niet makkelijk is om een baby op verzoek te voeden.

Als het goed zijn er ongeveer 9 baby's op de baby groep of als het een groep is met verschillende leeftijden dan zit je gemiddeld op 14 kinderen.

Op een groep zitten er 2 leidsters ongeveer, ga zelf maar na als je 9 baby's hebt die je op verzoek moet voeden.

Het kdv heeft zo zijn regels en een vast schema voor dingen.

Ik sta nog verbaasd te kijken dat ze jouw bv geven en dat ze niet zeggen dat ze alleen kv geven omdat dat standaard is.

Zoals Saskia al zei, ga is een gesprek aan op het kdv. Had je dit al aangekaart bij je intakegesprek? Wat zeiden ze toen??
Stap niet te snel over naar een ander kdv, de wachtlijsten zijn giga lang. Mijn dochter is nu 6 weken en 'gelukkig' ben ik nu werkloos maar ik heb nog steeds geen plek bij een van de 4 kdv waar ik sta ingeschreven.
Als ik mazzel heb is er in augustus plek voor haar mits ik een baan heb natuurlijk.
 
Dat is eigenlijk 1 van de redenen dat wij voor een gastouder hebben gekozen. Maar buiten dat om, neem aan dat jullie hebben aangegeven bv te willen blijven geven in de periode dat jullie dochter naar de KDV gaat? Dan hadden ze toen ook al aan kunnen geven dat het problematisch zou kunnen zijn als je dochter niet een echt vast ritme heeft.

Ieder kind is weer anders, maar mijn zoontje is nu 6 weken. Ik kolf af en toe nog als de stuwing te hoog is, maar dan kolf ik vaak met gemak 100 cc en geef hem daarna nog de borst, dus dan komt hij gemakkelijk boven de 120 cc uit. Hij slaapt overdag maximaal 4 uur tussen de voedingen (dan maak ik hem wakker, zodat hij in ieder geval genoeg voeding krijgt en dan kan hij het hebben om 's nachts wat langer te slapen) en 's nachts zie ik wel wanneer hij wakker wordt. (meestal ong. 6 uurtjes). Ik weet dat we behoorlijk verwend zijn met deze regelmaat, maar voor mijn gevoel (en dan kijk ik dus naar mijn eigen kind) is 120 cc niet heel veel. Maar als jouw dochter wel tevreden is na 120 cc en echt niet meer hoeft... dan doe je daar niet veel aan en je moet toch naar je kind kijken wat zij wil.

Zou eens gesprek aan gaan met het KDV, want 't zou voor jullie prettig moeten wezen om jullie kind achter te laten bij het KDV. En als er alleen maar geklaagd wordt, lijkt me niet echt prettig. Kan me haast niet voorstellen dat jullie de enigen zijn die bv geven, dus er moet vast een oplossing wezen waar jullie beiden tevreden over kunnen zijn.

Hoop dat jullie eruit komen, want een ander KDV lijkt mij niet makkelijk.

Liefs Rixt
 
Gelukkig zijn niet alle KDV's zo, maar het is wel heel vervelend dat jullie het zo getroffen hebben.

Ik zou toch even een gesprek aangaan met de leiding en aangeven dat je al deze borstvoedingsondermijnende opmerkingen niet op prijs stelt.
En ook in de omgeving eens kijken wat er verder qua opvang mogelijk is.
 
Klinkt inderdaad alsof ze het helemaal niet handig vinden en het liefst flesvoeding geven dat op te warmen is in de magnetron. jammer is dat! Ik vind eht sowiezo een probleem voor moeder die werken om bv te blijven  geven, omdat het werk niet altijd goede mogelijkheden bied om te kolven en de kinderopvang niet altijd blij is met voeden op verzoek. Mijn mening is dat de overheid moeders minstens een halfjaar na de geboorte  verlof moet geven om bv te stimuleren maar deze ook tot een goed einde te kunnen brengen. Veel moeders gaan na 3 maand al flesvoeding geven omdat ze beginnen met werken, wat heel jammer is natuurlijk. Petje af dat je nog zo doorzet ondanks alle protesten..... volhouden hoor....  dan zullen over een tijdje meer moeders volgen!  
 
Karin,

Ik ben zelf borstvoedende moeder en groepleidster op een baby groep van een kinderdagverblijf, tevens ben ik tegenwoordig contactpersoon van de Vereniging Borstvoeding Natuurlijk (VBN). Ik heb bij beide kinderen wel tot 9 mnd gekolfd maar ook daar hadden mijn collega's erg veel moeite mee.

Ik zie/merk het bij mijn collega's ook, zij vinden een flessenwarmer maar lastig (duurt zo lang) en er moet toch minstens wel 3 uur tussen 2 voedingen zitten en volgens hen heeft een baby al snel meer voeding  nodig (want dat is met kv zo).

Ik probeer zo veel mogelijk informatie te geven aan mijn collega's maar helaas houden die zich nogal aan hun ideeen van jaren terug. Wat je zou kunnen doen is wat informatie van borstvoeding.com uitprinten en aan hen geven.

En verder idd aangeven dat jouw dochtertje haar eigen 'schema' heeft, zij drinkt/slaapt/speelt wanneer het haar uit komt (toch?). En je kunt ook nog aan geven dat jij (en ws de leidsters daar ook) niet maar om de 4 uur eten, 8 uur ontbijt, 10 uur tussendoortje, 12 uur brood enz.

Op mijn groep heb ik (helaas) maar 2 kindje die bv krijgen, 1 heeft ruim een jaar bv gehad een andere ruim een half jaar. De 2 kindjes die ik nu heb daarvan is er eentje 4 maanden en de andere 7. Deze moeders probeer ik als zij vragen hebben zo goed mogelijk te beantwoorden.

Ik hoop ooit dat bv de standaard wordt, nu wordt er bij een intake ook direcht verteld welke kv merken we hebben (grrrr).

Misschien kan je dus (nog) meer info meegeven voor de leidsters en verder vrolijk door voeden.

Anneke
 
quote: Anneke reageerde document.write(friendlyDateTimeFromStr('24-05-2009 20:19:26'));

Ik hoop ooit dat bv de standaard wordt, nu wordt er bij een intake ook direcht verteld welke kv merken we hebben (grrrr).

Dat hoop ik dan weer niet! Lekker voor diegene die bewust voor de fles kiezen of nog erger: heel graag willen maar het niet kunnen geven!
Laat het maar gewoon eeen neutrale vraag worden:
Wat geef je voor een voeding bv of fv? Indien fv hebben we deze merken......

Want als flesmama heb je al tegen een enorme muur op te boksen weet ik uit ervaring, daar zit je ook niet altijd op te wachten! Laat een ieder lekker in zijn waarde om zijn eigen keuzes te maken, dus géén standaard!!

Groetjes Saskia
 
Terug
Bovenaan